• Anonym (Wonder)

    Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?

    Jag undrar om man kan kräva att sitt bonusbarn arbetar heltid. Sålänge hon bor hemma gäller våra regler känner jag. Vi har mindre barn i familjen att försörja och jag är föräldraledig för tillfället men kommer sedan vara hemmafru. Bonus är 20 år och håller på att leta bostad, men ännu inte fått någon. När jag pressar pappan till att bonusen ska gå upp i arbetstid blir det kalla kriget här hemma. Hon har i dagsläget en 75% tjänst. Problemet är att om hon jobbar endast 75 % räcker inte pengarna till både halva ?hyran? (vi bor i hus), mar och hennes övriga kostnader. Så idag betalar hon bara 25 procent av sin lön till hemmet för att ha råd med sina andra kostnader. Det stör mig att hon bor så billigt och kan lägga mycket pengar på nöjen. Men som sagt, kan en förälder tvinga sitt barn att arbeta heltid?

  • Svar på tråden Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?
  • nihka
    Akidoki skrev 2019-11-12 18:50:06 följande:
    Jag skriver från mobil. Det finns ingen sådan knapp.

    Står där att pappan köpt pizza till sin dotter? Jävlar vad hon är bortskämd.

    Du tycker att ts styvdotter är bortskämd, jag tycker att ts verkar utnyttja styvdottern. Det verkar osannolikt att våra åsikter kommer att mötas, eller vad tror du?
    Jag tror att så länge dina åsikter baseras på fragment av vad TS delgett oss så kommer din radar att vara tämligen off.

    Nej, det stod inte att pappan köpt pizza till sin dotter. Det stod:

    "Jag blir allmänt irriterad. Hon tror att hon kan komma och gå som hon vill och tror att pappan och jag ska serva henne på olika sätt. Igår blev hon jättesur över att vi hade ätit när hon kom hem från en kompis runt ca 21. Jag sa att hon får värma eller fixa nåt själv. Men det duger inte. Hon tjurar och tycker pappan ska fixa något. Pappan mutar med hämtpizza. Då blev hon mindre tjurig. Alltså deg är sorgligt hur j*vla bortskämd hon är."

    Det går bra att be om ursäkt när du har läst klart
  • sextiotalist
    Akidoki skrev 2019-11-12 18:50:06 följande:

    Jag skriver från mobil. Det finns ingen sådan knapp.

    Står där att pappan köpt pizza till sin dotter? Jävlar vad hon är bortskämd.

    Du tycker att ts styvdotter är bortskämd, jag tycker att ts verkar utnyttja styvdottern. Det verkar osannolikt att våra åsikter kommer att mötas, eller vad tror du?


    Undrar om ts kan fortsätta att vara hemmafru om flickan flyttar hemifrån?
  • Ess
    sextiotalist skrev 2019-11-12 19:11:02 följande:
    Undrar om ts kan fortsätta att vara hemmafru om flickan flyttar hemifrån?
    Med tanke på att dottern säkert kostar mer än hon betalar och att ts har sparat undan pengar för att kunna gå hemma, så går det nog bra.
    Sen misstänker jag att ts är rätt trött på henne och vill att hon ska flytta så fort som möjligt. 
  • Akidoki
    Anonym (Wonder) skrev 2019-11-09 12:53:01 följande:

    Jag blir allmänt irriterad. Hon tror att hon kan komma och gå som hon vill och tror att pappan och jag ska serva henne på olika sätt. Igår blev hon jättesur över att vi hade ätit när hon kom hem från en kompis runt ca 21. Jag sa att hon får värma eller fixa nåt själv. Men det duger inte. Hon tjurar och tycker pappan ska fixa något. Pappan mutar med hämtpizza. Då blev hon mindre tjurig. Alltså deg är sorgligt hur j*vla bortskämd hon är.


    Jag har nog missat många inlägg i den här tråden. Den blev liksom lite svårhanterlig en period då någon massproducerade inlägg.

    Det är högst beklagligt att jag trodde att du gjorde egna tolkningar Nikha, men ändå delar jag inte dina åsikter.

    Ts tycker att att dottern beter sig illa. Vi vet ingenting om hur ts beter sig mot styvdottern, pappan tycker inte som ts. Jag konstaterar att ts upplever styvdottern som bortskämd.

