• Anonym (Ledsen)

    Respektlösa äldre..

    Man pratar mycket om hur respektlösa barn och ungdomar är, och visst finns det många barn och ungdomar som är ouppfostrade. Helt klart. Men en del äldre människor (60+) är inte mycket bättre de heller. Jag gör så gott jag kan med mina barn men ändå ibland ska någon äldre tant/gubbe komma med någon lagom spydig kommentar som inte gör situationen bättre. Nästan tvärt om. Och ofta är det just äldre människor som kommer med dessa spydiga kommentarer. Jag har en bebis med kolik och en 2-åring. Jag är mammaledig medans pappan till barnen arbetar långa dagar. Och ibland är jag så slutkörd att jag faktiskt köper färdiga fiskpinnar tex, och då kan jag få en spydig kommentar att ?ska du köpa sån skit och ge dina barn, det är ju nästan barnmisshandel? eller om jag sätter min 2-åring i kundvagnen och har bebisen i sele får jag kommentarer om jag tror att min 2-åring inte är kapabel till att gå, och att dagens barn är otroligt lata. Anledningen till att jag sätter 2-åringen i kundvagnen är för att hon inte ska springa iväg. Ja, här är ett exempel på kommentarer som kommer från äldre människor. Detta sker relativt ofta faktiskt. Och så har de ofta åsikter de måste dela med sig av om mitt val av klädsel på barnen. Det verkar som att de tycker jag är fullkomligt inkompetent som mamma. Någon mer som fått idiotiska kommentarer? Hur hanterar ni det? Och ja jag generaliserar nu, men såna kommentarer är inte välkomna och jag har aldrig stött på en yngre människa som har betett sig så. Jag tar åt mig och blir faktiskt ledsen. Känner mig som världens sämsta mamma..

  • Svar på tråden Respektlösa äldre..
  • ronjon

    Det kommer alltid finnas människor som ska hålla på att dryga sig - oavsett ålder. Sen kan jag förvisso hålla med om att många äldre agerar på ett respektlöst sätt eftersom de tror att de vet så mycket bättre gällande allt och alla. Men försök bara att inte ta åt dig, det är mitt tips! Du vet väl själv att du inte är en dålig mamma.

  • Anonym (Ledsen)

    Ni kanske tycker att det inte är något att bry sig om men nu är jag rätt skör, hade en rätt jobbig förlossning, och mycket annat så såna kommentarer gör mig sårad.

  • Anonym (Ledsen)
    ronjon skrev 2019-11-11 10:44:08 följande:

    Det kommer alltid finnas människor som ska hålla på att dryga sig - oavsett ålder. Sen kan jag förvisso hålla med om att många äldre agerar på ett respektlöst sätt eftersom de tror att de vet så mycket bättre gällande allt och alla. Men försök bara att inte ta åt dig, det är mitt tips! Du vet väl själv att du inte är en dålig mamma.


    Tack så mycket. Försöker att inte bry mig, men vissa kommentarer gör så ont att få mot sig, då jag redan känner mig otillräcklig mot min 2-åring..
  • Elin P

    Jag har också råkat ut för en del såna gamlingar som säger dumma saker. I mitt fall har det mest varit kommentarer om att jag t.ex. blivit tjock eller att jag är gravid (fast jag inte är det). Brukar försöka tänka att de här personerna troligen har någon typ av demensutveckling för man säger inte sånt eller det som du beskriver om det står riktigt rätt till!

  • Anonym (L)

    Jag upplever att många äldre blir rent elaka med åren. Och tar sig rätten att leverera synpunkter till höger och vänster. Helt tondöva för hur de upplevs av omgivning.

  • Anonym (Ledsen)
    Elin P skrev 2019-11-11 10:47:52 följande:

    Jag har också råkat ut för en del såna gamlingar som säger dumma saker. I mitt fall har det mest varit kommentarer om att jag t.ex. blivit tjock eller att jag är gravid (fast jag inte är det). Brukar försöka tänka att de här personerna troligen har någon typ av demensutveckling för man säger inte sånt eller det som du beskriver om det står riktigt rätt till!


    Vad tråkigt att höra! Ibland undrar man om de mår bättre av att klanka mer på andra. Eller som du säger, demensutveckling. Tråkigt iaf och respektlöst.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (L) skrev 2019-11-11 10:53:01 följande:

    Jag upplever att många äldre blir rent elaka med åren. Och tar sig rätten att leverera synpunkter till höger och vänster. Helt tondöva för hur de upplevs av omgivning.


    Ja det ligger nog något i det. Tyvärr.
  • trivsam

    Jag är man och har varit föräldraledig med mina barn och drabbats av samma sak, framförallt äldre besserwissers som lägger sej i.
    De gör det nog oftast i ren godhet men det blir så fel när de lägger sej i någon de inte känner.
    Om man jämför med sina egna mor och farföräldrar och deras kommentarer till våra föräldrar så ser man ofta mönstret där, den gamla generationen vet alltid bäst och tipsar och styr och det är otroligt irriterande. Fråga dina föräldrar...

    Om sen samma gamling säger samma sak till någon de inte känner...

    Kanske känner de sej utanför, obehövda, ensamma, eller så är de bara dumma men jag tror att de oftast menar väl, men i sin egen bitterhet så blir det fel. Det lär aldrig ta slut så man får nog bara hålla sej lugn och gå därifrån, snäser man av dem får de ju vatten på sin kvarn.

    Gamla människor, inte alla men... Förvånad blir egoister, rasister, besserwissers som går runt och lägger sej i, tycker illa om, och skapar irritation, men...

    Så finns det ju snälla gamlingar som bara är gulliga. Man får fokusera på dem!

  • Anonym (Ledsen)

    Kom på ett till exempel. Fick kommentaren när jag parkerade på familjeparkeringen av en äldre som lät ungefär ?förr i tiden kunde föräldrar parkera utan massa extra plats, tydligen kan inte dagens föräldrar det?. Ja typ.

  • Anonym (Ledsen)
    trivsam skrev 2019-11-11 11:00:27 följande:

    Jag är man och har varit föräldraledig med mina barn och drabbats av samma sak, framförallt äldre besserwissers som lägger sej i.

    De gör det nog oftast i ren godhet men det blir så fel när de lägger sej i någon de inte känner.

    Om man jämför med sina egna mor och farföräldrar och deras kommentarer till våra föräldrar så ser man ofta mönstret där, den gamla generationen vet alltid bäst och tipsar och styr och det är otroligt irriterande. Fråga dina föräldrar...

    Om sen samma gamling säger samma sak till någon de inte känner...

    Kanske känner de sej utanför, obehövda, ensamma, eller så är de bara dumma men jag tror att de oftast menar väl, men i sin egen bitterhet så blir det fel. Det lär aldrig ta slut så man får nog bara hålla sej lugn och gå därifrån, snäser man av dem får de ju vatten på sin kvarn.

    Gamla människor, inte alla men...  blir egoister, rasister, besserwissers som går runt och lägger sej i, tycker illa om, och skapar irritation, men...

    Så finns det ju snälla gamlingar som bara är gulliga. Man får fokusera på dem!


    Ja me precis. Finns gulliga och rara äldre också såklart. Man får försöka tänka på dem istället. Men tyvärr är jag lite skör just nu och tar åt mig lite för lätt av det negativa. Tyvärr. Försöker jobba med mig själv på det sättet att försöka låta det rinna av.
Svar på tråden Respektlösa äldre..