• Anonym (Inte bra nog?)

    Varför har män prestationsångest vid sex?

    Vad är de vanligaste anledningarna till att ni män inte kan få stånd vid sex? De talas om prestationsångest, men varför och vad kan det bero på?

    Jag som kvinna kan ju tex ha prestationsångest för att inte vara tillräckligt snygg eller sexig som i porren, inte suga tillräckligt bra eller vara tillräckligt experimentell. Det handlar oftast mest om utseendebaserade saker och att vara en spännande älskarinna. Detta kan naturligtvis påverka särskilt förmågan till orgasm. Inte troligt att jag får en sån alls. Men detta märks ju inte på samma sätt som en slak penis.

  • Svar på tråden Varför har män prestationsångest vid sex?
  • Anonym (Man)

    Nog samma anledning för män, tänk om du är jättekär i nån, men kass i sängen, då kan det vara svårt, hela ditt kommande liv kan påverkas av hur du presterar just denna gång.

  • Anonym (Pelle)

    Jag är mest nervös för att tjejer ska tycka att jag är dålig då den inte blir hård i ur och skur.

    Jag kan vara kåt utan att bli hård. Det är det normala för mig. Skönt då jag annars skulle behöva gå runt med hård kuk större delen av dagen. Men ger hon ingen beröring så blir den aldrig tillräckligt hård för samlag.

    Så jag har mest ångest för tjejer tror att alla killar blir hård bara dom är kåt och sen behöver hon inte göra nåt alls själv.

    Trötthet är en annan sak som jag påverka ståndet.

  • Tukt

    Alla sådana här svar blir ju väldigt generaliserande. Men skulle vilja säga att det i mycket handlar om genus.
    Att män av tradition har varit, och till stor del fortfarande är den som ska driva sexakten.
    Man ska alltså då inte ha sexpack på magen, man ska ha stor kuk. Sedan förväntas man ta den drivande rollen i det man gör. Den som tar initiativ, har idéer, möter upp kvinnans behov och liknande.
    Därmed inte sagt att kvinnor inte kan få prestationsångest. Men för just män tenderar det nog att kanaliseras i ståndet.
    Sedan är det ju också så att om mannen inte sprutar, så är han dålig. Och för kvinnan blir det lika så, att hon inte är sexig nog för att få mannen att spruta.
    Mycket ångest för saker som borde vara lätt...

  • Anonym (Inte bra nog?)
    Anonym (Pelle) skrev 2019-11-12 12:02:05 följande:

    Jag är mest nervös för att tjejer ska tycka att jag är dålig då den inte blir hård i ur och skur.

    Jag kan vara kåt utan att bli hård. Det är det normala för mig. Skönt då jag annars skulle behöva gå runt med hård kuk större delen av dagen. Men ger hon ingen beröring så blir den aldrig tillräckligt hård för samlag.

    Så jag har mest ångest för tjejer tror att alla killar blir hård bara dom är kåt och sen behöver hon inte göra nåt alls själv.

    Trötthet är en annan sak som jag påverka ståndet.


    Tror du aldrig killar kan vara nervösa för att inte vara bra älskare tekniskt. tex kassa på att slicka, smeka, kyssa osv? Handlar allting bara om ståndet? Fär mig som tjej skulle de kvaliteterna hos en älskare betyda otroligt mycket mer än en konstant hård kuk. Dejtade en kille nyligen med en kuk som var outtröttlig men killen hade ingen lyhördhet eller känsla för sensualitet. Han var riktigt värdelös i sängen och inte det minsta intresserad av hur jag som kvinna fungerade. Hans stånd kändes därmed bara överflödigt och stressande.

    Läste en tråd härinne där en kille till skillnad från dig kunde ha fullt stånd mesta tiden utan att vara kåt alls? Sånt gör ju oss kvinnor förvirrade? Hur kan man veta att en man är kåt liksom om signalerna kan skilja sig så och var så missvisande?
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Inte bra nog?) skrev 2019-11-12 12:09:43 följande:

    Tror du aldrig killar kan vara nervösa för att inte vara bra älskare tekniskt. tex kassa på att slicka, smeka, kyssa osv? Handlar allting bara om ståndet? Fär mig som tjej skulle de kvaliteterna hos en älskare betyda otroligt mycket mer än en konstant hård kuk. Dejtade en kille nyligen med en kuk som var outtröttlig men killen hade ingen lyhördhet eller känsla för sensualitet. Han var riktigt värdelös i sängen och inte det minsta intresserad av hur jag som kvinna fungerade. Hans stånd kändes därmed bara överflödigt och stressande.

