• Anonym (Vad händer)

    Det här med att vräka ur sig hemskheter om sina barn

    På senaste har det blivit så himla poppis att klaga på hur "jobbigt" det är med barn. Visst, det är till stor del positivt att det blir mer och mer accepterat att belysa de "inte-lika-ljusa" sidorna av att ha barn - det är för de flesta jobbigt ibland, mer eller mindre. 

    Men det stannar liksom inte där. Många går "snäppet längre" än vad som kan anses ligga inom ramen för normal frustration - och vräker ut inlägg på div. sociala medier och forum om hur de "inte ORKAR MED sina barn längre". Det har dykt upp reportage och foruminlägg om/av människor som uttrycker att de ångrar sina barn, med rubriker som VI FINNS, VI SOM ÅNGRAR VÅRA BARN!", där de släpper ut alla sina känslor kring detta och kräver att känslorna ska accepteras som vilken annan "tabubelagd" känsla som helst. Precis som om det skulle vara en naturlig del i samhällsutvecklingen att det blir okej att öppet säga att man ångrar sina barn? Någon la upp ett inlägg här nyligen om att de "inte älskar" ett av sina barn längre.

    Än mer sorgligt än detta är att se kommentarer som "åh det är en helt normaaal känsla, kram till dig!".

    Börjar folk bli totalt empatistörda eller vad händer?
     Kan inte låta bli att undra hur mycket av dessa känslor deras barn får "ta del av" hemma. Kan ju bara hoppas att dessa föräldrar är SUPERBRA på att dölja sina känslor. För något som är viktigare än dessa människors behov av "förståelse" är väl ändå deras stackars barns behov av kärleksfulla föräldrar och framförallt att känna sig önskade. 
  • Svar på tråden Det här med att vräka ur sig hemskheter om sina barn
  • Missermajser
    Anonym (R2) skrev 2019-11-09 10:18:22 följande:

    Det är väl ytterligare ett utryck för de yngre generationernas föreställning om att livet ska vara kul och behagligt jämt, annars är något fel. Det gäller förstås inte alla men sociala medier förstärker och sprider den föreställningen på ett osunt sätt.

    Jag vet inte när många började tro att lyckan är något som är konstant när den för det mesta är fragmentarisk. Det är inget tragiskt med det utan helt normalt. Livet gör ont och är jobbigt ibland.

    Många verkar ha helt orealistiska förväntningar på sin partner, sina barn och livet i stort. Det i kombination med något slags känsloveto som gör det ok att kräva eller vräka ur sig vad som helst bara för att man "känner" så skapar den här typen av företeelser.

    Om man nu verkligen ångrar sina barn och inte bara själv är ett stort barn med orealistiska krav på livet, så ska man kontakta socialtjänsten för att få föräldrastöd eller diskutera en fosterhemsplacering. Att hänga ut och traumatisera sina barn öppet på ett sätt som gör att barnen en dag kan se eländet borde vara förbjudet.


    Anonym (t) skrev 2019-11-09 14:20:46 följande:

    För de som ångrar barn är det ju inte själva livet med barn som är lite för tråkigt utan att de själva inser att de aldrig skulle fallit för pressen. Att alla inte behöver barn eller är ens gjorda för det. Förstår inte hur det kan vara fel att uppmärksamma det så andra får en tankeställare till varför de skaffar barn och om de faktiskt borde göra det. Bättre i längden för alla. Det behöver inte tyda på att de är psykiskt störda eller borde bli av med sina barn i slutändan då de är medvetna om problemen och kan jobba hårdare för att deras barn inte ska sakna något. För de älskar sina barn men hade valt ett annat val om de fick välja igen.


    Jag tycker båda dessa perspektiv är bra och det finns säkert fler. Dock tror jag inte många av de som passar in på kategorin R2 beskriver skulle erkänna hur de känner ens för sig själva.

  • Missermajser
    Missermajser skrev 2019-11-09 18:44:40 följande:
    Anonym (t) skrev 2019-11-09 14:20:46 följande:

    För de som ångrar barn är det ju inte själva livet med barn som är lite för tråkigt utan att de själva inser att de aldrig skulle fallit för pressen. Att alla inte behöver barn eller är ens gjorda för det. Förstår inte hur det kan vara fel att uppmärksamma det så andra får en tankeställare till varför de skaffar barn och om de faktiskt borde göra det. Bättre i längden för alla. Det behöver inte tyda på att de är psykiskt störda eller borde bli av med sina barn i slutändan då de är medvetna om problemen och kan jobba hårdare för att deras barn inte ska sakna något. För de älskar sina barn men hade valt ett annat val om de fick välja igen.


