• Anonym (Besviken själ)

    Är vi jämnställda?

    Jag ska göra detta så kort som möjligt men frågar lyder är min man och jag jämnställda?

    Jag är heltids sjukskriven pga både fysiska och psykiska orsaker ( reumatism, fibromyalgi, ocd borderline etc)

    Min man jobbar 07-16 och lämnar och hämtar våra 3 barn.

    Pga av att ett barn är infektions känsligt behöver vi ha det väldigt rent.

    Jag städar ALLT själv dagligen, tar tvätten, gör maten, förbereder kläder till kommande dag, har koll på läxor, hjälper till Osv.

    Jag duschar barnen förutom våran minsta , gör våra tjejers hår varje dag, har koll på alla läkarundersökning & tider ( vilket är ganska mycket)

    Jag förbereder tandborstar till morgonen annars glömmer min man av det. Alla kontakter med diverse myndigheter tar jag.

    Han anser att detta är jämnställda då han jobbar , lämnar barnen & hämtar dom.

    Är det verkligen jämnställt?

    Borde jag ta allt som sjukskriven?

    Är jag för gnällig ( eller som han säger över känslig , och min borderline påverkar så jag inte ser lyxen jag har )?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-13 13:14
    Då jag ser att frågorna finns kring varför jag inte kan jobba ska jag besvara det trots att det inte har med saken att göra.
    Jag är långtidssjukskriven efter ett allvarligare självmordsförsök, jag lever på ganska mycket lugnande idag och liver med svår ångest samt social fobi
    Utöver det äter jag ganska mycket smärtstillande då jag lever med svår smärta samt har genom gått 7 operationer bara detta året.
    Jag hoppas det ger lite mer svar kring varför.

  • Svar på tråden Är vi jämnställda?
  • Anonym (myself)

    Nu vet jag inte hur känsligt är ditt barn för infektioner, så jag kan ha helt fel - ursäkta mig i så fall. Men behövs det verkligen städas varje dag så noga? Jag menar, om barnet går på skolan/förskolan, så är det inte lika städat där, så det borde väl inte vara så nödvändigt att städa så mycket hemma. Jag ser här mer av din OCD än riktiga behov av städning. Tvätten gör väl tvättmaskinen, likadant med disken. Hur gamla är barnen? Kan inte de ta fram sina kläder själva?
    Hur rent praktiskt förbereder du tandborstarna? Vad behöver förberedas med dem? OCD?

  • Anonym (.)

    Hur mycket tid lägger ni ner varje dag på era sysslor?
    Alltså all tid som inte är egentid. 

    Jag skulle inte uttrycka det som att du är gnällig, snarare som hemmablind och en stenhård tro på att gräset är grönare på andra sidan staketet.

  • Anonym (Besviken själ)
    Anonym (myself) skrev 2019-11-13 11:59:12 följande:

    Nu vet jag inte hur känsligt är ditt barn för infektioner, så jag kan ha helt fel - ursäkta mig i så fall. Men behövs det verkligen städas varje dag så noga? Jag menar, om barnet går på skolan/förskolan, så är det inte lika städat där, så det borde väl inte vara så nödvändigt att städa så mycket hemma. Jag ser här mer av din OCD än riktiga behov av städning. Tvätten gör väl tvättmaskinen, likadant med disken. Hur gamla är barnen? Kan inte de ta fram sina kläder själva?

    Hur rent praktiskt förbereder du tandborstarna? Vad behöver förberedas med dem? OCD?


    Vårat barn går hos dagmamma som enbart har så känsliga barn.

    Tyvärr så är det inte enbart min ocd även om jag önskade det.

    Jag spenderar ca 2-4 h med standard städning

    Vi har tyvärr inte diskmaskin då min man anser det är onödigt.

    Barnen är inte i åldrar där de kan göra sådant själv.

    Jag brukar ta fram tandborstarna lägga på tandkräm lägga det vid deras kläder så det inte glöms( tyvärr blir de bortglömt annars ) Tjejetnas hår fixar jag med på kvällen samtidigt som Jag gör i ordning dom för kvällen
  • Anonym (Besviken själ)
    Anonym (.) skrev 2019-11-13 12:03:32 följande:

    Hur mycket tid lägger ni ner varje dag på era sysslor?

    Alltså all tid som inte är egentid. 

    Jag skulle inte uttrycka det som att du är gnällig, snarare som hemmablind och en stenhård tro på att gräset är grönare på andra sidan staketet.


