• Familjeliv121300

    Tips om bok som hjälper en förstå sin man

    Hej!

    Jag har haft några längre relationer och ungefär samma mönster har uppstått i alla utom den sista. Jag har velat prata om relationen mycket mer, min partner har känt sig trängd alternativt tyckt att det "är onödigt" (om jag hårddrar det) - typ vi har det väl bra som det är?!. Nu har jag precis läst klart en bok där en man (en av deltagarna i Gift vid första ögonkastet) berättar om hur han har varit i relationer, på grund av hur han uppfostrats utifrån mansnormer som bidragit till att han har haft svårt att förstå sitt eget känsloliv och kommunicera om det.  Boken gav mig en massa aha-upplevelser och fick mig att förstå mina ex mycket bättre. jag tror att många män skulle känna igen sig i det han skriver och kanske tycka att det är skönt att "bli förstådda". För mig som kvinna var det skönt att få en inblick i en mans "hjärna och hjärta". Jag undrar om ni tror att det är vanligt att kvinnor vill prata mer om känslor och relationer än män? I den relationen jag har nu är det mer balans, men den mannen har själv valt att jobba mycket med personlig utveckling, så samtal om känslor är ett intresse för honom. 

    Boken jag läst finns här: https://www.bokus.com/bok/9789151925523/med-ratt-att-vara-man-pa-mitt-eget-vis/ Rekommenderas! 

  • Svar på tråden Tips om bok som hjälper en förstå sin man
  • Anonym (Sara)

    Det vet jag inte om det är så på riktigt wller en myt. Jag har aödrig gört det från nära wllee kära och sällan läst det här.

    . Däremot verkar det ju som, om man läser här, att kvinnor vill prata mer om det praktiska. Planera och organisera hem och liv, medan männen tänker att det löser sig ändå.

    Jag menar inte att det är så i alla förhållanden men här på fl verkar ju många relationsproblem landa i det.

Svar på tråden Tips om bok som hjälper en förstå sin man