• Anonym (oroli­g)
    Fri 8 Nov 2019 21:51
    1270 visningar
    10 svar
    10
    1270

    Gravid och munsår- herpes?

    Fått ett munsår, är i v27. Vet inte om det är herpes, men jag får ibland munsår, om läpparna blir torra vid väderomslag, inför mens, och vid stress. 

    Första munsåret nu sen jag blev gravid så det var ett tag sen, men är det farligt för bebisen? 

    Kan bebisen bli infekterad av ev herpes? Som jag förstått det- så är det värre om det är första gången jag har munsår. Nu ska jag ha antikroppar som även går över till bebisen. 

    Någon som haft munsår under sin graviditet- tog bebisen skada? Vad fick ni för råd? 

  • Svar på tråden Gravid och munsår- herpes?
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 14:01
    #7
    Anonym (ak) skrev 2019-11-09 07:05:47 följande:

    Är i v.28, min bm har berättat att det inte smittar barnet om du inte har herpes utslag i underlivet och samtidigt föder vaginalt. så ett munsår känns inte som om det skulle vara problem:)


    Skönt att höra, det är bara på underläppen. Men det är jobbigt med munsår, räcker med alla andra besvär man har hahaha :D
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 14:03
    #8
    Anonym (Lfle) skrev 2019-11-09 07:25:49 följande:

    Munsår behöver väl inte vara herpes heller.


    Nä, hur vet man om det är det. Utan att ta prov. Det är ju svullet, och blir blåsa. Och återkommer 2-4 gånger om året. 
    Brukar bestå i max en vecka. Värst första tre dagarna. 
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 14:06
    #9
    Dansak skrev 2019-11-09 08:19:29 följande:

    Säker på att det är herpes då och inte bara ett "vanligt" munsår? Jag får alltid munsår vid väderomslag, speciellt den här tiden på året då luften blir så torr, och då vägrar det läka. Det är dock inte herpes (blåsor) utan ett sår som får en skorpa och blir torrt och frasigt. Läker endast om jag smörjer in dagligen med kräm.


    Brukar börja med att det svider och sticks- och sedan små små blåsor som blossar upp över natten till en jättestor, eftersom läppen svullnar upp lite också. 
    Sedan har jag det i 3 dagar innan den börjar avta. Om den torkar ut blir det skorpa, annars minskar den bara i storlek. 
    Brukar vara blåsa på slutet, men genomskinlig vätska i typ. 
Svar på tråden Gravid och munsår- herpes?