• Carro789

    A-vitamin mot akne

    Hej, 

    Är det någon som testat högdosera A-vitamintillskott under en kortare period för att behandla akne? :) (inte beta caroten)
    Jag har precis påbörjat min kur och skulle vilja höra andras erfarenheter. 

  • Svar på tråden A-vitamin mot akne
  • Anonym (popcorn)

    Jag har inte tagit några högre doser, pga att jag blir för stissig och pigg och kan inte sova, haha. Så jag tar bara några ggr i veckan (de andra dagarna tar jag d-vitamin då det är viktigt att kombinera a och d, men dock inte samtidigt då de arbetar på samma del av cellen och på så vis slår ut varandra)


    Detta kombinerar jag med B-komplex, c, järn, q10, collagen, magnesium, e, selen, msm. Säkert något mer som jag glömt. Det har tagit ett tag men nu är min hy fin! Efter åratal av finnar som inte velat ge sig. 


    Glöm heller inte att utesluta socker, spannmål och andra snabba kolhydrater.

  • Carro789
    Anonym (popcorn) skrev 2019-11-08 08:39:33 följande:

    Jag har inte tagit några högre doser, pga att jag blir för stissig och pigg och kan inte sova, haha. Så jag tar bara några ggr i veckan (de andra dagarna tar jag d-vitamin då det är viktigt att kombinera a och d, men dock inte samtidigt då de arbetar på samma del av cellen och på så vis slår ut varandra)


    Detta kombinerar jag med B-komplex, c, järn, q10, collagen, magnesium, e, selen, msm. Säkert något mer som jag glömt. Det har tagit ett tag men nu är min hy fin! Efter åratal av finnar som inte velat ge sig. 


    Glöm heller inte att utesluta socker, spannmål och andra snabba kolhydrater.


    Tack snälla för svar o va roligt att höra att din hy blivit fin!
    Okej! :) Hur mycket tar du? Hur många mg av-itamin?
    Ahaa så man ska inte ta d-vitamin samma dag som man tar a-vitamin?

    Jag utesluter allt socker, mjölk och gluten men äter fortfarande Havregryn. Hade spannmål negativ inverkan på din hy?
  • Anonym (popcorn)
    Carro789 skrev 2019-11-08 11:26:26 följande:
    Tack snälla för svar o va roligt att höra att din hy blivit fin!
    Okej! :) Hur mycket tar du? Hur många mg av-itamin?
    Ahaa så man ska inte ta d-vitamin samma dag som man tar a-vitamin?

    Jag utesluter allt socker, mjölk och gluten men äter fortfarande Havregryn. Hade spannmål negativ inverkan på din hy?

    Jag tar en tablett kanske 2-3 ggr i veckan 2,7 mg (10 000 IE), du kan ta samma dag, men inte samtidigt, tex ta dvitamin till frukost och a till lunch/middag. För att göra det enklare för mig själv tar jag antingen a eller d den dagen. För stora doser avitamin är farligt för kroppen, men har man rätt balans på dvitamin är risken inte så stor. Vet inte om du är man eller kvinna, men vill man bli/är gravid ska man ju undvika avitamin eftersom det kan ge fosterskador. Så jag hade inte vågat gå all in med 3 tabletter om dan liksom. Utan hellre boozta med andra vitaminer som också påverkar hyn. Tex collagen (Finns i pulverform på tex bodystore)


    Spannmål gör att jag får både ledvärk, dålig hy och går upp i vikt. Hoppas du får ordning på hyn. Inte kul när den bråkar hela tiden.

  • Carro789
    Anonym (popcorn) skrev 2019-11-08 12:04:21 följande:

    Jag tar en tablett kanske 2-3 ggr i veckan 2,7 mg (10 000 IE), du kan ta samma dag, men inte samtidigt, tex ta dvitamin till frukost och a till lunch/middag. För att göra det enklare för mig själv tar jag antingen a eller d den dagen. För stora doser avitamin är farligt för kroppen, men har man rätt balans på dvitamin är risken inte så stor. Vet inte om du är man eller kvinna, men vill man bli/är gravid ska man ju undvika avitamin eftersom det kan ge fosterskador. Så jag hade inte vågat gå all in med 3 tabletter om dan liksom. Utan hellre boozta med andra vitaminer som också påverkar hyn. Tex collagen (Finns i pulverform på tex bodystore)


    Spannmål gör att jag får både ledvärk, dålig hy och går upp i vikt. Hoppas du får ordning på hyn. Inte kul när den bråkar hela tiden.


    Ah okej, bra att veta! Jag tar just nu 20 000 ie om dagen så ska se om de händer nåt den närmsta tiden. Har läst mycket på nätet där folk fått jättebra resultat så känner mig hoppfull. 
    Ska testa lägga spannmål helt åt sidan med så kanske de blir ännu bättre. 

    Tack snälla för att du tog dig tid att svara :)
Svar på tråden A-vitamin mot akne