    2-4 h timmar på strandard städning sedan ungefär 2 h på annat plock dammsugning, disk osv

    Dock är det jag som lägger de timmarna på det samt all matlagning

    Jag vill bara veta om jag genuint är så gnällig över hur vi har det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Besviken själ) skrev 2019-11-13 12:33:30 följande:
    2-4 h timmar på strandard städning sedan ungefär 2 h på annat plock dammsugning, disk osv
    Dock är det jag som lägger de timmarna på det samt all matlagning

    Jag vill bara veta om jag genuint är så gnällig över hur vi har det.
    Det verkar ju vara ganska rättvist i tid sådär mellan tummen och pekfingret.

    Jag tror att det handlar om att vara hemmablind. 
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Besviken själ) skrev 2019-11-13 11:54:23 följande:

    Jag ska göra detta så kort som möjligt men frågar lyder är min man och jag jämnställda?

    Jag är heltids sjukskriven pga både fysiska och psykiska orsaker ( reumatism, fibromyalgi, ocd borderline etc)

    Min man jobbar 07-16 och lämnar och hämtar våra 3 barn.

    Pga av att ett barn är infektions känsligt behöver vi ha det väldigt rent.

    Jag städar ALLT själv dagligen, tar tvätten, gör maten, förbereder kläder till kommande dag, har koll på läxor, hjälper till Osv.

    Jag duschar barnen förutom våran minsta , gör våra tjejers hår varje dag, har koll på alla läkarundersökning & tider ( vilket är ganska mycket)

    Jag förbereder tandborstar till morgonen annars glömmer min man av det. Alla kontakter med diverse myndigheter tar jag.

    Han anser att detta är jämnställda då han jobbar , lämnar barnen & hämtar dom.

    Är det verkligen jämnställt?

    Borde jag ta allt som sjukskriven?

    Är jag för gnällig ( eller som han säger över känslig , och min borderline påverkar så jag inte ser lyxen jag har )?


    Jag tycker att det låter som att du överdriver hemarbetet grovt och lägger tid på sådant som inte är nödvändigt.
  • Anonym (Beror på)

    Beror lite på vad han jobbar med också, är han kirurg eller bibliotikarie tex?

  • Kjell2
    Anonym (Besviken själ) skrev 2019-11-13 11:54:23 följande:

    Jag ska göra detta så kort som möjligt men frågar lyder är min man och jag jämnställda?

    Jag är heltids sjukskriven pga både fysiska och psykiska orsaker ( reumatism, fibromyalgi, ocd borderline etc)

    Min man jobbar 07-16 och lämnar och hämtar våra 3 barn.

    Pga av att ett barn är infektions känsligt behöver vi ha det väldigt rent.

    Jag städar ALLT själv dagligen, tar tvätten, gör maten, förbereder kläder till kommande dag, har koll på läxor, hjälper till Osv.

    Jag duschar barnen förutom våran minsta , gör våra tjejers hår varje dag, har koll på alla läkarundersökning & tider ( vilket är ganska mycket)

    Jag förbereder tandborstar till morgonen annars glömmer min man av det. Alla kontakter med diverse myndigheter tar jag.

    Han anser att detta är jämnställda då han jobbar , lämnar barnen & hämtar dom.

    Är det verkligen jämnställt?

    Borde jag ta allt som sjukskriven?

    Är jag för gnällig ( eller som han säger över känslig , och min borderline påverkar så jag inte ser lyxen jag har )?


    Med en som jobbar och en sjukskriven blir det väldigt svårt att mäta jämställdhet/rättvisa. Ni kan helt klart inte dela allt 50/50. Om du hade varit ännu sjukare och inlagd på sjukhus hade han fått göra allt, är det jämställt?


  • Pope Joan II
    Anonym (Besviken själ) skrev 2019-11-13 12:31:39 följande:
    Vårat barn går hos dagmamma som enbart har så känsliga barn.

    Tyvärr så är det inte enbart min ocd även om jag önskade det.

    Jag spenderar ca 2-4 h med standard städning

    Vi har tyvärr inte diskmaskin då min man anser det är onödigt.

    Barnen är inte i åldrar där de kan göra sådant själv.

    Jag brukar ta fram tandborstarna lägga på tandkräm lägga det vid deras kläder så det inte glöms( tyvärr blir de bortglömt annars ) Tjejetnas hår fixar jag med på kvällen samtidigt som Jag gör i ordning dom för kvällen
    Vad spelar det för roll om din man tycker att det är onödigt med diskmaskin? Du kan väl köpa och låta installera en sådan ändå? 