    Läste en tråd härinne där en kille till skillnad från dig kunde ha fullt stånd mesta tiden utan att vara kåt alls? Sånt gör ju oss kvinnor förvirrade? Hur kan man veta att en man är kåt liksom om signalerna kan skilja sig så och var så missvisande?


    Jag är inte så nervös för det. Men det tror jag nog dom kan? Jag kan få tjejer att komma utan att använda kuken. Dvs, det tekniska är jag inte lika nervös över .

    Men man läser ju dagligen nya inlägg från kvinnor som är bekymrad över att killen inte kan få stånd trots att dom är i början av ett förhållande.

    Så det gör mig lite stressad att kvinnor har vissa förväntningar och erfarenheter från tidigare förhållanden. De flesta killar blir ju hård utan att tjejen behöver runka upp honom liksom....
  • Anonym (Inte bra nog?)
    Anonym (Pelle) skrev 2019-11-12 12:25:36 följande:
    Jag är inte så nervös för det. Men det tror jag nog dom kan? Jag kan få tjejer att komma utan att använda kuken. Dvs, det tekniska är jag inte lika nervös över .

    Men man läser ju dagligen nya inlägg från kvinnor som är bekymrad över att killen inte kan få stånd trots att dom är i början av ett förhållande.

    Så det gör mig lite stressad att kvinnor har vissa förväntningar och erfarenheter från tidigare förhållanden. De flesta killar blir ju hård utan att tjejen behöver runka upp honom liksom....
    Jo alla killar jag varit med har blivit hårda av att det bara vankas sex och de närmar sig i en kram t ex. Har inte behövt runka upp någon dejt, men är man i ett förhållande är det ju ofta man är i en situation som inte är sexuell från början där man börjar förföra och smeka, suga killen så klart.

    Det som gör tjejer osäkra är när killen slaknar inför samlaget. Kanske varit hård hela tiden under förspel osv men så blir han som en punkad cykelslang fort han ska in. Sånt drabbar tålamod och självkänsla om det upprepar sig. Ett par ggr i början är väl ok pga ny partner/situation men om det håller i sig blir man ju knäckt.
  • Anonym (Eli)

    För att killar måste göra Mycket mer än att bara ligga på rygg och vara snygga? Med set säger jag inte att jag kör död-fisk stilen, men tror ni fattar...

    Tror vi tjejer har det fruktansvärt mycket lättare på den fronten!

  • Anonym (L)

    Kanske för att om man inte levererar sexuellt så riskerar man bli utbytt, som en kvinna uttryckte det i en annan tråd (hon bytte ut män som inte levererade sexuellt).

  • Anders 386

    Det som är väldigt speciellt med stånd är att man inte kan styra det med sin egen vilja. Det mesta inom sex handlar ju annars om vad man gör och hur man gör det, du själv är en deltagare som väljer vad som ska hända. Men när det kommer till ståndet är det en helt annan sak eftersom du inte kan styra det med din vilja. 

    Det är som att kuken är en alldeles egen deltagare i sexet. När man var ung var det självklart att din "kompis" alltid var med på noterna, men med åren märker du att din kompis inte riktigt hänger med på det du vill göra. Jag tror det är ganska omöjligt för kvinnor att förstå hur det känns.  Så just problem med potensen spelar i en egen liga, och sviker kompisen så känner man sig ganska ensam och övergiven. Rynkar på näsan 

  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Inte bra nog?) skrev 2019-11-12 12:38:18 följande:

    Jo alla killar jag varit med har blivit hårda av att det bara vankas sex och de närmar sig i en kram t ex. Har inte behövt runka upp någon dejt, men är man i ett förhållande är det ju ofta man är i en situation som inte är sexuell från början där man börjar förföra och smeka, suga killen så klart.

    Det som gör tjejer osäkra är när killen slaknar inför samlaget. Kanske varit hård hela tiden under förspel osv men så blir han som en punkad cykelslang fort han ska in. Sånt drabbar tålamod och självkänsla om det upprepar sig. Ett par ggr i början är väl ok pga ny partner/situation men om det håller i sig blir man ju knäckt.


    Jag har aldrig haft det problemet när jag väl är hård. Utan tjejer jag har dejtat har liksom inte rört mig alls. Verkar som att dom liksom förväntar sig att dom inte ska behöva göra nåt, att man ska bli hård på beställning. Och märker dom att jag inte är hård så tror dom att jag inte är kåt fast jag kan vara det till bristningsgränsen. Dvs, liksom rör lite försiktigt på utanför kalsongen och känner att det är inte är hårt. Sen ger dom upp....

    Trist är det .
Svar på tråden Varför har män prestationsångest vid sex?