• 123anonym321

    Min partner är en bezzerwizzer!

    (Ber om ursäkt på förhand för ett långt inlägg)

    Min kille och jag har varit tillsammans i ungefär 5 år. Vi är i 20 års åldern båda två, bor tillsammans och har gjort det i 4 år, pluggar på universitet/högskola båda två, har ett husdjur ihop och förlovade oss i somras. Han är underbar på många sätt; han skulle inte välja någon annan tjej framför mig, ser verkligen en framtid med mig som involverar barn, fint hus, fina bilar, resor osv. Han är en stabil, väldigt skötsam kille med toppbetyg i skolan och är extremt allmänbildad. Låter som prins charming eller hur?

    Men... han är en sån jäkla bezzerwizzer!!

    Jag kan inte ens räkna hur många gånger om dagen jag får höra fakta om något som för mig är helt ointressant. Jag kan heller inte ens räkna hur många gånger det har blivit tjafs mellan oss om så himla onödiga saker på grund av detta. Jag brukar bekräfta honom när han känner behov av att hålla föredrag om varför getingar är randiga eller hur en motor fungerar. Om jag skulle komma med ett motargument, så har han 20 argument om varför mitt argument är helt idiotiskt. 

    Börjar ni ana varför jag skriver detta?

    Det är som att han behöver få bekräftelse på att han är smart hela tiden. Och han har inga som helst problem med att få mig att verka totalt korkad för att själv må bättre. Oftast brukar det spåra ur när vi börjar tjafsa om skitsaker. Han blir arg och idiotförklarar mig för att han måste ha rätt till varje pris, jag försvarar mig då jag blir så himla ledsen och sårad när han trycker ner mig (han tycker ju dock inte att han är nedvärderande på något sätt). Det har till och med varit tillfällen då han har idiotförklarat mig på mitt egna område (medicin) och ifrågasatt hurvida forskarna och läkarna som föreläser för mig verkligen kan så mycket. Han läser om motorer...

    Nackdelen med mig när det blir tjafs mellan oss är att jag kan uttrycka dessa känslor genom att bli aggressiv istället. Jag skriker och gråter och kastar saker omkring mig medan han oftast fortsätter att idiotförklara mig med en hyfsat lugn ton. Vilket gör mig ännu mer arg. Min ilska får mig att totalt tappa tråden emellanåt och till slut kan jag inte ens minnas varför jag beter mig som jag gör. Det får mig att känna mig som ett totalt psykfall och han använder även det emot mig för att vinna bråket. Det slutar alltid med att jag får be om ursäkt först och tvinga honom att be om ursäkt så att vi kan avsluta bråket då det inte leder någonvart. 

    Jag har tagit upp detta med honom många gånger. Att jag blir ledsen när han nedvärderar mig på det viset. Jag vet att jag är smart, kanske inte lika allmänbildad som han är, men jag är duktig på saker som verkligen intresserar mig, till exempel medicin. Han säger att han vet om att han är en bezzerwizzer och kan inte hjälpa det. Det värsta är att han inte bara beter sig så här mot mig. Han är sån mot sin familj och sina vänner också. Jag skäms så mycket när han är sån. Jag får oftast ursäkta hans beteende till hans kompisar om vi umgås allihop då jag vet att de också stör sig på det och blir ledsna. 

    Vad ska jag göra? Jag kan inte leva i ett förhållande där jag hela tiden känner mig nedtryckt. Samtidigt vill jag inte lämna honom. Han är mitt allt. 

  • Svar på tråden Min partner är en bezzerwizzer!
  • Anonym (eee)

    Vissa är besserwissrar, jag är det delvis själv, men i så fall bara när vi tex spelar TP och liknande spel. Din kille verkar dock vara det dygnet runt så att säga. 

    Kan du prata med honom när ni inte är upprörda över något? Säga att du vill prata om er relation och att ni inte ska hamna i diskussion, utan nu ska han lyssna tills du har pratat färdigt - går det? Att detta faktiskt blivit ett problem och att ni tillsammans behöver lösa det, hur nu ska ha det i framtiden osv. Vägrar han att ens förstå vad du menar tror jag inte ni kommer stanna ihop, för du kommer inte orka.
    Är han dock så smart som han själv vill påskina, så lyssnar han och tar fram sina problemlösarskills. 

    Kan han våga svara på frågor som vad det ger honom att "alltid" vinna en diskussion, hur oviktigt ämnet än är? Har han tänkt på att det skadar er relation och att det ibland blir som att han trycker ner dig (och nej, det är inte han som avgör om han har tryckt ner eller inte, det gör du)?

    Ett förslag:
    Om du tror att det inte kommer gå att prata i lugn och ro om det, kan du skriva ett brev till honom som han får läsa i lugn och ro, där du avsluta med "när du läst och funderat över detta, kan du säga till mig att du vill prata" . 

  • Anonym (eee)

    Hans vänner och familj borde också säga ifrån. Om ingen har gjort det förr så har de ju gjort honom en björntjänst.