    För övrigt låter det inte rimligt att lägga 2-4 timmar på standardstädning och ytterligare 2 timmar på plock, dammsugning och disk (vad är standardstädning om det inte är plock, dammsugning och disk) när ungarna inte ens är hemma. Vem i hela fridens namn stökar till och skitar ner när barnen inte är hemma?

    Lägga fram tandborstar och klämma på en tub med tandkräm är försumbara sysslor som i sammanhanget inte förtjänar nämnas tycker jag.  

    Hur kommer det sig att du inte arbetar om du har arbetsförmåga att städa 4-6 timmar per dag?
  • Anonym (Fiona)

    Nja, tycker att det verkar rätt jämställt mellan er, förutsatt att du faktiskt är "frisk" nog att göra så mycket som du gör.

    Sen tycker jag att din man nog kan steppa upp och hjälpa till med ansvar kring läxor och såna grejer kring barnen.

  • Anonym (X)
    Hur kommer det sig att du inte arbetar om du har arbetsförmåga att städa 4-6 timmar per dag?

    Det var min tanke också. Nästa tanke var, hur mycket baciller kan det bli för den infektionskänslige om du städar 4-6 timmar per dag? Hur hinner bacillerna ens bildas?

  • Anonym (Ellie)
    Pope Joan II skrev 2019-11-13 12:50:19 följande:

    Vad spelar det för roll om din man tycker att det är onödigt med diskmaskin? Du kan väl köpa och låta installera en sådan ändå? 

    För övrigt låter det inte rimligt att lägga 2-4 timmar på standardstädning och ytterligare 2 timmar på plock, dammsugning och disk (vad är standardstädning om det inte är plock, dammsugning och disk) när ungarna inte ens är hemma. Vem i hela fridens namn stökar till och skitar ner när barnen inte är hemma?

    Lägga fram tandborstar och klämma på en tub med tandkräm är försumbara sysslor som i sammanhanget inte förtjänar nämnas tycker jag.  

    Hur kommer det sig att du inte arbetar om du har arbetsförmåga att städa 4-6 timmar per dag?


    Håller med.
  • Anonym (A)
    Anonym (Fiona) skrev 2019-11-13 12:50:48 följande:
    Nja, tycker att det verkar rätt jämställt mellan er, förutsatt att du faktiskt är "frisk" nog att göra så mycket som du gör.

    Sen tycker jag att din man nog kan steppa upp och hjälpa till med ansvar kring läxor och såna grejer kring barnen.
    Håller med
  • Anonym (Eva)

    Nej, jag tycker inte att ni har ett jämställt förhållande, eftersom en av er tar hand om hemmet och en av er drar in pengar. Ni gör kanske lika mycket (tvivlar dock på att du lägger ner så mkt tid på att städa) om man räknar antal timmar ni lägger ner per dag, men du är ju väldigt beroende av din man.

  • Anonym (Ö)

    Orkar du fixa så mycket hemma så kan du väl jobba?

  • Stolt Farsa

    Hej

    Kanske då att din man skulle kunna ansvara för något mer i hemmet men helt ojämnställt tycker jag väl inte att ni lever. Men som fler är inne på här så är väl den långsiktiga planen att du blir frisk och hittar en sysselsättning som passar dig bra. Jag säger det inte för att sätta press på dig utan för att jag tror att du kommer må bättre av det i längden. 

    Lycka till!

  • Elin P

    Jag fattar ju faktiskt inte hur det ens kan bli SÅ skitigt om barnen är på förskola hela dagarna? Tror absolut också det är din OCD som spär på problemet. Även om barnen har behov av att ha det rent finns det inga barn som har behov av att man städar i timtal varje dag. Har ni husdjur som skitar ner? Gör er av med dem i så fall. Annars kan det inte bli så skitigt på riktigt.

    Om din man lämnar och hämtar alla tre barnen varje dag samt jobbar så gör han mycket tycker jag. Ni kan väl laga enklare mat om du tycker det är jobbigt? Eller laga storkok på helgen så ni bara kan värma mat några kvällar/vecka? Om du kan minska städet och plocket så blir det enklare för dig på dagarna. Det låter verkligen som något du behöver jobba med. Sen all respekt för att du är sjuk på flera sätt, men du ställer till det för dig själv.

  • Elin P

    Och diskmaskin - köp en sån ändå. Det har väl du lika stor mandat till att bestämma? Låter ju skitjobbigt att vara utan diskmaskin om man har flera barn.

Svar på tråden Är vi jämnställda?