• Thu 7 Nov 2019 20:42
    442 visningar
    13 svar
    13
    442

    Orosanmälan pga Allergi

    Hej.
    Jag är en pappa på 3,5 barn då jag har 3 egna och en bonus.

    Denna bonusen bor hos oss varannan vecka och det har alltid fungerat så av och till.
    det är väldigt olika hushåll då vi har små barn och vill gärna hitta på saker och att det ske olika grejer när vi är med varandra, som att leka ute eller åka och hälsa på andra vänner.
    så grabbens pappa är helt tvärtemot och när grabben är hos honom så spenderas deras dagar framför datorn eller tv:n med antingen fortnite eller youtube och de lämnar sällan deras hus.

    För ca 6 år sedan gjorde vi ett pricktest på grabben och det visade sig att han var känslig emot katter och inte allergisk.

    Förra vecka skaffade vi oss två katter. när grabbens pappa fick reda på det efter att han hämtat hem grabben till sig så ringde han oss och var förbannad och sa att han lämnat en orosanmälan på oss pågrund av katterna.
    då hade vi valet att göra oss av med katterna för att få lov att hämta grabben till fredag eller så skulle han behålla honom.

    Grabben har fått för sig att han är dödligt allergisk emot katter nu också och visar oro att - tänk om ni hittar mig avsvimmad på golvet någon dag då?.
    Så pappan har fått i grabben att det är väldigt farligt att vara inärheten av katter.

    Nu när vi hämtar honom på fredag och blir vägrade att göra det.

    Vad gör vi då ? 
    Vad säger lagen ? 


    allergi, orosanmälan
  • Svar på tråden Orosanmälan pga Allergi
  • Thu 7 Nov 2019 21:06
    #3

    han har haft katt hos fadern sen innan han var född, som gick bort i somras.
    finns allt människor som har hund fast de är allergiska.
    nu är jag inte grabben allergisk utan känslig bara, katterna får inte vara i hans sovrum och vi gör såklart av oss med katterna ifall det visar sig att han inte mår bra av dem.



    Men då pappan till grabben har en tendens att lägga sig i hur vi har det i våran familj så vill vi inte göra oss av med katterna på hans villkor

  • Thu 7 Nov 2019 21:16
    #6

    klart vi har nämt det, men den katten gick tydligen bra för att han var van med den.
    Sen var det ju påtal om att vi skulle hitta ett annat hem till katterna just för att jag blev irriterad på sambon att hon skaffade katt.

    men som jag känner nu så vill inte jag att grabbens pappa ska får ändra hur vi gör saker i denna familjen. känns som ett maktspel där han vill visa att han kan få oss att dansa efter hans pipa. det är inte första gången det händer,

    Kanske har helt fel där men det är så det känns iallafall

  • Thu 7 Nov 2019 21:24
    #8

    gjorde inte pricktestet pågrund av katten utan för att kolla över pollen,

  • Thu 7 Nov 2019 21:25
    #9

    tåls att säga också är att när vi försökt diskutera med pappan, och ber han att göra ett pricktest med grabben igen, så vägrar han.

  • Thu 7 Nov 2019 23:16
    #11

    Testades inte positivt för allergi...

    Men skit samma, jag och sambon orkar inte bråka med pappan utan kommer att hitta ett nytt hem till katterna.

    Rätt tröttsamt att han alltid får som han vill bara.

    Då grabben aldrig visat symptom på kattallergi förutom på pricktestet som visade att han kunde vara känslig.

    Sen har han haft katt hos sin får hela sitt liv som gick bort nu i somras och även katten hos farmor (min mamma) som han gosat med och aldrig visat några typer av symptom.

Svar på tråden Orosanmälan pga Allergi