    Jag tycker båda dessa perspektiv är bra och det finns säkert fler. Dock tror jag inte många av de som passar in på kategorin R2 beskriver skulle erkänna hur de känner ens för sig själva.

    Jag tror faktiskt att de som omfattas av R2s perspektiv är de som för vidare lögnen om livslyckan till nästa generation. Tidigare generationer har också haft en stor grupp människor som levt i illusionen om att allt är enkelt och lyckligt så det är dessutom inget nytt.
  • Anonym (Vad händer)
    Missermajser skrev 2019-11-09 18:44:40 följande:
    Anonym (t) skrev 2019-11-09 14:20:46 följande:

    För de som ångrar barn är det ju inte själva livet med barn som är lite för tråkigt utan att de själva inser att de aldrig skulle fallit för pressen. Att alla inte behöver barn eller är ens gjorda för det. Förstår inte hur det kan vara fel att uppmärksamma det så andra får en tankeställare till varför de skaffar barn och om de faktiskt borde göra det. Bättre i längden för alla. Det behöver inte tyda på att de är psykiskt störda eller borde bli av med sina barn i slutändan då de är medvetna om problemen och kan jobba hårdare för att deras barn inte ska sakna något. För de älskar sina barn men hade valt ett annat val om de fick välja igen.


    Jag tycker båda dessa perspektiv är bra och det finns säkert fler. Dock tror jag inte många av de som passar in på kategorin R2 beskriver skulle erkänna hur de känner ens för sig själva.

    Missermajser skrev 2019-11-09 18:50:14 följande:
    Jag tror faktiskt att de som omfattas av R2s perspektiv är de som för vidare lögnen om livslyckan till nästa generation. Tidigare generationer har också haft en stor grupp människor som levt i illusionen om att allt är enkelt och lyckligt så det är dessutom inget nytt.
    Det är stor skillnad mellan att uttrycka frustration/ventilera sina känslor och att önska att ens barn inte existerade. Ingen här har, var jag kan se, förespråkat att enbart prata om de "enkla och lyckliga" delarna av livet.

    Jag har väldigt svårt att se kopplingen att, om man inte uttrycker förståelse för eller anser att det är en normal och rimlig känsla att ångra sina barn, så är man inte ärlig mot sig själv? Måste man då vara en sådan person som enbart uttrycker hur fantastiskt livet är?

    Man behöver liksom inte endera tycka att livet är helt fantastiskt eller alldeles fruktansvärt. Jag sammanfattar mitt liv som lyckligt trots att det ibland är jobbigt, frustrerande, stressigt och krångligt - och jag har full förståelse för att man kan sammanfatta sitt liv som "mest jobbigt" också. Men jag behöver inte för den sakens skull ha förståelse för människor som öppet uttrycker att de ångrar sina barn.
  • Anonym (3 barns mamma)
    Anonym (Bortskänkes) skrev 2019-11-07 22:51:45 följande:

    Jag brukar fundera på att skänka bort min unge på blocket


    Antar att någon hann före, men jag köar
  • Anonym (Bortskänkes)
    Anonym (3 barns mamma) skrev 2019-11-09 20:32:19 följande:

    Antar att någon hann före, men jag köar


    Älskar henne, men ibland vill jag inte vara mamma längre :(
  • Less is more

    Jag tror nog mest att folk känner sig otillräckliga och inte hinner med.

    Det är jobb, hem, skolarbete, barnens kompisar och fritidsintressen.

    Det är maxat och man måste vara stresstålig för att driva runt ett familjeliv.

    Men att ångra sina batn och inte älska dem - det är svårt att förstå. Då kanske man kramat sina barn för lite, inte mött de ordentligt. Kärleken växer ju när man stöts och blöts mot varandra.

  • Anonym (3 barns mamma)
    Anonym (Bortskänkes) skrev 2019-11-09 20:53:12 följande:

    Älskar henne, men ibland vill jag inte vara mamma längre :(


    Jag känner samma ibland. Jag tror faktiskt alla känner så ibland. Jag brukar känna så när jag orkade inte nå upp till mina förväntningar ? så som jag orkade inte leka med de tillex. Ibland ser jag fram emot dagen de flyttar - ibland får jag ångest av att de växer så fort
  • Missermajser
    Anonym (Vad händer) skrev 2019-11-09 20:05:05 följande:
    Missermajser skrev 2019-11-09 18:50:14 följande:
    Jag tror faktiskt att de som omfattas av R2s perspektiv är de som för vidare lögnen om livslyckan till nästa generation. Tidigare generationer har också haft en stor grupp människor som levt i illusionen om att allt är enkelt och lyckligt så det är dessutom inget nytt.
    Det är stor skillnad mellan att uttrycka frustration/ventilera sina känslor och att önska att ens barn inte existerade. Ingen här har, var jag kan se, förespråkat att enbart prata om de "enkla och lyckliga" delarna av livet.

