• Anonymsju

    Lämna barn på förskolan med öroninflammation?

    Läste att många tycker man absolut kan lämna sina barn på förskolan med öroninflammation och på en pencillinkur.

    Min 2 åring har fått konstaterat öroninflammation idag, efter veckor med förkylning, hosta och pendlande feber. Han ska ta penicillin 3 gånger/dag. Frukost, lunch, middag med 1-2 timmar med fastande mage.

    Hur löser folk att ge sina barn medicin som lämnar sina barn på förskolan?

    Trodde det var självklart att man är hemma tills kuren är klar. Förstår det som att öroninflammation i sig inte smittar, men orsaken (förkylning) kan ju smitta och ge ett annat barn öroninflammation.

  • Svar på tråden Lämna barn på förskolan med öroninflammation?
  • Drottningen1970

    Om kuren gjort sin verkan och barnet ör feberfri smärtfri och pigg tycker jag man kan lämna under förutsättning att det löser sig med medicin.

  • Anonymsju
    Drottningen1970 skrev 2019-11-08 19:34:54 följande:

    Om kuren gjort sin verkan och barnet ör feberfri smärtfri och pigg tycker jag man kan lämna under förutsättning att det löser sig med medicin.


    Ja men kuren är ju 5 dagar. Läser att folk lämnar innan kuren är slut, men medicinen ska ju tas vid lunchtid. Hur löser dom det?
  • Anonymsju
    Anonymsju skrev 2019-11-08 19:36:29 följande:

    Ja men kuren är ju 5 dagar. Läser att folk lämnar innan kuren är slut, men medicinen ska ju tas vid lunchtid. Hur löser dom det?


    Tror inte personal går med på att ge barn medicin. Då tycket dom nog att barnet ska vara hemma.
  • Drottningen1970
    Anonymsju skrev 2019-11-08 19:36:29 följande:

    Ja men kuren är ju 5 dagar. Läser att folk lämnar innan kuren är slut, men medicinen ska ju tas vid lunchtid. Hur löser dom det?


    Förskolan kanske ger. Barnet har kanske korta dagar eller en förälder kommer på lunchen och ger.

    Men en så kort kur som 5 dagar visste jag inte ens fanns.
  • Anonymsju
    Tow2Mater skrev 2019-11-08 19:44:58 följande:

    Ge medicin på morgonen, när ni kommer hem från fsk och innan läggdags.


    Va ju viktigt att det inte ska va i samband med mat tydligen?
  • Anonymsju
    Tow2Mater skrev 2019-11-08 19:54:50 följande:

    Men då ska det ju inte tas vid lunchtid.

    Lite info, men man ger ju när man praktist kan helt enket:

    www.internetmedicin.se/page.aspx


    Men 3 gånger utdelat på dagen så blir ju 1 gång runt lunch tid mer eller mindre. Var mest intresserad av om folk tycker det är ok att lämna på förskolan, trots smittorisk. Men det verkar folk i allmänhet tycka.
  • Sommarskuggan

    Förskolepersonal får inte ge läkemedel till barnen.

  • Tow2Mater
    Anonymsju skrev 2019-11-08 20:00:05 följande:
    Men 3 gånger utdelat på dagen så blir ju 1 gång runt lunch tid mer eller mindre. Var mest intresserad av om folk tycker det är ok att lämna på förskolan, trots smittorisk. Men det verkar folk i allmänhet tycka.
    Se det mer som tre ggr utdelat på dygnet.
Svar på tråden Lämna barn på förskolan med öroninflammation?