    Det är inte rimligt att styvdottern betalar 50 % av boende kostnaden, eller 40%, eller 33%.

    Ts och pappan ska försörja sina barn. Styvdottern ska betala sin del. Det går inte att säga hur mycket det är eftersom ts inte är tydlig med vilka kostnaderna är, eller ens vad de avser.

    Ts kan inte bestämma över sin styvdotter anställningsförhållanden.

    Det bästa för alla parter är nog om det vuxna barnet hittar någon annanstans att bo.
  • Akidoki
    nihka skrev 2019-11-12 19:09:45 följande:

    Jag tror att så länge dina åsikter baseras på fragment av vad TS delgett oss så kommer din radar att vara tämligen off.


    Det är din åsikt. Den har du naturligtvis rätt till, men jag har ingen radar. Jag utgår ifrån det ts skrivit som jag läst.

    Jag förstår inte riktigt hur hennes åsikter om styvdottern på något sätt skulle förändra utgångsläget. Det är väl mer vanligt än ovanligt att styvmödrar på det här forumet avskyr allt som har med styvbarnen att göra.
  • nihka
    Akidoki skrev 2019-11-12 19:20:44 följande:
    Jag har nog missat många inlägg i den här tråden. Den blev liksom lite svårhanterlig en period då någon massproducerade inlägg.

    Det är högst beklagligt att jag trodde att du gjorde egna tolkningar Nikha, men ändå delar jag inte dina åsikter.

    Ts tycker att att dottern beter sig illa. Vi vet ingenting om hur ts beter sig mot styvdottern, pappan tycker inte som ts. Jag konstaterar att ts upplever styvdottern som bortskämd.

    Det är inte rimligt att styvdottern betalar 50 % av boende kostnaden, eller 40%, eller 33%.

    Ts och pappan ska försörja sina barn. Styvdottern ska betala sin del. Det går inte att säga hur mycket det är eftersom ts inte är tydlig med vilka kostnaderna är, eller ens vad de avser.

    Ts kan inte bestämma över sin styvdotter anställningsförhållanden.

    Det bästa för alla parter är nog om det vuxna barnet hittar någon annanstans att bo.
    Det var väl tur att jag frågade och du svarade så det kunde redas upp. Kommunikation är A&O. Det är vad jag tror (delvis) saknas mellan pappan och hans dotter. Det är hans jobb att inte ge efter för henne hela tiden bara för att det är synd om henne för att hennes mamma dog av sjukdom. Guilt parenting är väl aldrig en framgångsrik modell.

    Ja, det är dags för hennes vuxna lön att få matchas med ett vuxet ansvar för sitt eget liv. Det går rätt fort att mogna in i rollen bara de får börja stå på egna ben. Hemma är de alltid lite mer barn.
  • Akidoki
    nihka skrev 2019-11-12 19:40:41 följande:

    Det var väl tur att jag frågade och du svarade så det kunde redas upp. Kommunikation är A&O. Det är vad jag tror (delvis) saknas mellan pappan och hans dotter. Det är hans jobb att inte ge efter för henne hela tiden bara för att det är synd om henne för att hennes mamma dog av sjukdom. Guilt parenting är väl aldrig en framgångsrik modell.

    Ja, det är dags för hennes vuxna lön att få matchas med ett vuxet ansvar för sitt eget liv. Det går rätt fort att mogna in i rollen bara de får börja stå på egna ben. Hemma är de alltid lite mer barn.


    Jag skulle säga att parenting inte ens är aktuellt då det är en vuxen människa vi talar om.

    Det tror jag varken ts eller pappan riktigt förstått.
  • nihka
    Akidoki skrev 2019-11-12 19:26:28 följande:
    Det är din åsikt. Den har du naturligtvis rätt till, men jag har ingen radar. Jag utgår ifrån det ts skrivit som jag läst.

    Jag förstår inte riktigt hur hennes åsikter om styvdottern på något sätt skulle förändra utgångsläget. Det är väl mer vanligt än ovanligt att styvmödrar på det här forumet avskyr allt som har med styvbarnen att göra.
    Ja, det är min åsikt att när man ska prata om vad någon har skrivit så är det bra om båda har tagit del av samma information.

    Nu var det ingen åsikt att tjejen kommer hem kl 21 och tycker att någon annan ska fixa mat åt henne utan ett exempel på hur hon uppför sig.