  • eeebba

    OMG jag känner så igen mig! du beskriver typ min relation.. jag har exakt samma situation förutom att jag inte kastar saker runt mig ;) 

    Min sambo driver mig till vansinne och jag kan inte ändra på honom eller få honom att förstå... det har gått så långt att jag tar sinnes ro tabletter för att inte reagera på allt bullshit mansplaining som kommer ifrån honom ( det hjälper) men det är fan inte okej jag vet det själv... men när han sätter igång så tänker jag alltid a ja jag ska försöka att låta det gå in i ena örat och ut ur andra örat men det är fan inte lätt för de känns som att jag låter honom gå och trampa över hela mig om du förstår. 

    JAG är 40 år!!!! förstår du? sjukt va?!! men tyvärr kan jag inte göra slut med honom för just den saken även om min stolthet säger fuck him big time... 

    Han har många andra bra egenskaper som är helt underbara men just bezzerwisser fasonerna är det jag typ hatar hos honom.. 

    Jag har inga råd tyvärr, är han den typen så går det inte att ändra på honom. 
    Du förstår inte hur mycket jag kände igen mig i din text! Min sambo är en själv utnämnd expert inom ALLA områden, till och med inom det jag jobbar med när han håller på med något helt annat... enligt mig inte så intelektuellt stimulerande, i stundens hetta så vill jag bara gör slut på en gång typ.. och oftast så är det skit saker. 

    Försök att bara va tyst och låta honom hålla show om du kan <3

  • LoveRain

    För det första - du är inget psykfall för att du reagerar som du gör. Det är bara ren och skär frustration för att er kommunikation inte fungerar alls. Inte ok att kasta saker osv såklart men kan förstå känslan av att inte nå fram och den andre bara sitter där helt lugnt och ser hur du blir mer och mer frustrerad och nästan njuter av det.

    Han kanske alltid kommer att vara en besserwisser innerst inne och man kan inte ändra den man är i grunden MEN han kan absolut ändra sitt beteende! Han verkar inte ha fattat hur hans eget beteende skadar hans relationer till andra människor. Det har för honom inte blivit så kännbart ännu att det är värt att ändra sitt sätt att bete sig mot andra.

    Det jag tycker är det oroväckande i hans beteende är att han idiotförklarar dig och strävar efter att ?vinna? era bråk. Man vinner inte ett bråk med sin partner, ett bråk är till för att ventilera och sedan lugnar man sig och hittar en lösning båda tycker funkar. Strävar man bara efter att vinna och ha rätt så kommer man aldrig att vara lycklig.

    Har själv besserwissertendenser och gillade särskilt som yngre att argumentera för sakens skull. Det gjorde mig inte på något sätt till en lyckligare människa. Är inget fan av Dr Phil men han har sagt en sak som fastnat hos mig, nämligen: Do you want to be right or do You want to be happy?. Brukar tänka på det och det ligger mycket i det tycker jag.

    Du ska sluta be om ursäkt för honom till andra. Han får stå för hur han beter sig. Bättre om hans vänner pratar med honom och berättar hur hans beteende påverkar dem.

    Som någon skrev i tråden, skriv ett brev till honom där du berättar hur hans beteende påverkar dig och att det kommer leda till att er relation går i kras om han inte vaknar upp. Ge honom EN till chans att på allvar ta tag i sitt beteende och verkligen rannsaka sig själv och göra en plan för hur han omedelbart ska upphöra att kränka och trycka ner dig. Det han sysslar med är inte på något sätt ok! Tar han inte den chansen på allvar bör du lämna honom. Du riskerar din mentala hälsa, din självkänsla och din lycka om du stannar med någon som beter sig så mot dig.

  • 123anonym321

    Tusen tack till er som svarat och kommit med så bra råd! Det är så skönt att känna sig förstådd och veta att man inte är ensam om detta (eeebba; fruktansvärt tråkigt att du upplever samma sak som mig. Ibland vill man, precis som du säger, bara lämna honom i stundens hetta. Tro mig, jag har tänkt den tanken många gånger. Men förhoppningsvis har även din partner många andra fina sidor som gör det värt att jobba på problemet. Hang in there ?)

    Jag ska definitivt testa att skriva ett brev där jag förklarar hur hans beteende får mig att må på ett rakt och ärligt men inte för anklagande sätt. Återigen; tusen tack till er ?

  • Anonym (are)

    Han har autistiska drag.

    Han vill inget illa när han berättar saker för dig. Han gör det för att underhålla och imponera på dig, och för att du också ska besitta all kunskap han har.

    Han älskar dig helt klart som en sann autist.
    Håll bara med och se glad ut.

    Bli inte arg och argumentera inte mot hans kunskaper.

    Det är inget att skämmas för! :)
    Var glad att han har något innanför pannan, många andra män har inget alls förutom andra kvinnor.

