• Anonym (Trött­)
    Wed 13 Nov 2019 11:28
    974 visningar
    28 svar
    28
    974

    Tror jag har nått utmattning... jag behöver inte hjälp med våra 4 barn eller hushåll mm - jag behöver delat ANSVAR!!

    Är hemma och mammaledig, har 4 barn. Tror att jag är utmattad... att jag har utmattningssyndrom. Min man är underbar på alla sätt och vis men han jobbar hårt och heltid. Lite resor i jobbet, oftast bara över dagen men blir tidig morgon till sen kväll. Ibland övernattning. Men han gör allt han kan... han också. Tar över barnen när han kommer hem och sitter ofta uppe med minsta till 23-01 så jag kan sova lite (lägger mig mellan 20-21 eller så tidigt jag kan). Minsta sover ruckigt och samsover ofta med mig. Blir att jag knappt sover då, och min man måste orka upp till jobb. Men jag känner mig så ensam i allt... i barnen, i planering, i tvätt, i städ, i matlagning, i skola, i förskola, i handling... i allt! Och dilemmat är att jag inte kan kräva att min man t ex börjar städa mm när han kommer hem - för jag är ju desperat efter sömn och lägga mig! Och på helgerna är det oftast grejer vi ska på, aktiviteter etc - men är ju alltid jag som SER vad som behöver göras, och blir att min man får kolla de små så jag får lite gjort. Men allt hinns ändå aldrig med och jag lider av kronisk sömnlöshet, och jag gråter var varannan dag jag vet inte vad jag ska göra... jag orkar inte. Jag har liksom bara ?utgifter ? men inga alls ?inkomster? till mig själv så att säga... inga alls... att familj ibland hjälper till mm hjälper liksom inte vardagen utan bara tillfälligt, samma sak om min man t ex tar en hel natt en gång i veckan, det hjälper inte det stora hela och en natts sömn botar inte sömnlösheten och eftersom jag tror att jag verkligen nått just utmattning så känns det kört... utmattning är något som kan ta halvår/år att ta sig ur och jag har inte den tiden jag måste orka med mina barn jag har så dåligt samvete gentemot... kort stubin, irriterad, lätt till gråt, ler eller skrattar inte ofta, går som en robot, gör alla måsten... och jag vill verkligen verkligen snart kunna må så pass bra att jag får genuin julkänsla och kan njuta riktigt... snälla hjälp mig...

  • Svar på tråden Tror jag har nått utmattning... jag behöver inte hjälp med våra 4 barn eller hushåll mm - jag behöver delat ANSVAR!!
  • Anonym (p)
    Wed 13 Nov 2019 11:36
    #1

    Skulle det gå att ta en paus från aktiviteterna på helgen? Bättre än att du brakar ihop totalt

  • Anonym (.)
    Wed 13 Nov 2019 11:42
    #2

    Det ÄR jobbigt att ha småbarn. Det ÄR svårt att få ihop tillvaron. 

    Jag har befunnit mig precis där du är och kommit ut från det.
    Tyvärr finns det inga genvägar utan din utmattning beror på dig. Det är bara du som kan göra att din vardag fungerar bättre under de förutsättningar som finns.
    Börja rensa bort alla måsten. Fundera någa på alla måsten, det finns mycket få måsten som verkligen är måsten. 
    Det är där du kommer börja din resa mot en mer hållbar vardag.

  • Wed 13 Nov 2019 11:45
    #3

    Skulle det gå att dela upp ansvaret?
    Han för matlagning och de två yngsta barnen. Du för städning och de två äldsta. Eller varannan vecka.

    Det kommer inte bli som du vill men du slipper ansvaret

  • Wed 13 Nov 2019 11:53
    #4

    Kan ni byta roller? Att pappa är föräldraledig och du går tillbaks till jobbet så att du får lite mer "vuxenliv"?

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 14:42
    #7
    Anonym (.) skrev 2019-11-13 11:42:53 följande:
    Det ÄR jobbigt att ha småbarn. Det ÄR svårt att få ihop tillvaron.  Jag har befunnit mig precis där du är och kommit ut från det. Tyvärr finns det inga genvägar utan din utmattning beror på dig. Det är bara du som kan göra att din vardag fungerar bättre under de förutsättningar som finns. Börja rensa bort alla måsten. Fundera någa på alla måsten, det finns mycket få måsten som verkligen är måsten.  Det är där du kommer börja din resa mot en mer hållbar vardag.

    Men jag kan inte pausa matlagning, inte tvätt (6 i familjen), inte städning var 7-10 dag åtminstone och vid behov däremellan (2 katter också)... hushållssysslor är ju liksom fortlöpande... likaså ta hand om barnen...
  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Wed 13 Nov 2019 14:43
    #8
    CitronTulo skrev 2019-11-13 11:53:23 följande:
    Kan ni byta roller? Att pappa är föräldraledig och du går tillbaks till jobbet så att du får lite mer "vuxenliv"?

    Är tyvärr inte möjligt med min mans jobb...
  • Wed 13 Nov 2019 14:44
    #9
    Anonym (Trött) skrev 2019-11-13 14:42:37 följande:

    Men jag kan inte pausa matlagning, inte tvätt (6 i familjen), inte städning var 7-10 dag åtminstone och vid behov däremellan (2 katter också)... hushållssysslor är ju liksom fortlöpande... likaså ta hand om barnen...
    Låt mannen ansvar för t ex katt, städning och tvätt.


  • Wed 13 Nov 2019 14:45
    #10
    Anonym (Trött) skrev 2019-11-13 14:43:03 följande:

    Är tyvärr inte möjligt med min mans jobb...
    Så vad vill du, han kan inte ta ansvar så då får du ta ansvaret?
  • Anonym (.)
    Wed 13 Nov 2019 14:51
    #11
    Anonym (Trött) skrev 2019-11-13 14:42:37 följande:

    Men jag kan inte pausa matlagning, inte tvätt (6 i familjen), inte städning var 7-10 dag åtminstone och vid behov däremellan (2 katter också)... hushållssysslor är ju liksom fortlöpande... likaså ta hand om barnen...
    Det är just det här du måste ändra OM du vill ha ändring i din tillvaro. Sluta tänka "det går inte". Sluta tänka "jag måste".
    Fundera ut vad som verkligen, verkligen är nödvändigt. Det mesta går faktiskt att strunta i eller dra ner på drastiskt.

    Katter - går faktiskt att omplacera.
    Matlagning - tidsmässigt går det  att dra ner på, tex genom storkok ni gör gemensamt och sen fryser in.

    Så sluta tänk måste, det går inte utan fundera ut vad som verkligen måste göras.
  • Anonym (.)
    Wed 13 Nov 2019 14:53
    #12

    Såhär. Du har 4 barn. Det betyder mest troligt att de varierar i ålder. Barnen kan ta sin del av ansvaret och hjälpa till med tvätten. De måste trots allt lära sig det innan de flyttar hemifrån och någonstans måste man börja. Det kommer inte att funka att kräva att de hjälper till i tonåren, har de inte behövt göra det innan kommer de verkligen inte göra det då.
    Sen flyttar de hemifrån och de kan... ingenting. Katastrof.

Svar på tråden Tror jag har nått utmattning... jag behöver inte hjälp med våra 4 barn eller hushåll mm - jag behöver delat ANSVAR!!