• Anonym (Ska man anmäla till polise­n?)
    Mon 11 Nov 2019 17:18
    72 visningar
    3 svar
    3
    72

    Folk som skriver olagliga saker på Facebook

    Det finns en hel del personer som öppet skriver på Facebook om att några eller flera på exempelvis stora facebook ska mördas eller andra grova saker.

    Exempelvis om det är något riktat emot män så kan folk skriva att man ska gasa ihjäl alla män och vice vers för kvinnor.

    Har anmält till Facebook för när någon mordhotar någon men det ansågs inte vara tillräckligt när folk sa det till en person som sitter i fängelse.

    Det är så vanligt det här på Facebook.

    Man säger ju att folk skriver hemska saker mer när man är anonym. Men här är ju det med namn, personuppgifter på Facebook.

    Kan det vara fake personer?

    Även personer som skrivit olagliga saker till mig när jag skrev att man kan inte mordhota folk.

    Hur går det till om man ska polisanmäla till polisen?

    Ska jag skicka skärmpdumpar till polisen för varje person som gör det eller?

    Tror det finns en risk att de hämnas sedan?

  • Svar på tråden Folk som skriver olagliga saker på Facebook
  • Anonym (Ska man anmäla till polise­n?) Trådstartaren
    Mon 11 Nov 2019 17:20
    #1
    Anonym (Ska man anmäla till polisen?) skrev 2019-11-11 17:18:57 följande:

    Det finns en hel del personer som öppet skriver på Facebook om att några eller flera på exempelvis stora facebook ska mördas eller andra grova saker.

    Exempelvis om det är något riktat emot män så kan folk skriva att man ska gasa ihjäl alla män och vice vers för kvinnor.

    Har anmält till Facebook för när någon mordhotar någon men det ansågs inte vara tillräckligt när folk sa det till en person som sitter i fängelse.

    Det är så vanligt det här på Facebook.

    Man säger ju att folk skriver hemska saker mer när man är anonym. Men här är ju det med namn, personuppgifter på Facebook.

    Kan det vara fake personer?

    Även personer som skrivit olagliga saker till mig när jag skrev att man kan inte mordhota folk.

    Hur går det till om man ska polisanmäla till polisen?

    Ska jag skicka skärmpdumpar till polisen för varje person som gör det eller?

    Tror det finns en risk att de hämnas sedan?


    Menade stora sidor på Facebook exempelvis olika tidningars sida.

    Folk är inte medvetna att man ska bette sig även på Internet
  • Anonym (Ska man anmäla till polise­n?) Trådstartaren
    Mon 11 Nov 2019 17:37
    #2

    Folk kan skriva saker kanske när de inte menar det

  • Anonym (Fler som fått?)
    Mon 11 Nov 2019 17:49
    #3

    Jag har på sistone börja få vänförfrågningar, ser man över vem det är ifrån så är det folk som säljer sex. verkar ha ökat på sista tiden, trycker alltid anmäl.

Svar på tråden Folk som skriver olagliga saker på Facebook