  • 123anonym321

    Anonym (are); Vill börja med att säga att jag är så glad att han verkligen är trogen, smart och stabil. Vad jag har förstått så finns det tyvärr inte många kvinnor som kan lita till 100% på sina män (inte män heller för den delen) vilket är jättetråkigt. Så för den sakens skull är jag verkligen lyckligt lottad.

    Men ibland har jag faktiskt funderat på om det kan vara så att han har autistiska drag, och om det skulle vara värt att ta reda på om det faktiskt är så. Dock tror jag att det skulle bli ännu värre då... Jag ser framför mig hur han skulle använda det som "ett vapen" i alla tjafs vi kommer hamna i. Typ att han drar "autism-kortet" så fort han känner att han inte kan gå segrande ur diskussionen. Och att han använder det som ursäkt för att få som han vill även i andra situationer. Det låter kanske väldigt hårt när jag skriver så här men jag hoppas du förstår vad jag menar.

    Jag försöker oftast att inte ifrågasätta honom utan bara hålla med när han "föreläser" om olika saker. Men när han säger något som uppenbarligen är fel är det så svårt för mig att bara låtsas som ingenting. Jag tror också att om han aldrig får motargument från mig så kommer han tro att andra människor reagerar likadant när han säger samma sak till dem. Det kanske leder till att han får ett ännu större motstånd än förväntat och mår dåligt över det (ja, han är en väldigt känslig människa när han får kritik/mothugg från andra personer och kan må extremt dåligt över det och älta det i flera dagar. Ibland veckor...)

    Men hur som helst... en del av mig tror att hans beteende kan bero på autistiska drag och jag vet att jag bara måste leva med det. Medan en annan del av mig tror att det beror på något annat. Att han verkligen har ett bekräftelsebehov utöver det vanliga och att han njuter av att känna sig smartare än andra människor och trycka ner dem utan att bry sig om att det sårar dem. Att det är något som kanske går att ändra på. Jag vet inte...

    Om det nu skulle vara så att han har autistiska drag, hur ska man göra för att få förhållandet att fungera i längden? Jag vill inte behöva hålla tillbaka mina åsikter/min kunskap hela tiden bara för att hans behov av att uttrycka det är mycket starkare. Någon som har erfarenhet eller bara allmänt bra råd om detta?

  • Avenia

    Han har narcissistiska drag.

    Varför går alla tjejer i den här fällan? Killen beter sig orimligt. Tjejen reagerar. Killen skyller på tjejen. Tjejen säger förlåt.

    Skaffa en ryggrad och självrespekt. Det är för många tjejer som slösar sina liv på såna här typer bara för att de blir smickrade av att han vill ha henne... Om han verkligen vill vara med dig ändrar han på sig. Men just nu känner han sig som en vinnare för han kan bete sig hur han vill och lyckas ändå alltid ge dig skulden.

  • gyros

    F.d. besserwisser här. Försök få honom att förstå det bakomliggande syftet till det han gör, dvs. varför det egentligen är så viktigt att ha "rätt". Men det är klart, om det inte ens finns något driv till att försöka ändra beteende från hans sida så är det ju svårt. Jag hade aldrig pallat att leva med en sån människa i längden.

  • Anonym (Ledsen)

    Kan jag puffa denna tråd?

    Är själv gift med en besserwisser som jag verkligen älskar. Vi har varit tillsammans i 15 år och har barn.

    Jag står snart inte ut. Känns som allt jag gör värderas hurvida det var bra eller dåligt. Jag har slutat laga mat utan låtit det till honom för då blir det bäst. Min självkänsla börjar tryta och det känns inte som jag har något fristad att få varva ner och tillåta mig själv att få göra lite fel. Har ett krävande jobb dessutom.

    Att ligga på sofflocket finns inte på kartan, då kommer pikarna att idag var ingen effektiv dag. Alltså so vara så effektivt hela tiden. Annars fr han panik om inget händer.

    Han gör inte detta för att han är elak. Han är bara en besserwisser och fattar inte hur folk inte kan tänka som han. Tycker alla grannar och vänner tänker märkligtvsom inte googlar 100 timmar innan de gör mågot.

    Även om livet är roligt med honom på många vis, han fixar alls så bra så känns det som jag sakta kvävs. Och hela tiden vänds det till att jag inte agerar rätt. Jag borde ha förstått hur man gör vissa saker.

    Åhh..

    Någon som har handfasta tips hur man når fram? Hur förklarar man att vi alla är olika och att detta kväver mig?

    Hjälp

  • Ess

    Behåll din självbehärskning och bara säg -jaha, och fortsätt med det du håller på med. När han expertar in på ditt område, så är det likadant -jaha säger du det, intresseklubben antecknar.
    Annars kan du låtsas att du inte hör och gå därifrån.
    Inom ditt område kan du ju dessutom läxa upp honom, använd exakt samma teknik som han använder på dig dvs spegla hans beteende.

Svar på tråden Min partner är en bezzerwizzer!