• Thu 7 Nov 2019 20:54
    955 visningar
    26 svar
    26
    955

    Omhändertagen pga Katt?

    Hej.
    Jag är en pappa på 3,5 barn då jag har 3 egna och en bonus.

    Denna bonusen bor hos oss varannan vecka och det har alltid fungerat så av och till.
    det är väldigt olika hushåll då vi har små barn och vill gärna hitta på saker och att det ske olika grejer när vi är med varandra, som att leka ute eller åka och hälsa på andra vänner.
    så grabbens pappa är helt tvärtemot och när grabben är hos honom så spenderas deras dagar framför datorn eller tv:n med antingen fortnite eller youtube och de lämnar sällan deras hus.

    För ca 6 år sedan gjorde vi ett pricktest på grabben och det visade sig att han var känslig emot katter och inte allergisk.

    Förra vecka skaffade vi oss två katter. när grabbens pappa fick reda på det efter att han hämtat hem grabben till sig så ringde han oss och var förbannad och sa att han lämnat en orosanmälan på oss pågrund av katterna.
    då hade vi valet att göra oss av med katterna för att få lov att hämta grabben till fredag eller så skulle han behålla honom.

    Grabben har fått för sig att han är dödligt allergisk emot katter nu också och visar oro att - tänk om ni hittar mig avsvimmad på golvet någon dag då?.
    Så pappan har fått i grabben att det är väldigt farligt att vara inärheten av katter.

    Nu när vi hämtar honom på fredag och blir vägrade att göra det.

    Vad gör vi då ? 
    Vad säger lagen ? 
    allergi, orosanmälan
  • Svar på tråden Omhändertagen pga Katt?
  • Thu 7 Nov 2019 22:08
    #11
    -1

    Eftersom han aldrig visat känslighet för katter över huvudtaget, då han haft en hemma hos sig eller hos sin extrafarmor som han kelar med. Så trodde vi att den känsligheten han haft vid 4 års ålder har försvunnit.

    Sen gick allt väldigt snabbt vi började ställa kattfrågor till en nära bekant och hon viste om 2 st som blev vanvårdade, vi hämtade dem samma dag då vi kände att det var det bästa för katterna och att de skulle få det bättre hos oss, kattens är inga kattungar utan vi ville ta han om katter som behövde nytt hem.

    Tyvärr så har vi haft olika åsikter om mycket och vi har alltid vikt oss för grabbens bästa men kände nu att någon gång måste det ta stop, vi orkar inte göra allt som den andra föräldern kräver av oss.

    Ska vi böja oss för att slippa bråka om detta i vetskapen att han snart hittar någonting annat som han kommer att kräva oss på ?

  • Anonym (Ö)
    Thu 7 Nov 2019 22:19
    #12
    -1 +1
    Ynot skrev 2019-11-07 22:08:12 följande:

    Eftersom han aldrig visat känslighet för katter över huvudtaget, då han haft en hemma hos sig eller hos sin extrafarmor som han kelar med. Så trodde vi att den känsligheten han haft vid 4 års ålder har försvunnit.

    Sen gick allt väldigt snabbt vi började ställa kattfrågor till en nära bekant och hon viste om 2 st som blev vanvårdade, vi hämtade dem samma dag då vi kände att det var det bästa för katterna och att de skulle få det bättre hos oss, kattens är inga kattungar utan vi ville ta han om katter som behövde nytt hem.

    Tyvärr så har vi haft olika åsikter om mycket och vi har alltid vikt oss för grabbens bästa men kände nu att någon gång måste det ta stop, vi orkar inte göra allt som den andra föräldern kräver av oss.

    Ska vi böja oss för att slippa bråka om detta i vetskapen att han snart hittar någonting annat som han kommer att kräva oss på ?


    Ni ska absolut inte böja er!! Ring soc och fråga vad som gäller. Han har haft katt själv så han kan inte säga nåt!
  • Thu 7 Nov 2019 22:24
    #13
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-07 22:19:19 följande:

    Ni ska absolut inte böja er!! Ring soc och fråga vad som gäller. Han har haft katt själv så han kan inte säga nåt!


    Tack, planen är att hitta barnvakt till resterande barn imorgon och åka ut tillsammans med sambon för att hämta grabben, vi ville inte ha med barnen ifall vi inte fåt hämta honom.

    Även pratat med grabben och han vill hem med oss men säger även att han ska fråga sin pappa om han får.

    Enligt hans far så kommer vi inte få med honom hem och vi har katterna kvar.

