• Anonym (Kaffedraken)

    Bolån som singel?

    Jag undrar om det är krav på att få bolån, endast om man har fast jobb?

  • Svar på tråden Bolån som singel?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mor) skrev 2019-11-11 14:07:52 följande:

    Jag undrar om det är krav på att få bolån, endast om man har fast jobb?


    Du kan få bolån som ensamstående. Fast jobb är inte ett absolut krav men underlättar mycket.

    Det hänger på din totala kreditvärdering
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fick eget bolån. Nu handlar det ju lite om var du bor. Är du lågavlönad, utan direkt sparande och skall köpa en lägenhet i Sthlms innerstad (100 000 kr/kvm/år, då blir det nog svårt. Det handlar ju hu stort lånet är, hur din kreditvärdighet ser ut, dina möjligheter att betala räntor och amorteringar osv osv. 

    Gå till banken, lägg upp din ekonomi och fråga dom. Det är just därför de har lånerådgivare anställda på banken.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mor) skrev 2019-11-11 14:07:52 följande:

    Jag undrar om det är krav på att få bolån, endast om man har fast jobb?


    Visst kan man få bolån son singel om banken bedömer kreditvärdigheten som god nog. Däremot kan ju det maximala lånebeloppet vara lägre för en ensam person än för ett par som lånar ihop.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Josefin) skrev 2019-11-11 14:42:23 följande:
    Visst kan man få bolån son singel om banken bedömer kreditvärdigheten som god nog. Däremot kan ju det maximala lånebeloppet vara lägre för en ensam person än för ett par som lånar ihop.
    Precis, särskilt med tanke på reglerna om att man får låna max en viss % av sin årsinkomst. Den är ju för de flesta högre om man är två som köper boende tillsammans, än om man är ensam.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för Era svar!

    Jag är inte singel, men vi glider ifrån varandra mer och mer. Vill så gärna bo kvar i villan vi bor i och hoppas att det går att genomföra.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mor) skrev 2019-11-12 16:14:25 följande:

    Tack för Era svar!

    Jag är inte singel, men vi glider ifrån varandra mer och mer. Vill så gärna bo kvar i villan vi bor i och hoppas att det går att genomföra.


    Den är lurigare. Är det ett övervärde i villan, marknadsvärde minus skulder, så kan det bli tal om att du måste lösa ut honom och ta ännu mera lån.

    En idé kan var att du bokar tid med din bank och kollar upp dina möjligheter.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2019-11-12 16:21:18 följande:

    Den är lurigare. Är det ett övervärde i villan, marknadsvärde minus skulder, så kan det bli tal om att du måste lösa ut honom och ta ännu mera lån.

    En idé kan var att du bokar tid med din bank och kollar upp dina möjligheter.


    Kanske är värd 1,2 miljoner.. Vi köpte för hälften av det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anna60 skrev 2019-11-11 14:36:59 följande:

    Jag fick eget bolån. Nu handlar det ju lite om var du bor. Är du lågavlönad, utan direkt sparande och skall köpa en lägenhet i Sthlms innerstad (100 000 kr/kvm/år, då blir det nog svårt. Det handlar ju hu stort lånet är, hur din kreditvärdighet ser ut, dina möjligheter att betala räntor och amorteringar osv osv. 

    Gå till banken, lägg upp din ekonomi och fråga dom. Det är just därför de har lånerådgivare anställda på banken.


    Vad räknas som lågavlönad? Bor inte i en storstad.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mor) skrev 2019-11-14 12:49:14 följande:
    Kanske är värd 1,2 miljoner.. Vi köpte för hälften av det.
    Hur högt belånad är villan?


  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2019-11-14 12:50:14 följande:

    Hur högt belånad är villan?


    850' drygt.. Vi har behövt göra större renovering, och sedan värderat om.
Svar på tråden Bolån som singel?