• Fri 8 Nov 2019 19:35
    1022 visningar
    30 svar
    30
    1022

    Bör Sverige ha tre terminer istället för nuvarande tvåterminssystem, i grundskolorna?

    I Sverige är det inte ljust och varmt så många månader. Om även människor utan föräldradagar att plocka ut ska kunna få vara sammanhängande lediga mitt på sommaren behövs långa sommarlov, så semesterperioden för de flesta är från mitten av juni till slutet av augusti. 

    Annars får barnlösa (och barnens älskade fastrar, mormödrar och liknande) ha semester maj-juni eller augusti-september om den ska vara sammanhängande. 

    Och för tonårsföräldrar utan föräldradagarstrumfkortet kan det bli svårt att få semester när skolan har lov. Tror inte många med 14-åringar vill ha bara två sommarveckor med sina barn, de år de får tidig eller sen semester. 

    Det finns sommarfritids och människor måste sluta uppföra sig som om det vore hemskheten själv att behöva gå där ett par veckor innan föräldrarnas semester börjar. Sluta tävla tävlingen "minst tid på fritids vinner". Däremot kan man gärna satsa lite extra krut på att ge skolor och kommuner ekonomisk möjlighet att förbättra lovverksamheten ännu mer. 

  • Sat 9 Nov 2019 18:41
    #10
    -1
    Anonym (Oj så skevt!) skrev 2019-11-09 14:48:12 följande:
    Du tänker väldigt skevt. Tur att du slutade som lärare, med den inställningen till skolan och eleverna.

    Sätt barnen i främsta rummet - tänk sedan om.

    Vad får du för svar då?
    Okej, vi sätter eleverna i första rummet. Vad behöver de?

    Eleverna behöver lärare som orkar.
    Eleverna behöver välutbildade, kompetenta, duktiga lärare.
    Eleverna behöver att människor väljer att utbilda sig till lärare, väljer att stanna i yrket och att yrket attraherar studiemotiverade, drivna, analyserande och reflekterande personer med ambitioner. 

    Med andra ord - eleverna behöver lärare som får  förutsättningar att klara sin arbetsbeslastning. Som det ser ut nu, är många lärare beroende av sin långa sammanhängande ledighet för att komma ikapp mentalt efter terminernas slit då 45 h arbetsvecka lätt blir både 50h och 60 h i perioder. 
  • Mon 11 Nov 2019 22:39
    #16
    Vildbi skrev 2019-11-11 11:39:16 följande:

    Vi skulle väl kunna testa ett tre-terminssystem?

    Man går på jullov kring den 20-23 december (beroende på hur veckodagarna faller under det specifika året), och kommer sedan tillbaka från jullovet kring den 7-11 (återigen beroende på hur veckodagarna faller under det specifika året).

    Sedan kunde man förlänga lovet i mars/april, från 1 vecka till 2 veckor.

    Sedan har man 6 veckors sommarlov, tex. sista veckan i juni, hela juli, samt första veckan i augusti (lite beroende på hur dagarna faller under det specifika året - men iaf ledighet under juli=industriveckorna).

    Man börjar i skolan omkring andra veckan i augusti och går på ett tvåveckorslov kring oktober/november (höstlovet förlängs med en vecka).

    Då har man sammanlagt cirka 12 veckors lov varje år, men inget überlångt sommarlov.

    Det skadar ju inte att testa. Sedan behöver man inte dela upp det på tre terminer bara för det. Men jag tror att det skulle underlätta med tre terminer, för ordningens skull; det är lättare att fokusera på olika teman under en intensiv period, avklara de kunskapsmomenten och få betyg, för att sedan hoppa på ett/några andra teman nästa termin.

    Jag har bott i flera olika länder under min uppväxt (flyttade med föräldrar som hade utlandstjänster). Jag har upplevt både 2, 3 och 4 terminer och ser fördelar med samtliga upplägg.

    Jag säger TESTA! Blir det inte bra så återgå till det gamla systemet.


    Jag säger sluta testa med skolan. 
    Låt skolan få arbetsro. 

    En reform med tre terminer skulle kosta MASSOR med energi och tid, som tas från elevernas undervisning. I alla fall indirekt, då lärare och rektorer som redan går på knäna skulle få ett hästjobb med att lägga om kurser, rutiner, strukturer, personalplaneringar etc. Tiden som det jobbet skulle ta, kommer i så fall att tas från planering av undervisning, bedömning av elevarbeten, uppföljning, anpassningar för elever med svårigheter och möten med föräldrar som vill träffa skolan. 
  • Mon 11 Nov 2019 22:47
    #17
    +2
    Elin P skrev 2019-11-11 09:10:26 följande:

    Tycker att sommarlovet kunde vara 6 veckor långt, det räcker. De flesta föräldrar kan ändå inte vara lediga hela sommaren så barn tillbringar mycket tid på fritids eller ensamma hemma då. Bättre att de fick undervisning. Vet inte om jag tycker att loven skulle utökas andra tider på året heller som kompensation, hellre mer skoltid. Kanske införa andra saker på schemat t.ex. mer fysisk aktivitet? Det skulle det finnas tid till isåfall.


