• Anonym (Sp)

    Någon som har testat Paraflax och Pronaxen? Jag har fått det utskrivet för min hemska smärtor i rygg o bäckenet.

    Ska testa dessa tabletter men vill kolla om det någon som provat? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Någon som har testat Paraflax och Pronaxen? Jag har fått det utskrivet för min hemska smärtor i rygg o bäckenet.
  • Drottningen1970
    Anonym (Lina) skrev 2019-11-08 19:59:23 följande:

    Blev zombie av Paraflex. Gillade inte alls känslan, blev alldeles för avslappnad och utslagen så jag inte kunde göra något annan än att ligga. Kändes mer som lugnande än smärtstillande på mig.


    Var det vanlig paraflex då och inte den sorten som hette paraflex comp och som innehöll morfin?
  • Bunny on speed
    Drottningen1970 skrev 2019-11-08 19:54:25 följande:

    Fick du sendrag pga diskbråck?


    Musklerna krampade, kändes som ett riktigt djupt sendrag. Var en av alla hemska smärtsensationer.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Drottningen1970
    Bunny on speed skrev 2019-11-08 20:03:28 följande:

    Musklerna krampade, kändes som ett riktigt djupt sendrag. Var en av alla hemska smärtsensationer.


    Kom det i attacker eller satt i hela tiden?
  • Drottningen1970
    Bunny on speed skrev 2019-11-08 20:03:28 följande:

    Musklerna krampade, kändes som ett riktigt djupt sendrag. Var en av alla hemska smärtsensationer.


    I ryggen eller benen?
  • Bunny on speed
    Drottningen1970 skrev 2019-11-08 20:04:59 följande:

    I ryggen eller benen?


    Främst vaden, ibland hela benet. Främst om man stod still. Verkligt obehagligt, men nervsmärtan var ju värre.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • AniieeHär

    Förlåt för totalt OT men jag höll på att garva ihjäl mig när jag såg "paraflax" som namnet på en medicin.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Drottningen1970
    Bunny on speed skrev 2019-11-08 20:43:00 följande:

    Främst vaden, ibland hela benet. Främst om man stod still. Verkligt obehagligt, men nervsmärtan var ju värre.


    Å fasen. Det förklarar ksnske mina galna sendrag...
  • Bunny on speed
    AniieeHär skrev 2019-11-08 20:51:48 följande:

    Förlåt för totalt OT men jag höll på att garva ihjäl mig när jag såg "paraflax" som namnet på en medicin.


    När jag glömde namnet brukade jag kalla den profylax :p
    Bunnies, it must be bunnies!
  • AniieeHär
    Bunny on speed skrev 2019-11-08 20:56:44 följande:
    När jag glömde namnet brukade jag kalla den profylax :p
    Haha =)
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Lina)
    Drottningen1970 skrev 2019-11-08 20:03:24 följande:
    Var det vanlig paraflex då och inte den sorten som hette paraflex comp och som innehöll morfin?
    Det var vanlig Paraflex utan morfin. Tog endast en halv av en 500 mg men kände mig helt bedövad. Tyckte det var obehagligt, Jag svarar starkt på tex Propavan och Lergigan också som många inte känner så mycket alls av. Så jag är nog ovanligt känslig för mediciner och muskelavslappnande medel. Aldrig tagit Treo comp, Voltaren, Tramadol och såna mediciner tex.
  • Morre

    Du frågade om mediciner men jag vill ändå ta upp det som någon mer gjorde: vad beror smärtan på? Jätteviktigt att utreda det, starka mediciner ska man ju inte ta under för lång tid. Har du en bra läkare? Eller bra sjukgymnast? Jag har fått bukt med ryggproblem tack vare en kombination av träning och avslappningsövningar. Har en kompis som haft diskbråck som mår bättre nu bl.a.med hjälp av rätt träning. Lycka till!

  • Anonym (En med kronisk värk)

    Paraflex och pronaxen är inte en ovanlig kombination att få om man har gjort illa sig, har en muskelinflammation eller liknande.


    Jag har fått förklarat för mig att paraflexen gör att muskeln slappnar av och då kan den ta tillvara pronaxenen (som är antiinflammatorisk) bättre.

