• Anonym (Ledsen)

    Jag avskyr mitt ena bonusbarn

    Hej,

    Halshugg mig inte nu för det här är verkligen skrivet med ett tungt hjärta. Jag har två bonusbarn varav det ena har en väldigt... ?utmanande? personlighet. Hn är oinkännande, slår sin biologiska förälder på riktigt (sparkar i ansiktet, river sönder förälderns kläder mm). Barnet går i förskoleklass och den här typen av utbrott sker flera gånger i veckan.

    När det är en sån konflikt så skriker och lever hn runt så högt och mycket att de andra barnen i familjen mår dåligt (det andra bonusbarnet plus mina egna). Mina egna barn har sagt att dom inte vill att hn ska bo hos oss för att hn bråkar och dessutom har en generellt ?störande? personlighet med svårigheter att känna in generellt sett.

    Jag älskar det här barnet (båda två) men när jag i somras började se hur hn medvetet kränkte min partner både psykiskt och fysiskt på olika sätt (inte bara under storbråk) så.., ja svalnade känslorna rejält. För barnet kunde gå från att kränka hn till att komma till mig direkt och vilja busa och gosa. Vilket kändes både ännu mer kränkande och ?falskt?. Och när hn började slå och riva sönder min partners kläder så... ja nu känner jag mest... att jag önskar att hn inte var en del av vår familj. Det är harmoniskt här hemma när hn inte är här...

    Kan tillägga att hn dessutom favoriserar mig framför sin biologiska förälder trots att jag är den som sätter rejäla gränser och är v ä l d i g t tydlig när jag tycker att hn går över gränsen. Just nu klarar jag dock knappt inte av att ha hn nära då jag nästan enbart känner att barnet är störande och att mina känslor när hn söker närhet är att jag inte vill vara nära.. :(

    Jag vet att det är min partners och dennes ex ansvar att ge det här barnet adekvat stöd (även mitt till viss del såklart). Men dom verkar anse att det här är en fas och att några ytterligare insatser inte behövs. Så kan det ju vara och trots påtryckningar från mig så är det deras ståndpunkt som jag ju någonstans får respektera. Men det här känns.. så otroligt jobbigt. Att fasa för att barnet ska komma och att önska att barnet inte fanns i vårat liv. Och att det är så hela familjen känner.

    Jag växte dessutom upp med en styvförälder som avskydde mig och som kränkte mig psykiskt, vilket gör att det här känns ännu värre. Jag vill inte vara den typen av bonusförälder samtidigt som det här barnet gör det oerhört svårt att ens... tycka om hn. Jag tycker att barnet är manipulativt, kränkande, uppmärksamhetssökande och allmänt har en negativ inverkan på hela familjen...

    Har ni några tankar kring hur jag ska förhålla mig till det här? Jag går sönder av att känna som jag gör och innan barnet började fysiskt gå på min partner kändes det ändå hanterbart och mina känslor gentemot barnet var varma och kärleksfulla. Men nu präglas liksom alla tankar av negativitet... Jag v i l l kunna finnas för det här barnet men jag vet inte hur jag ska komma över och förbi de här känslorna som hela tiden bekräftad och förstärks av barnets beteende...

  • Svar på tråden Jag avskyr mitt ena bonusbarn
  • Anonym (Malus)

    Separera, utsatt inte dina barn för den lilla vandalen.

    Det är ingen bonus, det är en kvarnsten runt din hals och samtidigt som du dras ner så drar du dina ungar med dig.

  • Anonym (Elisabeth)

    Om du på allvar kännrr så för barnet är ju frågan om du bör bo ihop med barnet? Och om du vill det behöver du förmodligen också stöd i hur du ska hantera dina känsöor mm. Om det är svåra problem kring barnet antar jag att bup är inkopplat? Kan de ge råd om stöd som du kan få?

  • Anonym (Ledsen)

    Mm tanken har kommit upp hos både mig och min älskade partner. Och barnen. Men det här är mitt livs kärlek. Min livskamrat för resten av våra liv. Vi är 30+ båda två och har gått igenom ett antal relationer så vi vet vad vi vill ha (och inte vill ha) om man säger så... Vi gifte oss i februari i år och jag kan inte tänka mig ett liv utan hn. Vår relation är oerhört respektfull, kärleksfull och fin på alla sätt och vis...