    Jag har väldigt svårt att se kopplingen att, om man inte uttrycker förståelse för eller anser att det är en normal och rimlig känsla att ångra sina barn, så är man inte ärlig mot sig själv? Måste man då vara en sådan person som enbart uttrycker hur fantastiskt livet är?

    Man behöver liksom inte endera tycka att livet är helt fantastiskt eller alldeles fruktansvärt. Jag sammanfattar mitt liv som lyckligt trots att det ibland är jobbigt, frustrerande, stressigt och krångligt - och jag har full förståelse för att man kan sammanfatta sitt liv som "mest jobbigt" också. Men jag behöver inte för den sakens skull ha förståelse för människor som öppet uttrycker att de ångrar sina barn.

    Det handlar om hur man tolkar andra människor. Läser du inlägg där folk "ångrar" sina barn så kan man dra olika slutsatser.


    Öppet eller inte så tolkar jag människor som säger så på ett väldigt odramatiskt sätt. Jag ser det bara som att de är frustrerade och det väcker ingen moralpanik hos mig.


    De flesta män och kvinnor som skaffar barn tror jag oftast ångrar vem de skaffat dessa barn med.
    De ångrar sina val i aktuell situation då barnen också är en konsekvens som leder till att de som skaffat barnen måste ha en relation till den andra föräldern även om de skiljer sig. Det enda extrema undantaget är väl om någon av föräldrarna åläggs med besöksförbud och förlorar umgänge och vårdnad.

    Ibland är det en ensam förälder som hoppats på att får mer stöd av den andra föräldern. Ibland en förälder som blir pressad av för höga krav på standard och antal barn, mm. Det finns många olika sammanhang.


    Ger en förälder uttryck för att ångra sina barn så säger jag inget moraliserande till denna förälder av flera skäl men det främsta är att skydda barnet. De flesta föräldrar har empati så de känner mest skuld över sina känslor.Då väljer jag att vara förstående istället för att få föräldern att känna sig inträngd i ett hörn. Det kan faktiskt vara farligare än det mesta att pressa någon som inte är redo att acceptera en svår situation.

    Man måste först börja med att få föräldern att känna sig sedd och sörja det svåra läget. Sedan efter en tid med uppmuntran, lyssnande och acceptans från andra så börja även denne förälder att acceptera sin nya situation. Då kommer de varken att ångra sina barn eller sitt ex. 


    Familjelivet är ofta vackert och fint men det glorifieras ibland lie väl mycket. Det är inte genom att hela tiden visa upp det som är bra vi får näring av varandra till att glädjas och orka med våra liv.


    Vad jag menar är att den bortskämda sorten som har höga förväntningar sällan ger sig utan jagar på hela livet och gifter om sig. Jag tror tyvärr sällan att de ens märker att de inte mår bra av att skaffa barn. Dom säger det aldrig rakt ut men jag kan naturligtvis ha fel.

  • Anonym (barnfri)
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-09 09:36:11 följande:
    Om man ångrar sina barn, alltså genuint ångrar, önskar att de inte funnits så antar jag att det måste vara fruktansvärt jobbigt att känna så. Även vid andra livsval som är lika omvälvande och långsiktiga (jag har dock svårt att komma på sådana) tror jag att det måste vara fruktansvört jobbigt att känna ånger. Jag tror att det är sunt att arbeta med den ångesten för både sin egen och barnens skull.

    Vad som är "konstigt" eller inte vill inte jag ta ställning till. Jag vet inte om jag tycker att det är konstigt att må dåligt och vara i behov av visst stöd ibland i livet.
    Det jag och andra försöker säga är att man kan älska sina barn som personer men ändå känna att livet som förälder passar en dåligt. Man behöver inte vara störd på något sätt för att man inte gillar att vara förälder. 
  • Anonym (barnfri)
    Anonym (t) skrev 2019-11-09 14:20:46 följande:

    För de som ångrar barn är det ju inte själva livet med barn som är lite för tråkigt utan att de själva inser att de aldrig skulle fallit för pressen. Att alla inte behöver barn eller är ens gjorda för det. Förstår inte hur det kan vara fel att uppmärksamma det så andra får en tankeställare till varför de skaffar barn och om de faktiskt borde göra det. Bättre i längden för alla. Det behöver inte tyda på att de är psykiskt störda eller borde bli av med sina barn i slutändan då de är medvetna om problemen och kan jobba hårdare för att deras barn inte ska sakna något. För de älskar sina barn men hade valt ett annat val om de fick välja igen.


