• Anonym (Ångest)

    Han tog ett återfall

    Min kille har ett alkoholmissbruk han sökt hjälp för och det har varit lugnt (vad jag vet om) fram tills nyligen då han försvann i flera dagar och sedan kom krypande tillbaka.

    Jag känner att det här kommer vara ohållbart om han inte gör något åt det som han även säger att han vill.

    Har pratat om AA då jag inte tror endast antabus en period är tillräckligt.

    Jag har själv ångest och minskad tillit sedan det hände och trodde på något sätt att det inte var så illa, men han uttrycker själv att han är sjuk och tog ett återfall.

    Är det fel av mig att ställa ett ultimatum - sök hjälp igen, annars är det slut. Jag kommer göra slag i saken och faktiskt göra slut om han inte gör något åt det. Samtidigt känner jag att det kanske är för hårt att kräva? Jag har dåligt samvete att jag ställer krav. Men jag kommer inte kunna leva med någon som ibland går upp i rök i perioder.

    Vi har drömmar om att skaffa barn men jag vill inte stå ensam sen om han inte kan ta itu med sina problem idag.

    Har någon tips på hur jag skulle kunna göra, för jag är rädd att det bara rinner ut i sanden om han inte gör något åt det nu direkt och att nästa återfall snart sker igen.

  • Svar på tråden Han tog ett återfall
  • klyban

    Man kan mer eller mindre alltid räkna med återfall.
    Målet är i andra änden att man drar ned eller slutar med alkohol.


    Man stöttar personen om det är möjligt.

    Har personen viljan att sluta?
    Finns det psykisk ohälsa med i botten, elelr en misstänkt sådan?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Gladiator)

    Helt rätt av dig att ställa ett ultimatum. Det är det enda du kan göra och det där med stöttning kan du glömma. Det är bara snack. Lägg din tid på någon annan om det inte blir ordning.

  • Anonym (Nykter)

    Att ta återfall tillhör tillfrisknandet så det ska du/ni inte gräva ner er totalt för. Däremot tror jag det bästa är att dra ner på alkoholen men inte sluta helt och samtidigt söka hjälp för det som orsakar missbruket. Om han inte får hjälp med det kommer han "bara" hålla sig nykter på vita knogar med ständiga tankar på alkohol. Antabus m.m hjälper inte det minsta i såna lägen.

    Orkar du inte stötta så skippa ultimat och gör slut, du är ingen tillgång i med ultimatum utan bara ytterligare orsak till ångest.

  • Anonym (Anonym)

    Om jag var du skulle jag inte skaffa barn med honom.

    Mvh en som gjort det och aldrig skulle göra om det.

  • JävlaPundare

    Med risk att låta som en trasig LP, återfall hör till, med tiden så tar det längre och längre tid emellan och de varar kortare och kortare. Missbruk är inget som går över på en helg, det kan ta många år innan man är helt fri beroende på hur länge missbruket har pågått.

    Att ställa fler och fler krav på någon som redan är på gång med att lägga ner gör bara saken värre och kan till och med knäcka en person totalt. Tänk på att missbrukare är trasiga människor och pressen av att inte kunna leva upp till andras förväntningar gör det väldigt svårt att hålla ihop livet.

    Alkohol är en av de värsta drogerna när det kommer till missbruk, fyllan kan få en annars lugn och fin människa att göra de mest idiotiska saker, som man bara kan bearbeta först när man nyktrat till.

    Antingen bestämmer du dig för att hjälpa och stötta honom, att göra klart för honom att han är välkommen hem och att du gärna ser att han gör det även om han slirar, kan göra mycket. Många gånger är det skammen som gör att man håller sig borta, då på platser där man känner sig välkommen och accepterad.

    Andra alternativet är att du bryter helt, som föregående talare skrev, du är inte bra för honom i hans tillfrisknande om han känner att han inte kan leva upp till dina krav och förväntningar.

    Det är inte ett lätt val, du kanske är enda anledningen till att han vill försöka bli kvitt alkoholen och om han förlorar dig så kanske han ger upp helt, men då är det i alla fall inte ditt problem längre.

Svar på tråden Han tog ett återfall