• Anonym (.)
    Sat 9 Nov 2019 05:58
    2373 visningar
    26 svar
    26
    2373

    Jobb där man har rätten att välja hur många dagar man kan jobba i veckan

    Jag väljer denna kategori just för att jag vill att man skall kunna vara anonym.
    Finns det jobb där man kan säga till arbetsgivaren att man endast kan jobba tre gånger i veckan. Finns det specifika arbeten som tillåter sådant, eller kan man fråga alla arbetsgivare och möjligtvis få sin vinning igenom. Hur lägger man ens upp sådan fråga till sin arbetsgivare utan att riskera jobbet eller stämplas som underlig de första arbetsdagarna?
    Tack för svar!
  • Svar på tråden Jobb där man har rätten att välja hur många dagar man kan jobba i veckan
  • Sat 9 Nov 2019 07:23
    #11
    Anonym (TT) skrev 2019-11-09 06:53:43 följande:
    Har du långa och vakna nattpass jobbar du inte 40-timmarsvecka och passen är längre än 8 timmar. Då kan du komma ner i 3-4 pass/vecka.
    Det finns inga sådana generella regler utan man måste titta på vad kollektivavtalet säger.
    Jag har haft nattjobb med 13-timmars pass och heltidstjänst på 40h/v. 

    I vården är dock nattarbete kortare men som sagt, det beror på kollektivavtal.
  • Anonym (Lfmfm­)
    Sat 9 Nov 2019 07:24
    #12

    Timanställning på nåt ställe

  • Anonym (TT)
    Sat 9 Nov 2019 07:34
    #13
    uhsumkat skrev 2019-11-09 07:23:05 följande:

    Det finns inga sådana generella regler utan man måste titta på vad kollektivavtalet säger.

    Jag har haft nattjobb med 13-timmars pass och heltidstjänst på 40h/v. 

    I vården är dock nattarbete kortare men som sagt, det beror på kollektivavtal.


    Korrekt, slarvigt av mig. Vissa nattjobb har ett lägre heltidsmått, ska det vara.
  • Anonym (D)
    Sat 9 Nov 2019 07:39
    #14

    Jag vet att vissa anställningar som personlig assistent kan vara utlagda som hela dygn, då blir det ju bara 2-3 dagar i veckan. Men du kommer inte kunna bestämma själv hur dagarna ligger.

    Dels finns det regler och lagar för hur mycket man får arbeta i streck och så kommer det ju vara andra anställda som också är schemalagda för samma brukare.

  • Sat 9 Nov 2019 08:36
    #15

    Det finns jobb där man kör tre nattpass helg a 12 timmar som räknas som heltid.

    En del vårdjobb har också där du jobbar nästa dygnet runt under några dagar och sen är långledig.

    En variant är någon självständigt jobb med tydlig leverans där du kan förlägga din arbetstid själv, översättare, vissa hantverk odyl

  • Anonym (Sara)
    Sat 9 Nov 2019 09:28
    #16
    Anonym (.) skrev 2019-11-09 06:50:44 följande:

    Jag bara frågar.


    Och jag frågar för att förstå dina frågor. Vad menar du med att välja kväll?
  • Anonym (Zxcv)
    Sat 9 Nov 2019 09:42
    #17

    Vill du jobba 40h på tre dagar alltså?

    Hos oss hade vi inte accepterat det, kontorsarbete mot kunder med 8h/dag. Vi behöver vara på plats när kunderna jobbar, alltså vanlig kontorstid.

    En väninna jobbade på restsurang, de hade långa pass och långt ledigt emellan. Så där hade det kanske gått.

  • Anonym (lökiu­k)
    Sat 9 Nov 2019 10:07
    #18

    Starta eget? 

    Annars finns det många jobb som det kan fungera på. Tandläkare tex, om du erbjuder dig att jobba 7-21 och därmed kan erbjuda kliniken att de kan ha kvällsöppet så blir de nog rätt glada, för många har svårt att ta ledigt från jobbet för att gå till tandläkaren. MEN nackdelen är att du då behöver finna en tandsköterska som också vill jobba så. 

    Sen finns det regler om hur man får jobba så det kan sätta käppar i hjulet. Om du dessutom, (om jag tar fallet med tandläkaren) inte klarar av att hålla fokus, och det gör få människor, ökar risken för felbehandling. 

    När jag jobbade på ett äldreboende så kunde timvikarna ta delade turer, dvs de jobbade på en avdelning under dagen, hade sen uppehåll ca en timme eller två, eller om de hade tur en kvart innan de jobbade kväll/natt på en annan avdelning. 

    Mc Donalds och liknande, samt ev en del restauranger kanske också fungerar. 

    Personlig assistent, särskilt vaken natt kan vara ett alternativ. Nackdelen är ju att man behöver sova dagtid och det kan vara svårt för en del. 

    Oavsett vilket du väljer så kolla upp lagar och regler. 

     

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 12:48
    #19
    Anonym (Ellen) skrev 2019-11-09 07:20:21 följande:

    Accepterar man en heltidstjänst så finns ingen laglig rätt att få gå ner i tid och tex vara tjänstledig 40% och jobba 60%. Det är bara vid föräldraledighet eller studier man har lagstöd för det.

    Sök deltid från början eller timavlönat jobb där du själv kan styra.


