• Anonym (Greta)

    Skriva testamente att ena barnet får mera?

    Jag har en dotter och en son.Med dottern har det alltid känns så bra.Däremot med sonen har jag haft flera konflikter under åren och han har inte lyssnat på mig så länge jag kan minnas.Kan jag skriva testamente att det enat barnet ärver mera?

  • Svar på tråden Skriva testamente att ena barnet får mera?
  • Anonym (v)

    Med den attityden till din son förstår jag att det blir konflikter

  • Anonym (L)

    Hej. Barnen har alltid rätt till sin laglott. Laglotten utgör 50 % av dina nettotillgångar för alla barn gemensamt. Om du har två barn är laglotten 25 % vardera. Du kan skriva ett testamente där din dotter får 75 % och din son 25 % av dina tillgångar. Du kan också skriva bort din son helt från testamentet, men OM han klandrar det vid din bortgång, så kommer han att vinna i tingsrätten eftersom laglotten inte är villkorad. Om han inte klandrar testamentet däremot så faller arvet ut enligt din vilja. Glöm inte att ange om arvet ska utgöra enskild egendom för arvingen eller inte. 

  • Barbro45
    Anonym (Greta) skrev 2019-11-11 22:05:09 följande:

    Jag har en dotter och en son.Med dottern har det alltid känns så bra.Däremot med sonen har jag haft flera konflikter under åren och han har inte lyssnat på mig så länge jag kan minnas.Kan jag skriva testamente att det enat barnet ärver mera?


    Ja visst kan du det. Du kan i ditt testamente förorda att det ena barnet endast ska ha sin laglott. Det innebär att det barnet får hälften av vad det annars skulle ha fått.
  • Anonym (Åslög)

    Det där låter inte sunt alls faktiskt. Jag hoppas att det var ett klumpigt uttalande om din son, så det bara lät mer illa än det är. Jag fick sympati direkt för honom och förstår att han är sorgsen om han behandlas annorlunda än sin syster. Kanske nått att fundera på istället för att vägra honom en chans till att rätta till sina snedsteg.

  • Anonym (Greta)
    Anonym (Åslög) skrev 2019-11-11 22:21:18 följande:

    Det där låter inte sunt alls faktiskt. Jag hoppas att det var ett klumpigt uttalande om din son, så det bara lät mer illa än det är. Jag fick sympati direkt för honom och förstår att han är sorgsen om han behandlas annorlunda än sin syster. Kanske nått att fundera på istället för att vägra honom en chans till att rätta till sina snedsteg.


    Han behandlar mig annorlunda än sin syster.Han beter sig ofta illa.Skapat mycket stress för mig.Jag har inte valt hans beteende.
  • Mamma K

    Ett sådant testamente kommer med största sannolikhet skapa osämja mellan dina barn. Eller åtminstone sätta din dotter i en jobbig sits där hon måste bestämma att hon skall behålla pengarna och följa din vilja eller dela dem med sin bror.

  • Anonym (Arv)

    Din son har blivit vad du uppfostrat honom till, beter han sig illa, så beror det på att du behandlat honom illa.

    Skriver du ett sådant testamente, så kommer din son hata dig när du dött och din dotter kommer förakta dig, inte för att det spelar någon roll när du är död..

    Din grav lär de inte heller besöka och lägga blommor på.

  • Anonym (Ö)

    Ja, det kan du. Juridiskt så delar bröstarvingarna på hälften. Den andra halvan kan du göra vad du vill med. Som till exempel ge till dottern.

  • Anonym (Ö)
    Mamma K skrev 2019-11-12 06:42:48 följande:

    Ett sådant testamente kommer med största sannolikhet skapa osämja mellan dina barn. Eller åtminstone sätta din dotter i en jobbig sits där hon måste bestämma att hon skall behålla pengarna och följa din vilja eller dela dem med sin bror.


    Så kan det absolut bli. TS, jag tror det är bra om du förvarnar din dotter.
  • Anonym (M)

    Anledningen till problemen med din son är ju att du har favoriserat din dotter hela hans liv.

    Om du gör det så tycker jag att du berättar det för dina barn. Din son kommer bryta kontakten med dig och är din dotter vettig så kommer hon också brutalitet takten med dig. Men du kanske tycker det är värt det.

Svar på tråden Skriva testamente att ena barnet får mera?