• Anonym (Jag)

    Ont i hjärtat. Svårt att andas.

    Har under ungefär 10-15 min haft en smärta kring vänster sida, som det kommer från hjärtat eller i närområdet. Det känns som ett knivstick eller liknande så fort jag andas in djupt eller rör på mig hastigt.

    Är 30, kvinna, vältränad, normalvikt ska tilläggas. Har haft liknande förut men aldrig så ihållande som nu. Är det allvarligt eller sådant som alla får?

  • Svar på tråden Ont i hjärtat. Svårt att andas.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2019-11-11 12:03:04 följande:

    Om du inte ringt 1177 innan bör du gör det nu.


    Men är du seriös? Vad baserar du detta på? Kunskap eller vad du tror?
  • Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-11 12:04:22 följande:
    Men är du seriös? Vad baserar du detta på? Kunskap eller vad du tror?
    Ja det är verkligen seriöst.

    Tror du på fullt allvar att du får bättre råd av anonyma i ett forum än vad du får av utbildad vårdpersonal?

    Du ber att människor ska ställa diagnos, vilket du bör veta är en omöjlighet i ett forum.
  • Anonym (G)

    Strålar smärtan ut i armen eller upp mot halsen? Om det är hjärtat brukar det inte bara vara just över hjärtat, man kan också känna sig illamående.

    Det låter mer som att det kan vara musklerna runt hjärtat. Men - tycker ändå man alltid ska ta smärta där på allvar. VC är öppet idag så ring och be om att få komma. Eftersom det är hjärttrakten så kommer de säkert se till att fixa en tid idag för säkerhets skull.

  • Anonym (Jag)

    Tack för era svar, det var uppskattat av er att ni tog er tid. Smärtan har gått över och jag tror att det berodde på något felläge i muskeln, kramp vid revbenen eller något. Plötsligt kände jag att något hoppade rätt i bröstet när jag andades in och smärtan släppte omedelbart.

    Tror att det var ofarligt faktiskt då ingen smärta kändes i armen, inget illamående eller annat. Återkommer det igen ska jag kontakta vården absolut, men nu känns allt som vanligt efter det att det hoppade rätt.

  • Kramklubba
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-11 12:34:48 följande:
    Tack för era svar, det var uppskattat av er att ni tog er tid. Smärtan har gått över och jag tror att det berodde på något felläge i muskeln, kramp vid revbenen eller något. Plötsligt kände jag att något hoppade rätt i bröstet när jag andades in och smärtan släppte omedelbart.

    Tror att det var ofarligt faktiskt då ingen smärta kändes i armen, inget illamående eller annat. Återkommer det igen ska jag kontakta vården absolut, men nu känns allt som vanligt efter det att det hoppade rätt.
    Lungsäckskramper kan det vara.
  • Anonym (Jag)
    Kramklubba skrev 2019-11-11 12:38:28 följande:

    Lungsäckskramper kan det vara.


    Det skulle kunna vara det, om det återkommer igen. Dock är jag inte andfådd eller har andra symtom men många virus härjar ju nu i dessa tider.
  • Anonym (.)

    Det kan också vara panikångest, tyst hjärtinfarkt eller någon lungåkomma.
    Det kan vara helt ofarligt och det kan vara riktigt allvarligt.

    Därför är det så oerhört allvarligt att be om och att ge medicinska råd i forum.
    Det enda rätta alternativet är att ringa 1177.

  • Anonym (:))
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-11 12:01:37 följande:
    Har under ungefär 10-15 min haft en smärta kring vänster sida, som det kommer från hjärtat eller i närområdet. Det känns som ett knivstick eller liknande så fort jag andas in djupt eller rör på mig hastigt.

    Är 30, kvinna, vältränad, normalvikt ska tilläggas. Har haft liknande förut men aldrig så ihållande som nu. Är det allvarligt eller sådant som alla får?
    Låter mer som om du har en liten muskelbristning. Ring 1177. 
  • Houdini

    Det är ganska vanligt att få ont så.

    För att få det att släppa ska man göra som du gjorde ta ett djupt andetag trots att man tror att man ska dö då.

    De lärde tvistar om vad det är, magnet en, muskel, revbenen osv.

    Problemet är ju att det går över så pass snabbt att läkare inte hinner undersöka patienten medans det gör ont.

    Men det är inte hjärtat.

    Har själv detta lite då och då.

    Sträcka på sig och ett djupt andetag så....

  • Anonym (:))
    Anonym (Jag) skrev 2019-11-11 12:34:48 följande:
    Tack för era svar, det var uppskattat av er att ni tog er tid. Smärtan har gått över och jag tror att det berodde på något felläge i muskeln, kramp vid revbenen eller något. Plötsligt kände jag att något hoppade rätt i bröstet när jag andades in och smärtan släppte omedelbart.

    Tror att det var ofarligt faktiskt då ingen smärta kändes i armen, inget illamående eller annat. Återkommer det igen ska jag kontakta vården absolut, men nu känns allt som vanligt efter det att det hoppade rätt.
    Om man som kvinna är orolig över hjärtat så ska man ha i åtanke att den klassiska känslan av  bälte över bröstet och att det strålar ut i vänster arm har med män att göra. Kvinnlig hjärtattack kan ta sig heeelt andra uttryck. Bara så du vet till nästa gång. 

    Det har funnits kvinnor som endast känns sig risiga, trötta och illamående och det har senare visat sig vara en hjärtinfarkt. 

    Så kvinnor bör vara lite mer lyhörda för sina symptom. 
  • Anonym (Hakad)

    Googla på revben hakat upp sig. Jag får så är ofta och har kollat upp det massor av gånger, de hittar inget fel med vare sig hjärta eller lungor.