    Jävligt svårt det här.
  • Thu 7 Nov 2019 22:26
    #14

    Ni behöver inte göra er av med katterna just nu om sonen inte visar symtom.

    Dagens gällande rekommendation om allergier (djur) är att man mycket väl kan vara sensibiliserad (alltså inte allergisk då det inte påvisas några IgE-antikroppar i blodet) utan att utveckla allergi. Allergi är väldigt komplext och det går aldrig att sia om det kommer att utvecklas eller inte. Därför ska man aldrig enbart gå på vare sig pricktest eller blodprov, utan först och främst symtomen. Kontakta en riktig allergolog och diskutera frågan om ni är osäkra.

  • Thu 7 Nov 2019 22:54
    #15

    Kom hem efter jobbet nu 22:00 och Pratat med sambon,

    Blir nog tyvärr att vi viker oss denna gången med.

    orkar inte bråka med detta och vi vill ha tillbaka våran grabb.

    Jag hade nog orkat bråka med pappan men sambon har ingen ork till att göra det, så för hennes välmående just nu så kommer vi att lösa ett nytt boende till katterna imorgon.

    Tack för alla svar, även de som fick mig att verka som en idiot.

    Mvh Ynot

  • Fri 8 Nov 2019 07:26
    #16

    att han bodde med en katt innan betyder inte att han inte kommer vara överkänslig mot dessa nya katter. När man bott med en katt sen födseln så är man oftast inte allergisk mot just den katten, men kan vara jätte allergisk mot anda katter. Jag klara t.ex inte av min grannes katt, men mina katter reagerar jag inte på alls.

  • Anonym (Ö)
    Fri 8 Nov 2019 11:20
    #17
    Ynot skrev 2019-11-07 22:54:41 följande:

    Kom hem efter jobbet nu 22:00 och Pratat med sambon,

    Blir nog tyvärr att vi viker oss denna gången med.

    orkar inte bråka med detta och vi vill ha tillbaka våran grabb.

    Jag hade nog orkat bråka med pappan men sambon har ingen ork till att göra det, så för hennes välmående just nu så kommer vi att lösa ett nytt boende till katterna imorgon.

    Tack för alla svar, även de som fick mig att verka som en idiot.

    Mvh Ynot


    Men för i helvete?! Så barnen ska lida och bli av med sina katter?? Och när ska din sambo sätta ner foten? Han kommer aldrig sluta om ni viker er hela tiden.

    Ring soc och rådfråga väl?? Han hade ju katt själv förut, han är uppenbarligen en idiot som bara vill jävlas.

    Eller säg bara att katterna är borta. Sen är grabben hos er en vecka och kommer tillbaka till honom frisk och kry.
  • Anonym (fyfan­)
    Fri 8 Nov 2019 11:37
    #18
    Ynot skrev 2019-11-07 22:54:41 följande:

    Kom hem efter jobbet nu 22:00 och Pratat med sambon,

    Blir nog tyvärr att vi viker oss denna gången med.

    orkar inte bråka med detta och vi vill ha tillbaka våran grabb.

    Jag hade nog orkat bråka med pappan men sambon har ingen ork till att göra det, så för hennes välmående just nu så kommer vi att lösa ett nytt boende till katterna imorgon.

    Tack för alla svar, även de som fick mig att verka som en idiot.

    Mvh Ynot


    Djur är inga leksaker eller slit och släng varor. Man håller inte på och spontanköper/hämtar djur samma dag man kom på tanken och man håller inte på och gör sig av med familjemedlemmar för att man inte "orkar bråka". 

    Vidrigt är ordet. Snälla håll er borta från oskyldiga djur i framtiden. 
  • Fri 8 Nov 2019 12:33
    #19

    Uppdatering,

    Vi har ringt och rådfråga soc och de står på våran sidan.

    Tyvärr kan de inte göra något åt saken ifall vi inte får hämta honom idag.

    Då skulle vi kontakta familjerätten men för helvete ska vi väl inte behöva göra det. Blir så jäkla förbannad på hela situationen.

    Klart jag vet att man inte skickar runt husdjur som om de vore Pokemonkort, jag är inte helt efterbliven. Men blir det i slutändan att jag måste välja måste ni ju förstå att katterna ryker.

  • Anonym (Ö)
    Fri 8 Nov 2019 12:41
    #20
    Ynot skrev 2019-11-08 12:33:01 följande:

    Uppdatering,

    Vi har ringt och rådfråga soc och de står på våran sidan.

    Tyvärr kan de inte göra något åt saken ifall vi inte får hämta honom idag.

    Då skulle vi kontakta familjerätten men för helvete ska vi väl inte behöva göra det. Blir så jäkla förbannad på hela situationen.