    Människor tar upp när det är problem. Som i den här tråden. Och sedan är det skillnad på att avsky en person och avsky hur de uppför sig.
  • nihka
    Akidoki skrev 2019-11-12 19:47:13 följande:
    Jag skulle säga att parenting inte ens är aktuellt då det är en vuxen människa vi talar om.

    Det tror jag varken ts eller pappan riktigt förstått.
    Om det hade funnits något annat än guilt parenting tidigare hade tjejen troligtvis inte kommit hem och krävt service som 20-åring.
  • Anonym (Dm)
    Akidoki skrev 2019-11-12 17:26:42 följande:

    Snarare verkar du ha en massa information som ingen annan har. Det är lite märkligt.


    Vad konstigt! Jag verkar också ha fått tillgång till samma information som nikha? Vi är alltså bara två stycken som vet hur man använder "visa endast"? Oavsett vilken enhet vi använder. Wow!
  • Akidoki
    nihka skrev 2019-11-12 19:48:33 följande:

    Ja, det är min åsikt att när man ska prata om vad någon har skrivit så är det bra om båda har tagit del av samma information.

    Nu var det ingen åsikt att tjejen kommer hem kl 21 och tycker att någon annan ska fixa mat åt henne utan ett exempel på hur hon uppför sig.

    Människor tar upp när det är problem. Som i den här tråden. Och sedan är det skillnad på att avsky en person och avsky hur de uppför sig.


    Men hur den scenen utspelade sig vet vi inte. Vi kan bara konstatera ts redogörelse av den.

    Ja det är skillnad. Men jag har inte sett någon göra skillnad på det på det här forumet. Det är ett kräk ur dig forum på många sätt och det saknas nyanser.
  • Akidoki
    Anonym (Dm) skrev 2019-11-12 20:04:52 följande:

    Vad konstigt! Jag verkar också ha fått tillgång till samma information som nikha? Vi är alltså bara två stycken som vet hur man använder "visa endast"? Oavsett vilken enhet vi använder. Wow!


    Du är så duktig.
  • nihka
    Akidoki skrev 2019-11-12 20:10:35 följande:
    Men hur den scenen utspelade sig vet vi inte. Vi kan bara konstatera ts redogörelse av den.

    Ja det är skillnad. Men jag har inte sett någon göra skillnad på det på det här forumet. Det är ett kräk ur dig forum på många sätt och det saknas nyanser.
    Den lät högst trovärdig. Ungdomar som kräver service. Hur är det nytt? Det hör till och är snudd på onormalt om det inte kommer. Det är inte bara ungdomarnas uppgift att inte bete sig dåligt utan de vuxnas ansvar att stävja dåligt beteende så det inte blir en vana. Pappan duckade och spädde istället på.

    Det har jag. Det beror lite på hur man bemöter. Om man låter människor kräkas lite först så kan det nyanserade komma sen. I den aktuella tråden eller i en senare. Ibland mycket senare. Ofta när människor skriver något här har det gått ganska långt.

    TS kanske till och med dyker upp här igen nu när kulorna har slutat hagla. Om inte annat läser hon. 
  • Akidoki
    nihka skrev 2019-11-12 20:36:18 följande:

    Den lät högst trovärdig. Ungdomar som kräver service. Hur är det nytt? Det hör till och är snudd på onormalt om det inte kommer. Det är inte bara ungdomarnas uppgift att inte bete sig dåligt utan de vuxnas ansvar att stävja dåligt beteende så det inte blir en vana. Pappan duckade och spädde istället på.

    TS kanske till och med dyker upp här igen nu när kulorna har slutat hagla. Om inte annat läser hon. 


    För mig saknades andra perspektiv och bakgrundskännedom i ts redogörelse. Jag tar det för vad det är, hennes upplevelse, inte hela bilden.
  • Anonym (Dm)
    Akidoki skrev 2019-11-12 20:10:35 följande:

    Men hur den scenen utspelade sig vet vi inte. Vi kan bara konstatera ts redogörelse av den.

    Ja det är skillnad. Men jag har inte sett någon göra skillnad på det på det här forumet. Det är ett kräk ur dig forum på många sätt och det saknas nyanser.


