• Mon 11 Nov 2019 16:53
    918 visningar
    6 svar
    6
    918

    Klåda/smärta efter sex

    Hej!
    Hoppas det finns någon som har något råd att ge.
    För ca 1 vecka sedan hade jag sex för allra första gången. 2 gånger under ett par timmar. Det gick bra och smärtfritt. Ett par dagar senare hade jag sex igen 3 gånger under ett par timmar, betydligt hårdare/tuffare sex än första gången. Hade absolut ingen smärta eller obehag, bara njutning. (dock lite ont vid riktigt djupt). Dagen efter hade jag ingen smärta eller något. Men en dag senare började det klia i slidmynningen och svida och bränna där. Det var och är fortfarande rött och irriterat. Väldigt obehagligt att sätta in tampong och att gå på toa:(

    Jag undrar så klart vad det är för fel. Kanske bör tillägga att jag precis avslutat en lång antibiotikabehandling och precis börjat med fluconazol då min läkare trodde jag eventuellt hade lite svamp pga symptom från magen och ändtarmen. Jag har i dagsläget använt lactal balans i förhoppningen att det ska hjälpa något.

    Det jag tänker är:
    Kan det helt enkelt vara så att underlivet är överansträngt, först ingen sex till mycket sex inom loppet av en vecka? Vet inte om det är mycket, men alltså 5 gånger inom 1 vecka.
    Kan det vara svamp, trots att mina flytningar verkar normala?
    Kan det vara en allergisk reaktion mot latex/gummit i kondomer?

    Jag läser så klart på nätet om vestibulit och blir livrädd!!!. Men hade jag haft det hade jag väl inte kunnat ha sex så pass mycket utan någon smärta alls? Då borde det väl inte gått att genomföra sexet? Och det borde väl inte klia då heller?

    Snälla, om någon har något tips eller råd, så är jag jättetacksam!

  • Svar på tråden Klåda/smärta efter sex
  • Tue 12 Nov 2019 01:17
    #1

    Låter som svamp. Jag kan få det efter sex ibland.

  • Anonym (Ellie­)
    Tue 12 Nov 2019 12:27
    #2

    Det låter som början till svamp, eller annan bakteriell obalans, eller mekanisk irritation, som har kommit efter sexet. Det är nog ingen fara. Jag tror inte att det är vestibulit, då har man ont undertiden man har sex.

    Se till att underlivet känns helt bra igen innan du har penetrerande sex igen bara annars kan man få mer bestående problem.

  • Tue 12 Nov 2019 16:57
    #3

    Tack för svar, har varit hos gyn idag och tydligen hade jag flera sår i slidkransen som jag antar uppkommit efter det hårda sexet. Hon sa att det kommer läka av sig själv. Hon sa också att jag hade UVI så nu blir det antibiotika och fluconazol för eventuell svamp hon trodde jag kunde ha.

  • Anonym (Ellie­)
    Tue 12 Nov 2019 17:31
    #4
    oroligtjej11 skrev 2019-11-12 16:57:25 följande:

    Tack för svar, har varit hos gyn idag och tydligen hade jag flera sår i slidkransen som jag antar uppkommit efter det hårda sexet. Hon sa att det kommer läka av sig själv. Hon sa också att jag hade UVI så nu blir det antibiotika och fluconazol för eventuell svamp hon trodde jag kunde ha.


    Om du har sprickor så är ett tips att använda locobase repair på sprickorna. De läker jättefort med den krämen.

    Fortsätt också att behandla med lactal balance undertiden och efter du äter antibiotika+ flukozanol så att du återkoloniserar underlivet med bra bakterier efter att antibiotikan slagit ut allt, annars är det risk att svampen kommer tillbaks.

    Är du lite känslig i underlivet för sprickor så använd glidmedel när du har sex sen så minskar risken du får nya.
  • Tue 12 Nov 2019 22:43
    #5

    Tack för tips! En grej jag tänker bara, ska jag använda glidmedel trots att jag blir jättevåt?kanske dum fråga, har inte så mycket erfarenhet av sånt här.


    Anonym (Ellie) skrev 2019-11-12 17:31:04 följande:

    Om du har sprickor så är ett tips att använda locobase repair på sprickorna. De läker jättefort med den krämen.

    Fortsätt också att behandla med lactal balance undertiden och efter du äter antibiotika+ flukozanol så att du återkoloniserar underlivet med bra bakterier efter att antibiotikan slagit ut allt, annars är det risk att svampen kommer tillbaks.

    Är du lite känslig i underlivet för sprickor så använd glidmedel när du har sex sen så minskar risken du får nya.


  • Anonym (Ellie­)
    Wed 13 Nov 2019 07:29
    #6
    oroligtjej11 skrev 2019-11-12 22:43:33 följande:

    Tack för tips! En grej jag tänker bara, ska jag använda glidmedel trots att jag blir jättevåt?kanske dum fråga, har inte så mycket erfarenhet av sånt här.


    Nja, kanske beror lite på. Jag använder alltid glid på min killes k-k vid införandet oavsett, för min kille är väldigt stor. Och om ni använder kondom kan det ju bli lite bättre glid om man tar på glidmedel på kondomen iaf precis vid införandet. Kondom kan ju irritera och ibland göra att det blir lite torrt. Noga bara att se till att det är ett glidmedel som funkar med kondom.

    Men du kan ju känna dig för. Det kanske inte behövs varje gång Eller hela tiden. Kanske precis vid införandet eller om ni har väldigt mycket sex kanske du kan ta på vid byten av ställning om det inte är jätteglidigt längre.

    Oftast blir det små sprickor av för mycket friktion och glid gör ju att det blir mindre friktion.
Svar på tråden Klåda/smärta efter sex