    Klart jag vet att man inte skickar runt husdjur som om de vore Pokemonkort, jag är inte helt efterbliven. Men blir det i slutändan att jag måste välja måste ni ju förstå att katterna ryker.


    Jag tror knappast pappan kommer få vårdnaden och boendet.
  • Anonym (Ö)
    Fri 8 Nov 2019 12:43
    #21
    Anonym (fyfan) skrev 2019-11-08 11:37:00 följande:

    Djur är inga leksaker eller slit och släng varor. Man håller inte på och spontanköper/hämtar djur samma dag man kom på tanken och man håller inte på och gör sig av med familjemedlemmar för att man inte "orkar bråka". 

    Vidrigt är ordet. Snälla håll er borta från oskyldiga djur i framtiden. 


    Är benägen att hålla med. Att vika sig för en rövhatt och behandla djuren såhär. Djur som dessutom haft det eländigt innan.

    Ring rövhatten och ljug och säg att djuren är borta. Så hämtar ni grabben. Hårt mot hårt.

    Han kommer hålla på såhär tills sambon sätter ner foten.
  • Tiina8­7
    Fri 8 Nov 2019 14:45
    #22
    Ynot skrev 2019-11-07 20:54:43 följande:

    Hej.Jag är en pappa på 3,5 barn då jag har 3 egna och en bonus.Denna bonusen bor hos oss varannan vecka och det har alltid fungerat så av och till.det är väldigt olika hushåll då vi har små barn och vill gärna hitta på saker och att det ske olika grejer när vi är med varandra, som att leka ute eller åka och hälsa på andra vänner.så grabbens pappa är helt tvärtemot och när grabben är hos honom så spenderas deras dagar framför datorn eller tv:n med antingen fortnite eller youtube och de lämnar sällan deras hus.För ca 6 år sedan gjorde vi ett pricktest på grabben och det visade sig att han var känslig emot katter och inte allergisk.Förra vecka skaffade vi oss två katter. när grabbens pappa fick reda på det efter att han hämtat hem grabben till sig så ringde han oss och var förbannad och sa att han lämnat en orosanmälan på oss pågrund av katterna.då hade vi valet att göra oss av med katterna för att få lov att hämta grabben till fredag eller så skulle han behålla honom.Grabben har fått för sig att han är dödligt allergisk emot katter nu också och visar oro att - tänk om ni hittar mig avsvimmad på golvet någon dag då?.Så pappan har fått i grabben att det är väldigt farligt att vara inärheten av katter.Nu när vi hämtar honom på fredag och blir vägrade att göra det.Vad gör vi då ? Vad säger lagen ? 


    Hur tänker man/du när man skaffar katter trots att man har ett barn som är känslig mot katt? Är man känslig och har ex katt så kan man utveckla allergi mot katter eller andra pälsdjur.

    Jag tycker barnets pappa gjorde helt rätt.
  • Anonym (Ö)
    Fri 8 Nov 2019 17:59
    #23
    Tiina87 skrev 2019-11-08 14:45:19 följande:

    Hur tänker man/du när man skaffar katter trots att man har ett barn som är känslig mot katt? Är man känslig och har ex katt så kan man utveckla allergi mot katter eller andra pälsdjur.

    Jag tycker barnets pappa gjorde helt rätt.


    Gjorde helt rätt i vadå? Att ha katt i flera år?
  • Tiina8­7
    Fri 8 Nov 2019 18:26
    #24
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-08 17:59:03 följande:

    Gjorde helt rätt i vadå? Att ha katt i flera år?


    När jag skrev det inlägget så såg jag inte att biopappa hade haft katt tidigare. Men att orosanmälan för att de inte ser till barnet bästa var helt rätt av pappan. Kanske leder det ingen vart med det kanske kan ge ts och dennes sambo en tankeställare.
  • Fri 8 Nov 2019 20:26
    #25
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-08 17:59:03 följande:
    Gjorde helt rätt i vadå? Att ha katt i flera år?
    Finns en viss skillnad i att skaffa ny katt och göra sig av med katt barnet har känt under lång tid. Eller vad tycker du?
  • Anonym (Ö)
    Fri 8 Nov 2019 20:49
    #26
    Iarwain skrev 2019-11-08 20:26:04 följande:

    Finns en viss skillnad i att skaffa ny katt och göra sig av med katt barnet har känt under lång tid. Eller vad tycker du?


    Nej. Barnet klarade det uppenbarligen utmärkt.
Svar på tråden Omhändertagen pga Katt?