• Sat 9 Nov 2019 11:04
    1110 visningar
    9 svar
    9
    1110

    Börja plugga igen

    Jag läser just nu på komvux för att söka till yrkeshögskolan nästa höst. Kommer fylla 39 det år jag är klar och ska ut i en för mig helt nu bransch. Dock kan jag, född 83, räkna med att få jobba till minst 68 och med det perspektivet är det helt klart värt att satsa på en ny karriär om man känner att man är less på det man gör idag. Jag har jobbat i 17 år med mitt nuvarande yrke och känner att jag gjort mitt, skulle aldrig orka jobba i 30 år till med samma sak!

  • Sun 10 Nov 2019 10:00
    #4

    Du har ju jobbat som au pair, flyttat till ett nytt land och lärt dig ett nytt språk! Så det är inte alls som att du inte gjort nåt. Ibland blir inte saker som man tänkt.

    Ska kanske tilläggas att jag har ett barn på 15 månader och om en månad får mitt andra barn. Så jag pluggar och skaffar barn parallellt och det funkar hur bra som helst. Så gör din grej, plugga och se vad som händer i övrigt i livet under tiden!

  • Mon 11 Nov 2019 13:27
    #9

    Måste säga att jag är grymt imponerad av din svenska! Snyggt jobbat på så kort tid!

    Hajar att du känner som du gör, jag har också känt mig ganska fast i min situation och tänkt att det inte är lönt. Sen har ekonomin varit en faktor som spelat stor roll, gå från en ok månadslön till runt 10k i CSN varje månad? För oss blev det en bra övergång då jag snålade med min föräldrapenning och kände så starkt att jag inte kunde gå tillbaka till jobbet så det fick bli plugg. Kommer som sagt vara 39 när jag är klar men det är ändå värt. Även om jag bara ska jobba i tio är till är det värt! Du verkar ju hata ditt jobb och då är allt bättre än att behöva plåga sig igenom det.

    Sen vet man aldrig vad som dyker upp längs vägen, min erfarenhet är att man på de märkligaste ställen kan träffa på en människa som på något sätt visar sig vara till hjälp för en i livet. För att ta ett exempel från mitt eget liv så skulle jag hyra en lgh i andra hand och personens mamma visade sig vara chef på en verksamhet där jag jättegärna ville jobba. Fick jobb där inom en vecka och jobbade sen där i sex år. Blev en språngbräda vidare i min ?karriär?.

    Så mitt råd är kort och gott att fortsätta med studierna och kämpa på, grundläggande behörighet är alltid bra att ha. Så får du se vart i livet du är när du är klar!

Svar på tråden Börja plugga igen