    Jag har sett många trådar som gjort skillnad. Om alla tar sig tid att läsa, försöka förstå och diskuterar seriöst. Men ofta när det gäller en styvmor så är det många som blir provocerande om en styvmor känner sig frustrerad, många har så otroligt många fördomar och har ingen aning om den maktlöshet många kvinnor får finna sig i bara för att de valt en man som har ett barn sen tidigare. En del kräks nog ur sig sina egna obearbetade barndomstrauman.

    Jag ser inte en girig kvinna som hatar sin mans dotter, jag ser en kvinna som bara kan finna sig i hur hennes man väljer att hantera sin dotter och som kanske hade behövt reda ut var hon ska lägga fokus. Kanske inte på hur mycket dottern ska betala utan hur man hanterar en förälder som styrs av det nikha kallar för guilt parenting. Pappan är den som har en relation både till sin fru och till sin dotter, det är hans ansvar att se till att de har ett upplägg i hushållet som fungerar för alla. Det hade enligt mig varit betydligt mer intressant att diskutera än vilken siffra som man borde sätta på månadsavgiften.

    Den här tråden som så många andra förstötdes av ett långdraget meningslöst tjafs mellan några som hellre ville ha rätt än att göra rätt.
  • nihka
    Akidoki skrev 2019-11-12 20:38:57 följande:
    För mig saknades andra perspektiv och bakgrundskännedom i ts redogörelse. Jag tar det för vad det är, hennes upplevelse, inte hela bilden.
    Jag tar det för vad det är - en person som har ett problem som beskriver det så gott hon kan. Alla har inte författartalanger.
  • Ess
    Akidoki skrev 2019-11-12 20:38:57 följande:
    För mig saknades andra perspektiv och bakgrundskännedom i ts redogörelse. Jag tar det för vad det är, hennes upplevelse, inte hela bilden.
    Det är ett forum, och det funkar inte att skriva romaner här eftersom ingen orkar läsa det då.
    Sen är det inte konstigt att ts skriver om sin upplevelse, för hon kan omöjligt skriva om mannens eller hans dotters upplevelse.
  • nihka
    Anonym (Dm) skrev 2019-11-12 20:59:04 följande:
    Jag har sett många trådar som gjort skillnad. Om alla tar sig tid att läsa, försöka förstå och diskuterar seriöst. Men ofta när det gäller en styvmor så är det många som blir provocerande om en styvmor känner sig frustrerad, många har så otroligt många fördomar och har ingen aning om den maktlöshet många kvinnor får finna sig i bara för att de valt en man som har ett barn sen tidigare. En del kräks nog ur sig sina egna obearbetade barndomstrauman.

    Jag ser inte en girig kvinna som hatar sin mans dotter, jag ser en kvinna som bara kan finna sig i hur hennes man väljer att hantera sin dotter och som kanske hade behövt reda ut var hon ska lägga fokus. Kanske inte på hur mycket dottern ska betala utan hur man hanterar en förälder som styrs av det nikha kallar för guilt parenting. Pappan är den som har en relation både till sin fru och till sin dotter, det är hans ansvar att se till att de har ett upplägg i hushållet som fungerar för alla. Det hade enligt mig varit betydligt mer intressant att diskutera än vilken siffra som man borde sätta på månadsavgiften.

    Den här tråden som så många andra förstötdes av ett långdraget meningslöst tjafs mellan några som hellre ville ha rätt än att göra rätt.
    Jag med. Även de trådar som spårar ur. När de hetsiga lämnar för nyare trådar kan ett lugnare samtal ibland ta vid.

    Javisst är siffran underställd och det är själva sättet att bemöta varandra och vara delaktig på ett ansvarsfullt sätt som är kärnan, men ibland kan något så praktiskt som samtal om en siffra vara en startpunkt. De måste ju prata med varandra, far och dotter.

    Pappan måste börja våga ställa krav på henne. Hur ska dottern kunna känna sig bra om ingen förväntar sig något av henne? Om hon ska flytta hemifrån får hon ha inte bara en lön som täcker hyra och leverne utan ett litet startkapital och inte bara festa upp alla sina pengar. Dessutom behöver hon vägledning i hur man klarar sig själv i ett eget hushåll. Det verkar inte som hon får träna sig så mycket i det hemma. Hon behöver ju vara med och lära sig sådant som lägga upp budget, betala räkningar, planera matinköp, handla, laga mat, städa och fixa hemma.
Svar på tråden Kräva att bonusen/dottern jobbar heltid?