• emmirein

    Otroligt skygg kattunge 12v

    Hej!

    Jag och min sambo har för en vecka sedan tagit emot en kattfamilj som vi ska vara jourhem åt. Det är en mamma och två syskon på 12 veckor, en tjej och en kille.

    I början, speciellt första kvällen, var alla tre väldigt nervösa och höll sig undan vilket vi inte tyckte var så märkligt i och med att det är mycket nytt för dem. Men lilla killen var ganska snabbt fram och började leka medan syster var mycket mer misstänktsam mot allt. Även om de fortfarande håller sig mycket för sig själva så kommer mamma och lillkillen upp i soffan ibland och myser.

    Lilltjejen däremot är fortfarande oerhört skygg och kommer aldrig fram till oss. Om man håller fram handen mot henne så rycker hon till och springer iväg. Ibland kan hon komma fram och nosa lätt och hon kan leka med en leksak om den hålls i handen, men hon känns ändå överlag väldigt rädd för oss.
    Vi har försökt ge henne tid och tänkte att hon antagligen skulle komma fram tillslut när hon såg brorsan och mamma göra det, men efter en vecka har det endast skett mycket små framsteg. Jag har hållit henne någon gång för att kolla ifall klorna behövde klippas och hon darrade på ett sätt som kändes att det handlar inte enbart om att hon inte gillar att hållas, hon kändes verkligen rädd.

    Tyvärr vet jag ingenting om deras bakgrund då de kom till oss som jourhem, så jag vet inte om hon har varit med om något som gör henne så rädd.

    Min fråga är om någon har något tips på saker jag kan göra för att få henne bli mer bekväm och inte så rädd för oss? Jag förstår att vissa katter helt enkelt är skygga och inte gillar att gosa, och det är jag okej med men jag hatar tanken på att hon skulle gå runt och vara rädd.

    Tacksam för tips om någon känner igen situationen!

  • Svar på tråden Otroligt skygg kattunge 12v
  • BurningDiamond

    Försök bygga en relation med katten.
    Ge henne mycket lek (speciellt med "kattfiskespö", pinnar med snöre och leksak på änden, eller bollar att jaga, eller annat som involverar er men inte kräver att hon behöver komma för nära.).
    Prova att handmata henne med något riktigt gott och väldoftande (tonfisk brukar vara en hit , även kyckling brukar gå hem), kanske även klicker-träna henne.
    Titta inte rakt i ögonen, blinka långsamt mot henne, gäspa gärna, och visa andra lugnande signaler.
    Försök att göra allt på hennes villkor, vill hon bara nosa och gå igen så låt henne.

    Googla eller sök på youtube efter t. ex. Jackson Galaxy, han har många bra tips och trix. Eller kontakta en kattbeteendevetare som Susanne Hellman Holmström.

  • emmirein
    BurningDiamond skrev 2019-11-12 19:14:07 följande:

    Försök bygga en relation med katten.
    Ge henne mycket lek (speciellt med "kattfiskespö", pinnar med snöre och leksak på änden, eller bollar att jaga, eller annat som involverar er men inte kräver att hon behöver komma för nära.).
    Prova att handmata henne med något riktigt gott och väldoftande (tonfisk brukar vara en hit , även kyckling brukar gå hem), kanske även klicker-träna henne.
    Titta inte rakt i ögonen, blinka långsamt mot henne, gäspa gärna, och visa andra lugnande signaler.
    Försök att göra allt på hennes villkor, vill hon bara nosa och gå igen så låt henne.

    Googla eller sök på youtube efter t. ex. Jackson Galaxy, han har många bra tips och trix. Eller kontakta en kattbeteendevetare som Susanne Hellman Holmström.


    Tack så mycket för svar, ska prova allt detta!
  • brallison

    Jag skulle säga - så är det bara Jag har två katter på 3 år (halvsyskon), som bott hos oss sen de var 4 mån. Killen är extremt social - nästan som en hund, han alltid springer fram om nån kommer, alltid vill kela och gosa. Tjejen är hans motsats - om nån okänd person kommer in, gömmer hon sig på en gång. Hon gillar inte att ligga i knä (i bästa fall kan hon ligga bredvid och bli klappad). De har växt upp med precis samma förutsättningar, men är så olika - de har helt enkelt olika personligheter (så som vi människor ) Enda personen som hon godkänner är jag - bara till mig springer hon när jag kommer hem (när min man och/eller dotter kommer hem, hon knappt uppmärksammar dem )

Svar på tråden Otroligt skygg kattunge 12v