Inlägg från: Sjömamma |Visa alla inlägg
  • Sjömamma

    Behöver råd från er som varit på ALV

    Vad kul! Vår familj älskar ALV, vi har varit där fem gånger på sex år. Vi har varit där på högsäsong och på höstlovet.

    Om ni åker dit för första gången tycker jag absolut att ni ska unna er två dagar. Det finns så mycket att uppleva. Underskatta inte att ni föräldrar kommer att bli väldigt nostalgiska och vilja uppleva miljöerna, föreställningarna och karaktärerna minst lika mycket som era barn!

    Vilken säsong som passar er bäst beror på. Har ni en möjlighet att åka en vardag precis i början eller slutet av högsäsong så kan ni undvika den värsta trängseln. Men som sagt, parken är stor och slukar mycket folk, även mitt i juli känns det ganska luftigt. Det går inte att jämföra med tex Gröna Lund som blir helt packat med folk.

    Föreställningarna kan kanske låta tråkiga om ni förväntar er vanlig barnteater men det här är någonting helt annat. Allt håller verkligen högsta klass. Det är full fart och karaktärerna dyker ofta upp mitt i publiken, till barnens förtjusning. Mycket sång också som man rycks med i. Håller på i max 20 minuter och man ser bra från alla platser så ingen hinner tröttna. Om ni bara ska se en föreställning rekommenderar jag Prussiluskans allsång, där brukar flera av parkens karaktärer dyka upp. Annars är Pippi och Emil mer passande för mindre barn och Ronja och Bröderna Lejonhjärta mer spännande. Ronja har många härliga sångnummer.

    Som andra kommenterat så är alla fantastiska lekmiljöer en hel historia för sig. Små hus, vattenlek, inte-nudda-marken-bana, en gammal kvarn....ja det finns så mycket.

    En extra bonus med ALV är att det serveras riktig mat i restaurangerna. Inga trötta hamburgare till överpris. Visst, precis som allt kostar den men det är riktig mat lagad av lokala råvaror.

    Nu låter det som jag skriver på provision, men jag tycker bara att ALV är bästa nöjesparken som ger mest för pengarna.

    Du kan läsa mer om ett av våra besök på höstlovet i min blogg.
    http://www.cirkusalfredo.se/nojesparker/hostlov-pa-astrid-lindgrens-varld/

Svar på tråden Behöver råd från er som varit på ALV