    Så om man studerar. Kan man enkelt säga att man vill gärna jobba tre dagar i veckan. Utan att visa intyg ifrån skolan. Man bara säger så och de är medvetna över att man studerar.
  • Sat 9 Nov 2019 12:52
    #20
    Anonym (.) skrev 2019-11-09 12:48:20 följande:

    Så om man studerar. Kan man enkelt säga att man vill gärna jobba tre dagar i veckan. Utan att visa intyg ifrån skolan. Man bara säger så och de är medvetna över att man studerar.


    Gör att få tjänstledigt för studier krävs vanligtvis studieintyg och att man ansöker i god tid.
  • Anonym (Ambul­ansen)
    Sat 9 Nov 2019 13:26
    #21

    Vi har önskeschema där alla lägger in när de vill jobba och sen justerar vi själva efter hur andra lagt sig tills bemanningen överänsstämmer med behovet av personal, så vi väljer oftast själva vilka dagar vi jobbar. Jobbar även långa pass. Jobbar vid minst 30%av veckoarbetstiden behöver vi jobba 34h/vecka för att komma upp i heltid. Jag väljer då att jobba antingen 8-22, 8-18, 15-08, 18-08, eller 22-08. Så jag jobbar i genomsnitt 3 dagar per vecka. Vi har bara måltidsuppehåll och inget tidsavdrag för mat då vi kan behöva åka när vi ätit halva maten och får då fortsätta igen när vi kommer tillbaka till stationen.

    Nattpassen får vi ligga och sova i varit jourrum om vi inte har något larm/uppdrag. Vissa nätter sitter vi i bilen alla 17 timmar vi jobbar och ibland sover vi 10 timmar i sträck utan att behöva gjort någonting.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 15:32
    #22

    Jag vet att i vissa värvar jobb så låter arbetsgivare sina anställda välja minst 3 dagar i veckan och max 5 dagar i veckan. Är det kanske så för samtliga/flesta säljarjobb, att man låter sina anställda få välja om de vill jobba tre, fyra eller fem dagar i veckan?

  • Anonym (123)
    Sat 9 Nov 2019 17:44
    #23
    Anonym (.) skrev 2019-11-09 06:18:29 följande:
    Jag menar heltids anställning.
    Om man tagit emot en anställning som vill ha heltidsanställda och så väljer man kväll. Är det dumt att komma med en sådan förslag meddetsamma eller skall man kanske jobba ett par månader och därefter säga att det räcker bäst att jobba tre dagar i veckan?
    Vanlig heltid är åtta timmar, om jag förstått det rätt.
    Så fort det är ett jobb som är fem timmar per dag, även om det är kväll. Så räknas det som deltid?

    :)

    Du måste ha 11 timmar dygnsvila enligt lag. Så du kan bara jobba på ett sätt som gör att du är hemma minst 11 timmar mellan dina pass. Utöver det kan du komma överens med din arbetsgivare tror jag. Men det är svårt på ett företag där det finns skift, för oftast kan man inte jobba in i ett annat skift.

    Jag jobbar natt men kan tex inte stanna längre på morgonen, för då kommer 1-skiftet och det finns ingen plats till mig. Jag kan inte heller komma tidigare, för då är 2-skiftet där.


  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 9 Nov 2019 18:04
    #24
    Anonym (123) skrev 2019-11-09 17:44:16 följande:
    Du måste ha 11 timmar dygnsvila enligt lag. Så du kan bara jobba på ett sätt som gör att du är hemma minst 11 timmar mellan dina pass. Utöver det kan du komma överens med din arbetsgivare tror jag. Men det är svårt på ett företag där det finns skift, för oftast kan man inte jobba in i ett annat skift.

    Jag jobbar natt men kan tex inte stanna längre på morgonen, för då kommer 1-skiftet och det finns ingen plats till mig. Jag kan inte heller komma tidigare, för då är 2-skiftet där.
    Jaha? Sådan lag har jag aldrig hört förut.

    Jag studerar och ganska direkt efter skolan så skall jag till jobbet och efter jobbet blir det i princip direkt att borsta tänderna och sova.

    Men elva timmar, låter ju alldeles för långt emellan. Många pluggar & jobbar väl?
  • Anonym (H)
    Sat 9 Nov 2019 18:11
    #25
    Anonym (.) skrev 2019-11-09 18:04:16 följande:

    Jaha? Sådan lag har jag aldrig hört förut.

    Jag studerar och ganska direkt efter skolan så skall jag till jobbet och efter jobbet blir det i princip direkt att borsta tänderna och sova.

    Men elva timmar, låter ju alldeles för långt emellan. Många pluggar & jobbar väl?


    Det är arbetstid som avses. Inte pluggtid.
  • Sat 9 Nov 2019 20:52
    #26
    Anonym (.) skrev 2019-11-09 18:04:16 följande:
    Men elva timmar, låter ju alldeles för långt emellan. Många pluggar & jobbar väl?
    Med 11 timmar avses icke-arbetstid. Har du restid till och från jobbet krymper detta ofta ner mot 9 timmar. Sen krävs det tid att varva ner, att vakna etc så 11 timmar blir ofta i realiteten ungefär hälften. Man klarar sådant men det sliter i längden.
Svar på tråden Jobb där man har rätten att välja hur många dagar man kan jobba i veckan