    Jag lever med kronisk värk sedan många många år och undviker "starka tabletter" så långt det går. Däremot så kör jag med alvedon och pronaxen och paraflex till vardags, så att säga.
    Jag tar vanligtvis 1 paraflex ett par gånger under dagen, med 250-500mg pronaxen på morgonen, och 2 paraflex med 500mg pronaxen till natten. Är det mer vardags-illa så lägger jag till alvedon med. Ibland tar jag paraflex + alvedon, utan pronaxen. Det beror lite på.

    Jag kan nån gång, när jag redan är trött, känna att 2 paraflex gör mig aningens segare/tröttare i kroppen. Men tar jag bara en så märks det inte. Absolut ingen zombiekänsla alls! 

    Paraflex, pronaxen och alvedon är inte beroendeframkallande, så man kan ta dem vid behov eller som en "kur". 

    När jag fick paraflex första gången var jag rädd att jag skulle bli alldeles jätteavslappnad, slapp, liksom. Men alltså, det märks knappt i kroppen alls tycker jag. Testa på kvällstid om du är orolig, det kommer gå jättebra, och jag skulle gissa att du inte känner av själva paraflexen alls ;)

  • Tiina87
    Drottningen1970 skrev 2019-11-08 20:03:24 följande:

    Var det vanlig paraflex då och inte den sorten som hette paraflex comp och som innehöll morfin?


    Paraflex comp är avregistrerat sedan 2005 och finns inte att få tag på i Sverige. Innehåller dessutom inte morfin utan Dextropropoxifen som också är en syntetisk opiat.
  • Tiina87

    Jag tål inte paraflex, blir helt zombie-liknande och har det inte alls bra.

  • Morre
    Anonym (En med kronisk värk) skrev 2019-11-09 20:40:19 följande:

    Paraflex och pronaxen är inte en ovanlig kombination att få om man har gjort illa sig, har en muskelinflammation eller liknande.

    Jag har fått förklarat för mig att paraflexen gör att muskeln slappnar av och då kan den ta tillvara pronaxenen (som är antiinflammatorisk) bättre.

    Jag lever med kronisk värk sedan många många år och undviker "starka tabletter" så långt det går. Däremot så kör jag med alvedon och pronaxen och paraflex till vardags, så att säga.

    Jag tar vanligtvis 1 paraflex ett par gånger under dagen, med 250-500mg pronaxen på morgonen, och 2 paraflex med 500mg pronaxen till natten. Är det mer vardags-illa så lägger jag till alvedon med. Ibland tar jag paraflex + alvedon, utan pronaxen. Det beror lite på.

    Jag kan nån gång, när jag redan är trött, känna att 2 paraflex gör mig aningens segare/tröttare i kroppen. Men tar jag bara en så märks det inte. Absolut ingen zombiekänsla alls! 

    Paraflex, pronaxen och alvedon är inte beroendeframkallande, så man kan ta dem vid behov eller som en "kur". 

    När jag fick paraflex första gången var jag rädd att jag skulle bli alldeles jätteavslappnad, slapp, liksom. Men alltså, det märks knappt i kroppen alls tycker jag. Testa på kvällstid om du är orolig, det kommer gå jättebra, och jag skulle gissa att du inte känner av själva paraflexen alls ;)


    Tack för info! Jag har också en del problem med värk men varken Pronaxen eller Paraflex har hjälpt. Men ingen har förklarat hur o varför man kan ta dem tillsammans.
  • Swedman

    Pronaxen räddade mig från galenskap när jag hade en inflammation i en tand. Den höll precis värsta värken borta i 4h. Sen var det dags o ta en till. Så höll det på 3-4 dagar tills tandläkaren hade tid för rotfyllning.
    Det hör till saken att han skrev ut några andra "mycket starka" på recept till mig. Tog en sån och insåg att de bara funkade 2h. Blev galen i 2h fram tills dessa 4h hade gått. Då tog jag en Pronaxen. Så nog funkar Pronaxen bra för mig o tandvärk iaf.  Inga biverkningar som jag vet av.

Svar på tråden Någon som har testat Paraflax och Pronaxen? Jag har fått det utskrivet för min hemska smärtor i rygg o bäckenet.