• Avenia

    Vilken SUV är bäst i prisklassen 150.000-230.000?

    Vi funderar på en SUV. Är de säkrare än mindre bilar? Vi vill ha en pga säkerheten. Snälla, gissa inte bara, många tror att stora bilar automatiskt är säkrare. Men vilka bilar är riktigt säkra?

  • Svar på tråden Vilken SUV är bäst i prisklassen 150.000-230.000?
  • Handen

    Rent generellt så är inte SUV säkrare än vanlig kombi. De byggs på samma plattform och har samma teknik i sig. Den största skillnade är höjden och ju då presterar de sämre vi väjningstester.

    Om jag skulle prioritera säkerhet så skulle jag satsa på en kombi av ett känt märke, Volvo, Audi, Mercedes, VW, Skoda (är byggd på VW).

    Sen är ju SUV lite dyrare än en kombi så du kan få en nyare kombi för samma pengar.

  • Gurkan25

    Vi har 2 bilar, en Volvo xc90 och en Audi Q7. Jättenöjda med båda.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonym (w123)

    Det är bättre att krocka i en större bil. Men bilar med högre tyngdpunkt har sämre väghållning, så allt är inte positivt.

    Du menar begagnad?

    Jag skulle nog kolla på Ford Mondeo eller S-Max. Eller VW Caddy. Eller kanske Skoda Yeti eller varför inte Honda CR-V.

  • Avenia
    Handen skrev 2019-11-12 21:40:08 följande:

    Rent generellt så är inte SUV säkrare än vanlig kombi. De byggs på samma plattform och har samma teknik i sig. Den största skillnade är höjden och ju då presterar de sämre vi väjningstester.

    Om jag skulle prioritera säkerhet så skulle jag satsa på en kombi av ett känt märke, Volvo, Audi, Mercedes, VW, Skoda (är byggd på VW).

    Sen är ju SUV lite dyrare än en kombi så du kan få en nyare kombi för samma pengar.


    Vi har volvo halvkombi. Då borde den vara lika säker som t.ex vw eller kia suv?

    Aha, byggs skoda på vw...skoda har gjort en riktig klassresa.
  • Avenia
    Anonym (w123) skrev 2019-11-12 21:46:53 följande:

    Det är bättre att krocka i en större bil. Men bilar med högre tyngdpunkt har sämre väghållning, så allt är inte positivt.

    Du menar begagnad?

    Jag skulle nog kolla på Ford Mondeo eller S-Max. Eller VW Caddy. Eller kanske Skoda Yeti eller varför inte Honda CR-V.


    Helst ny. Men de säkra bilarna ligger såklart högre. Ville höra mig för istället för att lägga 25 timmar på att googla :)
  • Anonym (A)

    Jag killgissar att en ny bil för 250-300kkr blir billigare än att köpa en beg suv i 150-230kkr intervallet.

Svar på tråden Vilken SUV är bäst i prisklassen 150.000-230.000?