• Anonym (Hm)
    Mon 11 Nov 2019 23:05
    230 visningar
    5 svar
    5
    230

    Högt blodtryck! 140/100

    Hej! Jag var på hälsoundersökning idag pga förnyelse av mitt C-körkort.

    Jag är i början av 40 årsåldern och är frisk, men blev mycket orolig då mitt blodtryck var så högt som 140/100! Jag frågade om medicinering krävdes och han sa att det var litehögt men att det inte var någon fara. Ändra livsstil , dvs röra på mig mer till att börja med.

    Jag är medveten om att jag rört mig väldigt lite de senaste åren och är lite överviktig 173 cm och ca 79 kg. Nu är jag väldigt orolig och ligger här och trycket är nog säkert ännu högre än tidigare idag. Någon som själv haft högt liknande mitt och som fått ner trycket självmant med ändrad livsstil. Bör jag söka mig till vårdcentral (var på privatmottagning)?

  • Svar på tråden Högt blodtryck! 140/100
  • Tue 12 Nov 2019 06:54
    #1

    Lyssna på vad dom sa, det räcker en livstilsförändring.  Du boka ny tid om ca 3 månader för se att det går åt rätt håll. 

  • Anonym (Men)
    Tue 12 Nov 2019 07:37
    #2

    Men alltså ditt blodtryck ligger ju inte där hela tiden, det kan ligga både lägre och högre beroende på när på dygnet du mäter samt om du är stressad eller tagit det lugnt.

  • Anonym (Men)
    Tue 12 Nov 2019 07:38
    #3

    Men alltså ditt blodtryck ligger ju inte där hela tiden, det kan ligga både lägre och högre beroende på när på dygnet du mäter samt om du är stressad eller tagit det lugnt.

  • Anonym (Men)
    Tue 12 Nov 2019 07:38
    #4

    Men alltså ditt blodtryck ligger ju inte där hela tiden, det kan ligga både lägre och högre beroende på när på dygnet du mäter samt om du är stressad eller tagit det lugnt.

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 09:40
    #5

    Tack för era svar. Känner mig lugnare nu och ska börja träna mer och få in en rutin i vardagen. Ska följa upp på en vårdcentral om ett par månader.

Svar på tråden Högt blodtryck! 140/100