• Howardflynn

    Hjälp mig hitta rätt torrfoder

    Hej!

    Har en liten britt som nu är drygt 9 månader gammal.

    Han har haft lite problem med att han kräks emellan åt. Jag vet inte om det beror på maten eller vad det är.

    Vi började att ge honom Applaws kitten foder då detta va samma som uppfödaren använde och det fungerade bra första månaderna. Sen började han kräkas lite titt som tätt. Så vi bestämde oss för att prova något annat foder ifall det kanske hade med fodret att göra, vilket jag faktiskt tror det har. Så iallafall, vi bytte då till Pure natural sterelised då han är kastrerad nu. Han gillade maten, eller ja rättare sagt, han äter maten. Tror inte han tyckte om denna riktigt lika bra som Applaws dock men han äter det.

    Men han kräks fortfarande.

    Åkte ut till min närmsta djurbutik igår och pratade med personalen som rekommenderade mig något skonsamt foder ifrån bozita, vilket han inte rör. Testade att blanda 90-10 ungefär men har rör inte maten sålänge bozita fodret är i skålen.

    Så åkte till en annan djurbutik idag igen då jag vet att personalen brukar vara väldigt hjälpsam på just detta stället och gjorde ett nytt försök där.

    Blev en påse Royal Canin sensible och sen rekommenderade personalen även ett nytt foder som jag inte hittar väldigt myxket om när jag söker på det, Vigor and sage hette det. Fick iallafall ett par små provpåsar av det och katten verkar gilla det. Men innan jag köper en stor påse av detta, finns det någon som kan säga något gott om detta foder? Eller har ni något annat tips på foder eller om det kanske helt enkelt beror på något helt annat?

    För övrigt så äter han oftast en påse blötmat fördelad morgon och kväll, ifrån Applaws och sen den mängd torrfoder som är rekommenderat.

    Och han hets äter inte, Så det är inte boven.

    Tacksam för alla tips då jag bara vill att min lilla kille ska må bra igen!

  • Svar på tråden Hjälp mig hitta rätt torrfoder
  • Dexter dot com

    Jag hade testat att ge ett dietfoder just för kräkningar och känslig mage. RC Gastro Intestinal har funkat bra här. Finns i 2 olika former beroende om du vill ha med mer/mindre energi.

  • Howardflynn
    Dexter dot com skrev 2019-11-13 06:11:05 följande:

    Jag hade testat att ge ett dietfoder just för kräkningar och känslig mage. RC Gastro Intestinal har funkat bra här. Finns i 2 olika former beroende om du vill ha med mer/mindre energi.


    Jaså, det visste jag inte! super bra, detta ska jag absolut kolla upp! tack så mycket
  • Howardflynn
    Sasu skrev 2019-11-13 07:17:15 följande:

    jag köper veterinärfoder efter råd från min veterinär då min ena hona spydde och sket diarre av varenda foder vi köpte, trots att alla foder var för känsliga magar.


    Vi köper vetzoo.se/vcn-cat-neutered-satiety-balance och blandar i vetzoo.se/veterinary-care-nutrition-cat-skin-hairball

    Funkar kanon på våra katter, och våran honas mage är helt i balans.

    Finns veterinärfoder just för känsliga magar också :)


    Jaaaa, detta foder fick jag i en provpåse med mig hem från vetrinären efter att han blev kastrerad och jag minns att han tyckte det va super gott! sen minns jag inte riktigt ifall kräkningarna hade börjat då ännu så svårt o veta ifall det hjälpte emot det eller ej. Men ska absolut kolla upp detta! 


    Men min katt verkar inte spy hårbollar, hänt en gång av alla gånger tror jag. Borde väl isåfall räcka med att köra på den första du skickade som inte va emot hårbollar? 


    Tack så mycket för hjälpen!

  • Vivala

    Har du vart hos veterinären? Låter lite som min katt hon är allergisk. Men du bör ändå utesluta andra orsaker.

    Hon äter Royal canin hypoallergenic

  • Howardflynn
    Vivala skrev 2019-11-13 13:06:09 följande:

    Har du vart hos veterinären? Låter lite som min katt hon är allergisk. Men du bör ändå utesluta andra orsaker.

    Hon äter Royal canin hypoallergenic


    Nej jag har inte varit det ännu. Bokade faktiskt en tid i måndags men fick avboka den då det är lite tight ekonomiskt just nu.. Men tanken är att ta honom till veterinären så fort vi kan om han inte blir bättre efter att ha provat något mer foder. 
  • Sasu
    Howardflynn skrev 2019-11-13 12:48:45 följande:

    Jaaaa, detta foder fick jag i en provpåse med mig hem från vetrinären efter att han blev kastrerad och jag minns att han tyckte det va super gott! sen minns jag inte riktigt ifall kräkningarna hade börjat då ännu så svårt o veta ifall det hjälpte emot det eller ej. Men ska absolut kolla upp detta! 

    Men min katt verkar inte spy hårbollar, hänt en gång av alla gånger tror jag. Borde väl isåfall räcka med att köra på den första du skickade som inte va emot hårbollar? 

    Tack så mycket för hjälpen!


    Vi lägger bara till hårbollsfodret för våra katter spyr upp flera hårbollar om dagen annars, så det är inget du behöver om din katt inte spyr upp hårbollar :)
  • Howardflynn
    Sasu skrev 2019-11-13 14:16:23 följande:
    Vi lägger bara till hårbollsfodret för våra katter spyr upp flera hårbollar om dagen annars, så det är inget du behöver om din katt inte spyr upp hårbollar :)
    Jaha okej.. ja nä det är inget vår katt har problem med. Men ska absolut prova fodret du tipsade om! tack snälla
  • Sasu
    Howardflynn skrev 2019-11-13 16:21:09 följande:
    Jaha okej.. ja nä det är inget vår katt har problem med. Men ska absolut prova fodret du tipsade om! tack snälla
    Om inte det funkar skulle jag åka in till en veterinärklinik som säljer foder, typ anicura och fråga den som står i kassan om råd, de brukar ha bra koll på vilket foder som skulle kunna passa din katt, de kan också gå in och rådfråga en veterinär lite snabbt :)
  • kaleidoskop88

    Min exotic är foderallergiker och äter Specific Allergen Management Plus. Har verkligen försökt med andra foder, men det går inte. I det fodret finns inga aktiva proteiner som katten ska kunna reagera på.

    Får han i sig något annat så kräks han på natten. Det fodret köps också hos veterinär. Du har fått många tips, du får sålla lite och prova och se :) Det viktiga är att byta foder försiktigt, så magen inte kraschar av bytet. Lycka till

Svar på tråden Hjälp mig hitta rätt torrfoder