    Barn behöver inte vara hemma hela sommaren. 
    Det är inget fel med sommarfritids. 
    Vi MÅSTE sluta tävla om vem som har kortast förskoledagar och minst antal dagar på sommarfritids. 

    Alla föräldrar i Sverige kan inte heller få sommarsemester under samma sex veckor. De som har barn de inte kan ta föräldraledigt för kanske inte alls får ledigt med sina barn, om det ska bli totalt krig om enbart sex veckors semesterperiod.

    Konsekvensen av ett så kort sommarlov är att vissa barn bara får någon vecka sommarledigt med sina föräldrar. Och kanske att arbetsgivare blir än mer tveksamma till att anställa småbarnsföräldrar, som ser till att alla andra antingen får uppdelad semester (två veckor i juni och två veckor i augusti) eller semester när sommaren knappt börjat (maj-juni) eller redan slutat (augusti-september) om den ska vara sammanhängande. 

    Vill man inte att barnen ska missa undervisning står det en helt fritt att se till att barnet läser böcker hemma, eller tränar multiplikationstabeller eller tittar på Vetenskapens Värld. 
  • Wed 13 Nov 2019 05:27
    #24
    Elin P skrev 2019-11-12 12:42:02 följande:
    Har inget emot sommarfritids, nyttjar det flitigt åt 8-åringen utan att skämmas. Men 12-åringen som inte har rätt till fritids sitter ensam hemma. När man är för stor för fritids men för ung för sommarjobb liksom. Kompisar har han tyvärr svårt med pga NPF-diagnoser. Så i vårt fall hade kortare och färre lov varit toppen. Tänker också på barn i utsatta områden där det inte finns pengar att göra aktiviteter på sommaren.
    Jag håller med om att det kan vara túfft för vissa. Men jag tror INTE att lösningen är att förkorta sommarloven för alla och försämra möjligheter för familjer att få semester tillsammans och för folk utan barn under 12 att alls få sammanhängande semester på sommaren.

    Skolan kan liksom inte vara lösningen på alla samhällsproblem.

    Satsa mer pengar på aktiviteter och läger för barn i utsatta områden, till exempel. 
  • Wed 13 Nov 2019 05:33
    #25
    Anonym (Oj så skevt!) skrev 2019-11-12 11:30:25 följande:
    Det handlar inte om någon tävlan. De enda som tävlar är de som har sina barn 06-18 på fritids och förskola, de som alltid nyttjat jourfritids och jourförskola.

    Vi andra tävlar ingenting - vi har planerat våra liv efter omställningar som sker när man får barn.

    Men många tycks ha missat den planeringen...

    För övrigt så handlar det om redan utsatta barn, som redan lever i ett utanförskap. Alltså inte Anton Svenson, Kim Johansson och Karin Larsson.

    Snälla, försök att se utanför din egna lilla låda. Lite solidaritet, tack!
    Solidaritet kan se ut på många olika sätt... Jag tänker på 13-åringar som vill ha semster med sina föräldrar, på alla människor oavsett social bakgrund som vill ha sammanhängande ledighet när det är ljust, på barn som faktiskt mår bra av långledigt.

    Visst är det ett problem att några inte har så roliga somrar, det har jag inte förnekat. Men att försämra för alla kan väl ändå inte vara lösningen. 

    Skolan kan inte bära alla samhällsproblem. Problemet att vissa barn inte har meningsfulla lov kan inte lösas med att skrota loven, utan med att andra instanser än skolan satsar på aktiviteter och stöd. Kollo, dagläger, aktiviteter i närområdet, bra fritidsverksamhet för barn långt upp i åldrarna och så vidare.
  • Wed 13 Nov 2019 05:42
    #26
    Anonym (Oj så skevt!) skrev 2019-11-12 11:26:02 följande:
    Så du tycker att vi ska köra i samma gamla hjulspår för alltid då?

    Herregud så glad jag är över att DU inte har någon maktposition i samhället. Hade alla varit som du så hade vi forfarande bott i grottor och gjort upp eld med sten och fnöske.
    Du drar verkligen på!

    Jag är absolut för förändring, men inte för sakens skull. Skolan ska förändras, men med fokus på utbildning och lärande och förändringar ska drivas av skolans personal och ansvariga. 

    Att föräldrar inte vill lämna sin telning på fritids ett par veckor är överhuvut taget ingen anledning att förändra skolan. Både barn och vuxna idag behöver träna på att lov och ledighet inte behöver betyda resor och nöjesfält varje dag. Att gå hemma och skrota, träna på att vara lite själv, roa sig på egen hand etc är nyttigt någon vecka. Och i alla fall inte så skadligt att man ska ändra om ett helt lands skolsystem för att man ska slippa...
Svar på tråden Bör Sverige ha tre terminer istället för nuvarande tvåterminssystem, i grundskolorna?