• Anonym (Mia)

    Sur subtil kollega...

    Hej, jobbar på ett medelstort företag, jfrån start har jag kommit jättebra överens med en kollega, vi kan kalla henne Malin. Vi klickade, jobbar hårt båda två, liknande intressen & bakgrund. Hon har gillat mig, det kände jag direkt. Till nu, Hon har vänt i din attityd, ff professionell o artig, men ?kall?, sura subtila signaler, som från att ha gilllat alla min inlägg i vårt fötretags FB-grupp, inte gilla ngt längre av mina inlägg, bara andras, hon pratar inte skit, det vet jag (hon är bättre än så) och alla mina andra kollegor är skyssta o gulliga som vanligt. Vi har samma chef som uppskattar oss båda två. Vi är inte så nära att jag rakt ut kan fråga vad det är (kan bli konstigt efteråt också) men hon är helt klart irriterad på ngt, och jag kan inte alls begripa vad det är, har försökt rannsaka mig ordentligt. Som person är jag lättsam och brukar alltid komma överens med alla. Det jag behöver är handfasta tips hur jag kan ta mig vidare i detta, någon med liknande erfarenheter? Det är så svårt????

  • Svar på tråden Sur subtil kollega...
  • Anonym (.)

    Vad är ditt syfte och mål med tråden?
    Vill du lösa situationen finns det bara ett enda sätt: att du slutar vara så enormt konflikträdd och pratar med henne. 
    Man behöver inte vara en drummel och bufflig utan man kan prata snällt.

    Vill du ha gissningstävling och få en lång, lång tråd där man i inlägg efter inlägg berättar hur sjuk hon är, knäpp, vansinnig och en idiot så är det helt rätt att starta en tråd och be om "Handfasta tips hur jag hanterar en konflikt".

  • CitronTulo

    Finns väl två vägar att gå.. antingen så kommer du fram till att detta inte är särskilt viktigt och låter henne gå och sura! Eller om du tycker att det är jobbigt så frågar du henne varför hon har ändrat attityd mot dig?
    Ett mellanting är att du fortsätter att gå och fundera på detta utan att konfrontera henne och mår dåligt av det..

  • Anonym (Mia)

    Du missförstår, tycker inte alls hon är knäpp/dum etc på något sätt, tvärtom jag gillar henne. Självklart är det lättare att konfrontera om detta skulle vara tydligt, öppet, men det är det inte. Det är subtilt, hon är väldigt artig och det är ingen som märker ngt utom jag. Mitt syfte m tråden är att få bra tips när det är just subtilt, hur kommer jag vidare på ett snyggt sätt? Är inte konflikträdd, men om det inte finns ngn tydlig konflikt så kan det bli det även om man tar upp det ?mjukt? eller hur menar du? Finns inget att ta på? Buhu, du har slutar gilla mina FB-inlägg, men det leder ingenvart.

  • Anonym (n)

    det är inte hela världen om hon inte lajkar din fejja
    Ligg lågt och se hur det utvecklas. det kan finnas annat att än dig som har gjort henne på dåligt humör

  • Anonym (.)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-12 09:33:57 följande:
    Du missförstår, tycker inte alls hon är knäpp/dum etc på något sätt, tvärtom jag gillar henne. Självklart är det lättare att konfrontera om detta skulle vara tydligt, öppet, men det är det inte. Det är subtilt, hon är väldigt artig och det är ingen som märker ngt utom jag. Mitt syfte m tråden är att få bra tips när det är just subtilt, hur kommer jag vidare på ett snyggt sätt? Är inte konflikträdd, men om det inte finns ngn tydlig konflikt så kan det bli det även om man tar upp det mjukt eller hur menar du? Finns inget att ta på? Buhu, du har slutar gilla mina FB-inlägg, men det leder ingenvart.
    Jag skrev inte att DU tycker att hon är knäpp...

    Självklart är det enda du kan göra att prata. Varför så otroligt rädd för att kommunicera med henne?
    Bara du som märker>? Jag vågar faktiskt gissa att det inte alls är säkert för jag tror, ärligt, att du inte pratat om detta med de andra. 

    När man hellre staratar trådar än att prata, då är man faktiskt konflikträdd. 
  • Anonym (Jag)

    Ja, kollegan ÄR knäpp. Kan bero på att hon är avis på något, stör sig på någon egenskap du har eller är rädd för konkurrens på jobbet. Vad som helst.

    Sådant här hanterar man bäst genom att ignorera så mycket det går, både beteendet och kollegan. Var dock artig och svara på tilltal osv men inget mer. Sådana instabila människor ska hållas kort.

  • Anonym (Mia)

    Ja,det är knepigt detta! Kanske bara ignorerar eftersom jag inte har en aning och inte heller gjort något,kan hon vara avis? Kanske, har fått en del uppskattning från chefen (hon med ibland så jag fattar inte vad det är att vara avis på) men men.

  • MsM84

    Är hon tvär i personlig kontakt tycker jag du ska fråga om det är något som är fel och se om ni kan lösa det. Handlar det bara om Fb ser jag ingen anledning att bry sig..

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-12 09:33:57 följande:

    Du missförstår, tycker inte alls hon är knäpp/dum etc på något sätt, tvärtom jag gillar henne. Självklart är det lättare att konfrontera om detta skulle vara tydligt, öppet, men det är det inte. Det är subtilt, hon är väldigt artig och det är ingen som märker ngt utom jag. Mitt syfte m tråden är att få bra tips när det är just subtilt, hur kommer jag vidare på ett snyggt sätt? Är inte konflikträdd, men om det inte finns ngn tydlig konflikt så kan det bli det även om man tar upp det ?mjukt? eller hur menar du? Finns inget att ta på? Buhu, du har slutar gilla mina FB-inlägg, men det leder ingenvart.


    Ok så nu är det alltså inte ett problem trotts att du skriver en tråd om det.
    Som andra varit inne på, är du konflikträdd så lär du inte kunna lösa det utan får helt enkelt låta henne sura och gå omkring och undra.

    Klart det finns något att ta på, dina funderingar och oro tex, det räcker gott och väl som underlag för ett samtal. Och nej et samtalet behöver inte vara "buhu du har slutat gilla mina facebookinlägg", det kan lika gärna  vara "jag kanke bara inbillar mig men det känns som att du är lite sur på mig".. Det verkar mer som att du pga av konflikträdsla försöker hitta alla möjliga ursäkter för att slippa ta ett samtal.
  • Anonym (Mia)

    OK, ni har kanske rätt, får försöka ta upp det på ngt smidigt sätt. Det blir ju en liten markering mot henne också, handlar lite om respekt.

Svar på tråden Sur subtil kollega...