• Matilda Flach

    Oregelbunden mens - fertilitet

    Hej!


    Jag och min sambo sen tre år tillbaka har precis bestämt oss för att försöka skaffa barn tillsammans. Det senaste året har p-piller varit mitt preventivmedel, och dessförinnan var det kopparspiral. Jag har aldrig riktigt haft en exakt regelbunden mens, speciellt inte efter att jag började med p-piller. 


    Jag loggar min mens, mellanblödningar osv i "P-tracker" på min telefon, där jag försöker få klartecken på hur min cykel ser ut.


     


    Enligt min P-tracker är min genomsnittliga cykel 25 dagar. I början av november dök vad jag tror, min mens upp tidigare än vad jag räknat med. Först trodde jag att det var någon mellanblödning, men den varade i fem dagar och likande min "vanliga menscykel". Nu visar min app att min ägglossning infaller imorgon, den 13e. 


    Men - mensen jag hade innan dess slutade lite över en vecka innan min mens återkom. 


     


    Nu undrar jag - var den "andra mensen" bara en mellanblödning, eller min faktiska mens? Ska jag räkna ut min ÄL utifrån den "första mensen".

    Oj, vilken rörig tråd och formulering men jag hoppas att någon kanske känner igen sig och kan ge mig klarhet. 


    Mattis27
  • Svar på tråden Oregelbunden mens - fertilitet
  • Amidina

    Hej! Ska försöka få till ett bra svar här, vet hur frustrerande det kan vara när man ska få tillbaka sin naturliga cykel..
    När slutade du med p-piller?
    Generellt sett så kan det ta upp till ett år innan menscykeln har rätat upp sig efter de naturliga hormonnivåerna i kroppen, men det är som med allt väldigt individuellt, vissa är på banan direkt liksom.
    En mellanblödning är oftast väldigt liten och märkbart annorlunda än en mens, men det kan ske skumma bortfallsblödningar under tiden hormonerna försöker räta upp sig själva.

    Håller du koll på cykeln med annat än bara mensen? Det är väldigt få som är helt regelbundna månad till månad, och de flesta följer inte 14+14 dagars cykler som apparna oftast är inställda på, så det bästa du kan göra om ni ska försöka få till en liten är att börja tempa och hålla koll på sekret. Vill du dessutom komplettera med äl-test så kan ni inte missa din ägglossning!

    Lite av ett hjärteämne för mig, och vill verkligen hjälpa så många medsystrar som möjligt till den stora lyckan, så fråga bara på om du undrar nåt så svarar jag så gärna (och kan alltid bidra med källor!)! Solig

Svar på tråden Oregelbunden mens - fertilitet