    Det är precis det här jag vill säga. Det måste bli slut på det eviga tjatet om att barn är meningen med livet och vägen till lycka för alla.
  • Missermajser
    Anonym (barnfri) skrev 2019-11-09 21:32:24 följande:
    Det är precis det här jag vill säga. Det måste bli slut på det eviga tjatet om att barn är meningen med livet och vägen till lycka för alla.

    Det där med att vara barnfri är verkligen något som borde lyftas fram mer som ett mist lika fint livsalternativ. Människor som våga välja andra vägar borde lyftas fram mycket mer!!


    Tyvärr har samhället till trots all liberalisering blivit väldigt totalitärt på dessa områden.

  • Anonym (Vad händer)
    Anonym (barnfri) skrev 2019-11-09 21:32:24 följande:
    Det är precis det här jag vill säga. Det måste bli slut på det eviga tjatet om att barn är meningen med livet och vägen till lycka för alla.
    Jag hör faktiskt väldigt sällan nuförtiden människor som påstår att barn är någon slags universell mening med livet, och jag skulle aldrig själv få för mig att påstå något sådant. För mig själv känns det som en stor bidragande faktor till att jag kan säga att jag är lycklig och trivs med mitt liv, men jag pratar enbart för mig själv och jag lägger ingen värdering alls i hur andra ser på att skaffa eller inte skaffa barn.

    Det finns redan en samhällsdebatt om bilden av föräldraskapet, om hur jobbiga småbarnsåren är för många, det finns utrymme att säga att det inte passar alla att skaffa barn. Det är inte längre särskilt anmärkningsvärt när någon väljer bort familjelivet. De allra flesta upplever det uppfriskande när någon väljer att berätta att semestern mest bestod av bråk och skrik. Därför har jag svårt för argumentet att berättelser om oönskade barn ska lyftas fram och användas som någon slags positiv drivkraft för att "döda bilden av det enkla och lyckliga livet med barn".

  • Anonym (t)
    Anonym (Vad händer) skrev 2019-11-09 22:16:40 följande:
    Jag hör faktiskt väldigt sällan nuförtiden människor som påstår att barn är någon slags universell mening med livet, och jag skulle aldrig själv få för mig att påstå något sådant. För mig själv känns det som en stor bidragande faktor till att jag kan säga att jag är lycklig och trivs med mitt liv, men jag pratar enbart för mig själv och jag lägger ingen värdering alls i hur andra ser på att skaffa eller inte skaffa barn.

    Det finns redan en samhällsdebatt om bilden av föräldraskapet, om hur jobbiga småbarnsåren är för många, det finns utrymme att säga att det inte passar alla att skaffa barn. Det är inte längre särskilt anmärkningsvärt när någon väljer bort familjelivet.
    Problemet är att det är en stor press på många att skaffa barn. Även det är blir vanligare att välja bort barn så klarar inte alla att stå emot omvärlden/partner/släkt/etc. Upplever inte som att det finns utrymme. Men att få höra att folk ångrar valet att skaffa barn ger en mer nyanserad bild och kan ge modet för någon att stå upp för sig själv.
  • Anonym (Milli)

    Hade jag inte älskat mina barn så hade jag antagligen inte tyckt att det var lika jobbigt och hjärtskärande att vara mamma. Jag tycker det är så otroligt svårt att vara mamma till ett barn som är olyckligt och inte är frisk, som antagligen inte kommer att få en lycklig och trygg framtid. Det sliter ett hål i mitt hjärta och jag har svårt att stå ut. Jag känner ofta att jag inte borde ha skaffat barn. Jag är inte stark och bra nog att orka. Att bli förälder kan vara en oändlig lycka men det kan också vara en oändlig sorg.

    Jag skulle iofs aldrig erkänna offentligt att jag ibland ångrar att jag skaffade barn men jag förstår inte varför ni dömmer mig för att jag vågar erkänna mina känslor anonymt. 