  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-11-09 10:29:00 följande:

    Mm tanken har kommit upp hos både mig och min älskade partner. Och barnen. Men det här är mitt livs kärlek. Min livskamrat för resten av våra liv. Vi är 30+ båda två och har gått igenom ett antal relationer så vi vet vad vi vill ha (och inte vill ha) om man säger så... Vi gifte oss i februari i år och jag kan inte tänka mig ett liv utan hn. Vår relation är oerhört respektfull, kärleksfull och fin på alla sätt och vis...


    Fast är det rätt mot barnet att bo ihop med det om du på allvar känner som du besmriver? Har du kontaktat någon som kan stödja dig i dina känslor? Kan du be din partner att bli mer involverad i kontakter med bup mm för att få en bättre dörståelse för barnet och dess beteende?
  • Anonym (B)

    Hur agerar ni när barnet börjar slå och sparka sin förälder? Förstår att det är en jobbig situation att befinna sig i.

  • Anonym (J)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-11-09 10:14:10 följande:
    Kan tillägga att hn dessutom favoriserar mig framför sin biologiska förälder trots att jag är den som sätter rejäla gränser och är v ä l d i g t tydlig när jag tycker att hn går över gränsen.

    Inte trots att utan för att! Barn som utmanar vill ha klara besked om vad gränserna går. Du ger barnet det hen behöver, därför känner hen sig trygg med dig. Jag tror att din partner kan behöva gå en föräldrautbildning, eller på annat sätt lära sig att sätta gränser, så att inte allt det ansvaret faller på dig.
  • Limajo

    Jag förstår att det är en jobbig sits. Det jag reagerar över är din beskrivning av barnet som beräknande. Ett barn i den åldern har inte förmågan att vara beräknande på det sätt du beskriver. Det agerar efter sin förmåga och kompetens och uppenbarligen finns det svårigheter i hens liv som hen inte kan hantera annat än att vara utagerande mot sin förälder. Om du försöker tänka i de banorna i stället för att tänka att barnet är elakt och kränkande kan ske dina känslor kan förändras. För de måste förändras om du ska vara kvar i den där familjen. Ett barn ska inte behöva växa upp med en vuxen som avskyr det och barnets rätt att slippa det väger tyngre än er kärleksrelation.

    Vad gäller att bemöta det utagerande barnet så kan jag rekommendera att ni läser Ross Green.

  • Anonym (förstår dig)

    Jag förstår att du tröttnar på ett barn som beter sig så. Du bör dock ställa krav på din partner och dennes ex att de söker hjälp för barnets problem. Det är hos dem ansvaret främst ligger.

  • Anonym (Nn)

    Ni skulle inte kunna flytta isär och vara särbos i 2-3 år då? Så att både du och dina barn slipper bonusen och så kan du och din man bo tillsammans veckan ni inte har barn?

    Samtidigt göra klart för barnen att ni fortfarande är gifta, ni ses på högtider och kanske ibland på helger men inte jämt som det är nu just pga av att alla ska må bra och få lugnt och ro?

    Min tanke är att barnet kanske förhoppningsvis lugnar ner sig i takt med att det blir äldre? Och så får föräldrarna reda ut hur de ska taklas med dessa problem.

    Förstår att det inte är optimalt att hålla på och flytta runt men det är ett förslag i alla fall.

  • Anonym (Malus)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-11-09 10:29:00 följande:

    Mm tanken har kommit upp hos både mig och min älskade partner. Och barnen. Men det här är mitt livs kärlek. Min livskamrat för resten av våra liv. Vi är 30+ båda två och har gått igenom ett antal relationer så vi vet vad vi vill ha (och inte vill ha) om man säger så... Vi gifte oss i februari i år och jag kan inte tänka mig ett liv utan hn. Vår relation är oerhört respektfull, kärleksfull och fin på alla sätt och vis...


    Komplicerar ju naturligtvis det hela.
    Men om han är ditt livs kärlek vet du inte förrän efteråt, eller hur man ska uttrycka det.
    Den där ungen kommer med stor sannolikhet at död på er kärlek, sanna mina ord. Det går liksom inte att stå ut med vad som helst, dessutom förstör ungen tillvaron för dina barn.
    Är inte dina barn viktigare än ditt "livs kärlek"? Och OM det nu skulle visa sig vara det så finns ni förhoppningsvis kvar om 5 eller 10 år, och då kanske odågan lugnat ner sig.

    "Resten av våra liv", det kan man omöjligt veta när man bara är i 30-årsåldern. Omöjligt.
Svar på tråden Jag avskyr mitt ena bonusbarn