• Carrie123

    Bittermandel?

    Hej,

    Jag bakade härom dagen och i receptet (mazarinkaka som jag älskar) ingår 6 st bittermandlar. Jag är gravid i vecka 27 och har ätit denna kaka en tidigare gång under graviditeten utan att reflektera över att den innehåller bittermandel. Nu googlade jag lite av en annan anledning men hittar inga tydliga riktlinjer (dvs Livsmedelsverket osv) om jag kan äta kakan eller inte!? Är såklart lite orolig nu så jag inte skadat fostret:/ Kakan räcker till 10-15 bitar om jag minns rätt och det är inte mycket bittermandel per bit så kanske är det okej? Åt kanske 3-4 bitar sist och en lite större denna gången... smakade även lite på smeten (skickade slickepotten haha). Någon som vet något om detta? Vet att bittermandelarom/olja ska vara okej då de fått bort det giftiga men har som sagt malt riktig bittermandel i....! Kommer inte äta kakan igen under graviditeten men nu är det lite försent att ändra något:(

  • Svar på tråden Bittermandel?
  • FtS70

    I teorin kan det ha skadat fostret, men mycket, mycket osannolikt. Gå över till att använda essens i fortsättningen!

  • Carrie123
    FtS70 skrev 2019-11-10 13:38:50 följande:

    I teorin kan det ha skadat fostret, men mycket, mycket osannolikt. Gå över till att använda essens i fortsättningen!


    Tack! Har skrivit till min bm och till Livsmedelsverket med för att se vad de säger, men svårt att göra något ogjort. Har under hela graviditeten varit extremt orolig för vad jag kan äta och inte men hade helt missat detta (vilket borde varit ganska uppenbart att kolla upp nu när jag tänker på det...).
Svar på tråden Bittermandel?