  • Anonym (Bortskänkes)
    Anonym (3 barns mamma) skrev 2019-11-09 21:05:33 följande:

    Jag känner samma ibland. Jag tror faktiskt alla känner så ibland. Jag brukar känna så när jag orkade inte nå upp till mina förväntningar ? så som jag orkade inte leka med de tillex. Ibland ser jag fram emot dagen de flyttar - ibland får jag ångest av att de växer så fort


    Samma här! Så skönt att man inte är ensam! <3
  • Anonym (Sara)
    Anonym (barnfri) skrev 2019-11-09 21:28:24 följande:

    Det jag och andra försöker säga är att man kan älska sina barn som personer men ändå känna att livet som förälder passar en dåligt. Man behöver inte vara störd på något sätt för att man inte gillar att vara förälder. 


    Jag fösöker förhålla mig till det som står i ts och det är personer som ångrar sina barn (vilket inte är samma sak som att känna att livet som förälder passar en dåligt), inte älskar sina barn och inte orkar med sina barn.

    För övrigt anser jag att man kan må dåligt pch behöva stöd i livet utan att vara "störd". Jag har verkligen jnte uttryckt något om att någon skulle vara störd utan i behov av samtalsstöd, att ventilera sina tankar eller annat typ av stöd beroende på var ens utmaningar ligger. Om du likställer det med att vara "störd" får det stå för dig.
  • Anonym (barnfri)
    Anonym (Vad händer) skrev 2019-11-09 22:16:40 följande:
    Jag hör faktiskt väldigt sällan nuförtiden människor som påstår att barn är någon slags universell mening med livet, och jag skulle aldrig själv få för mig att påstå något sådant. För mig själv känns det som en stor bidragande faktor till att jag kan säga att jag är lycklig och trivs med mitt liv, men jag pratar enbart för mig själv och jag lägger ingen värdering alls i hur andra ser på att skaffa eller inte skaffa barn.

    Det finns redan en samhällsdebatt om bilden av föräldraskapet, om hur jobbiga småbarnsåren är för många, det finns utrymme att säga att det inte passar alla att skaffa barn. Det är inte längre särskilt anmärkningsvärt när någon väljer bort familjelivet. De allra flesta upplever det uppfriskande när någon väljer att berätta att semestern mest bestod av bråk och skrik. Därför har jag svårt för argumentet att berättelser om oönskade barn ska lyftas fram och användas som någon slags positiv drivkraft för att "döda bilden av det enkla och lyckliga livet med barn".
    Det påstås ofta, bl.a. i många trådar här på FL, att barn är meningen med livet, att det är egoistiskt att inte skaffa barn och att man ska skaffa barn för att inte bli ensam när man blir gammal. Även om det är accepterat att tycka att det är jobbigt med barn är det alltid underförstått att det ändå är värt det.
  • Anonym (barnfri)
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-09 23:21:53 följande:
    Jag fösöker förhålla mig till det som står i ts och det är personer som ångrar sina barn (vilket inte är samma sak som att känna att livet som förälder passar en dåligt), inte älskar sina barn och inte orkar med sina barn.

    För övrigt anser jag att man kan må dåligt pch behöva stöd i livet utan att vara "störd". Jag har verkligen jnte uttryckt något om att någon skulle vara störd utan i behov av samtalsstöd, att ventilera sina tankar eller annat typ av stöd beroende på var ens utmaningar ligger. Om du likställer det med att vara "störd" får det stå för dig.
    I ts står det dock inte bara om personer som inte älskar sina barn. Så tolkar i alla fall jag det.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (barnfri) skrev 2019-11-10 07:08:34 följande:

    I ts står det dock inte bara om personer som inte älskar sina barn. Så tolkar i alla fall jag det.


    Nej, jag tolkar det som att ts handlar om tre saker som kan vara separata eller var för sig: att ångra sina barn, attt inte orka med sina barn och att inte älska sina barn. Jag jag har skrivit om de olika sakerna som nämns där. Men ingenstans har jag skrivit att en person är störd på grund av dessa känslor.

    Jag har skrivit att det måste vara jobbigt att känna så, att det därför är bra med anonyma forum för reflektion och tankeutbyte och att det också är bra med annat typ av rimtat stöd om man mår dåligt.

    Om man inte orkar med sina barn eller inte älskar dem, eller genuint ångrar barnen så är jag övertygad om att man behöver stöd i någon form. Det betyder inte att man är "störd". Man är inte en dålig människa gör att man inser att man behöver hjälp och söker den. Tvärtom.
  • Bleha

    Det är hemskt på ett sätt. Men på ett sätt är det bra att folk som kanske inte borde skaffa barn slutar göra det för att det är normen i samhället. 

    Om alla talar om att skaffa barn som något självklart steg i livet blir det fler som får barn som egentligen hade varit bättre utan. Då tänker jag för barnens skull.

Svar på tråden Det här med att vräka ur sig hemskheter om sina barn