• teddy72

    Har alla andra syskon och kusiner?

    Vi är en liten familj, och en liten släkt. Vi har ett barn, som inte har några kusiner, och får troligen inga heller. Sysslingar finns några men åldersskillnaden är stor. Detta innebär att vi aldrig är på kalas, hela familjen, vi är väldigt få på jular och påsk mm. Mormor och farmor finns, som tur är men det är aldrig några fler barn. Det gör så ont i mitt mammahjärta. Visst, vi har vänner, inte många dock, de som har barn i samma ålder är klasskompisars föräldrar. Det är så himla ensamt. Det som gör att jag går sönder inombords är när jag tänker på hur ensam i världen hen blir när vi inte längre finns.

    Det blir aldrig att vi åker på semester tex med tvåbarnsfamiljer eftersom de ofta väljer andra familjer med två barn så att det passar med lek. Hur gör andra familjer med bara ett barn, för de måste väl finnas?? Jag behöver stöd, tips pepp, ja, vad som helst för att inte bli mer depp än jag redan är.

  • Svar på tråden Har alla andra syskon och kusiner?
  • Tow2Mater

    Var inte orolig, ditt barn kommer att skapa egna vänner och familj när han/hon växer upp.
    Vi har en kusin vi inte träffar, han har diagnoser så det funkar ändå inte riktigt for dem att ungås ändå, och foraldrarna tål inte varann. Som ni forsoker vi se till att träffa klasskompisar, kompisar via sporter, etc och vi har en nu fd klasskompis som han haft kontakt med i flera år och hoppas det kan fortsätta. Semestrar skulle ingen av oss vuxna tåla fira med andra barnfamiljer; och bra funkar det. Pojken brukar hitta andra barn att umgås med på t ex strand/pool.

  • Anotherone

    Jag säger som ovan, ditt barn kommer förmodligen lösa det själv så småningom. Men om DU tycker att det är jobbigt, att ni är få till jul, att det är trist att resa ensamma mm så behöver ju du lägga upp en plan för det. Fundera på hur ni kan vidga era kretsar. Finns trevliga människor på jobbet som kunde bli vänner? Testa nya aktiviteter? Om det ska gå via er vuxna. Alternativt så hakar ni på barnets vänner och söker kontakt med deras föräldrar.

    I många år var vi enbarnsföräldrar och jag kan känna igen mig i det du skriver. Många väljer andra med samma familjekonstellationer som de själva har.

  • Seven Costanza

    Mitt son har hittills inga syskon. Kanske får i framtiden, kanske inte. Han har två kusiner (syskon) och de är flickor - jag tycker lite fördomsfullt att det är lite synd att de inte alla tre är pojkar eftersom det eventuellt skulle ge större chans att de har lätt att leka och bli tajta, men han och den jämnåriga flickan leker bra ihop och ser fram emot att träffa varandra. Men vi bor inte i samma stad så de ses inte så ofta, inte i vardagen sådär. På andra sidan släkten finns inga kusiner och det blir nog heller inga. Ibland tänker jag på detta och känner att ja, familjen är liten och det är ju synd, men man får göra så gott man kan för att odla vänskapsband för barnet från förskola/skola/fritidsaktiviteter.

  • LFF

    Mina tvillingar har bara varandra. Jag och sambon är ensambarn (jag har en halvbror i ett annat land som är 13 år yngre än mig). Det närmaste i övrigt är min kusins två barn (nästan vuxna) och sambons kusins barn (1,5 år gammal). 

    Så utöver den relation de har till varandra så får de helt enkelt skapa sig en egen familj med vänner. 

Svar på tråden Har alla andra syskon och kusiner?