  • Anonym (Jag)
    Houdini skrev 2019-11-11 12:46:20 följande:

    Det är ganska vanligt att få ont så.

    För att få det att släppa ska man göra som du gjorde ta ett djupt andetag trots att man tror att man ska dö då.

    De lärde tvistar om vad det är, magnet en, muskel, revbenen osv.

    Problemet är ju att det går över så pass snabbt att läkare inte hinner undersöka patienten medans det gör ont.

    Men det är inte hjärtat.

    Har själv detta lite då och då.

    Sträcka på sig och ett djupt andetag så....


    Ja precis så som jag tror att det är också. Förstår om man rekommenderar att ringa vården som många i tråden gjort, men tror också att det är vanligt och ofarligt även om det ju är otrevligt. Anledningen till att det satt i längre än tidigare var säkert för att jag inte vågade andas till ordentligt. Tror inte heller det var hjärtat. Kollade pulsen och den var helt normal och låg som den brukar, samt kände att jag hade normala hjärtslag. Smärtan satt högre upp samt mer åt vänster än var hjärtat sitter.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (:)) skrev 2019-11-11 12:48:24 följande:

    Om man som kvinna är orolig över hjärtat så ska man ha i åtanke att den klassiska känslan av  bälte över bröstet och att det strålar ut i vänster arm har med män att göra. Kvinnlig hjärtattack kan ta sig heeelt andra uttryck. Bara så du vet till nästa gång. 

    Det har funnits kvinnor som endast känns sig risiga, trötta och illamående och det har senare visat sig vara en hjärtinfarkt. 

    Så kvinnor bör vara lite mer lyhörda för sina symptom. 


    Det är sant och mycket bra att du påpekar det.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hakad) skrev 2019-11-11 12:48:34 följande:

    Googla på revben hakat upp sig. Jag får så är ofta och har kollat upp det massor av gånger, de hittar inget fel med vare sig hjärta eller lungor.


    Tack för tips! Det ska jag göra. Mycket troligt att det har med revbenen eller muskelfästen till revbenen, alternativt någon nerv där, att göra.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (:)) skrev 2019-11-11 12:48:24 följande:
    Om man som kvinna är orolig över hjärtat så ska man ha i åtanke att den klassiska känslan av  bälte över bröstet och att det strålar ut i vänster arm har med män att göra. Kvinnlig hjärtattack kan ta sig heeelt andra uttryck. Bara så du vet till nästa gång. 

    Det har funnits kvinnor som endast känns sig risiga, trötta och illamående och det har senare visat sig vara en hjärtinfarkt. 

    Så kvinnor bör vara lite mer lyhörda för sina symptom. 
    Sant!
    Jag som har haft en hjärtinfarkt vill dock påpeka att en hjärtinfarkt oftast känns från mitten av bröstet (och ibland mitten av den övre delen av ryggen), inte från vänstra sidan. På mig kändes det som ett tryck - ingen smärta. 

    Smärtan eller obehaget vid en infarkt har heller inget samband med inandningen. Däremot kan just andningen kännas tung och det kan vara svårt att få luft. 

    TS beskrivning låter som en klassisk muskelbristning eller liknande, men det är självklart alltid bra att ringa sjukvårdsupplysningen först om man är orolig för hjärtat. 

    Vilken tur att det gick över!
  • Anonym (Jag)
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-11 13:06:59 följande:

    Sant!

    Jag som har haft en hjärtinfarkt vill dock påpeka att en hjärtinfarkt oftast känns från mitten av bröstet (och ibland mitten av den övre delen av ryggen), inte från vänstra sidan. På mig kändes det som ett tryck - ingen smärta. 

    Smärtan eller obehaget vid en infarkt har heller inget samband med inandningen. Däremot kan just andningen kännas tung och det kan vara svårt att få luft. 

    TS beskrivning låter som en klassisk muskelbristning eller liknande, men det är självklart alltid bra att ringa sjukvårdsupplysningen först om man är orolig för hjärtat. 

    Vilken tur att det gick över!


    Tack för att du delar med dig då det är väldigt bra att veta om hur det kan kännas vid riktig hjärtinfarkt. Hoppas att du mår bra i dag <3
  • Anonym (Hakad)
    Anonym (:)) skrev 2019-11-11 12:48:24 följande:

    Om man som kvinna är orolig över hjärtat så ska man ha i åtanke att den klassiska känslan av  bälte över bröstet och att det strålar ut i vänster arm har med män att göra. Kvinnlig hjärtattack kan ta sig heeelt andra uttryck. Bara så du vet till nästa gång. 

    Det har funnits kvinnor som endast känns sig risiga, trötta och illamående och det har senare visat sig vara en hjärtinfarkt. 

    Så kvinnor bör vara lite mer lyhörda för sina symptom. 


    Omg :?D jag fick läsa flera gånger innan jag förstod vad du menade, jag tolkade det först som att man känner så när man har problem MED män.. Jag får nog säga godnatt känner jag!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hakad) skrev 2019-11-11 13:59:27 följande:

    Omg :?D jag fick läsa flera gånger innan jag förstod vad du menade, jag tolkade det först som att man känner så när man har problem MED män.. Jag får nog säga godnatt känner jag!


  • Anonym (A)
    Anonym (Hakad) skrev 2019-11-11 13:59:27 följande:
    Omg :D jag fick läsa flera gånger innan jag förstod vad du menade, jag tolkade det först som att man känner så när man har problem MED män.. Jag får nog säga godnatt känner jag!
Svar på tråden Ont i hjärtat. Svårt att andas.