• Anonym (po)

    Fd vän som ligger upp bilder på mig utan min tillåtelse?HJÄLP

    En vän som jag inte pratar med längre och vi har varit i konflikt samt avslutat vår relation, så ser jag att hon nu fortfarande lägger upp bilder på mig av någon konstig anledning och det är såna bilder som man verkligen inte är okej med. 

    Hon gör det både på Facebook och instagram. 

    Har provat att skicka sms och ringa men hon svarar inte inte, vad ska jag göra?? Det här är absurt! Det är bilder på mig liksom och jag är INTE okej med det. Går det och polisanmäla? 

    Någon kunnig FB och insta här som är kunnig och bilderna kan plocka bort bilderna?  

    Snälla hjälp mig, vill ha rätt till mina egna bilder och vad som får publiceras på nätet

  • Svar på tråden Fd vän som ligger upp bilder på mig utan min tillåtelse?HJÄLP
  • Tappadstekspade

    Vem har tagit bilderna? Tänker på upphovsrätten. För har du tagit bilderna har du upphovsrätten och kan hota med skadestånd för att hon utan din tillåtelse använder dem. Och det finns tyvärr inget annat man kan göra rättsligt såvida inte bilderna är sexuellt kränkande.

  • Brumma
    Anonym (po) skrev 2019-11-11 15:53:28 följande:

    En vän som jag inte pratar med längre och vi har varit i konflikt samt avslutat vår relation, så ser jag att hon nu fortfarande lägger upp bilder på mig av någon konstig anledning och det är såna bilder som man verkligen inte är okej med. 

    Hon gör det både på Facebook och instagram. 

    Har provat att skicka sms och ringa men hon svarar inte inte, vad ska jag göra?? Det här är absurt! Det är bilder på mig liksom och jag är INTE okej med det. Går det och polisanmäla? 

    Någon kunnig FB och insta här som är kunnig och bilderna kan plocka bort bilderna?  

    Snälla hjälp mig, vill ha rätt till mina egna bilder och vad som får publiceras på nätet


    Om du äger bilderna kanske du kan göra något men om personen ifråga själv äger bildern krävs att de avbildar dig i en kränkande situation (tex naken), eller om dina personuppgifter läggs upp samtifigt, för att det skall vara olagligt.

    Annars får man lägga upp bilder på andra människor om man vill, utan deras samtycke.
  • Anonym (.)

    GDPR gäller, även som privatperson när det handlar om det offentliga rummet. Kontakta Facebook och instagram och framför ditt ärende.

Svar på tråden Fd vän som ligger upp bilder på mig utan min tillåtelse?HJÄLP