• Anonym (Manuel)

    Svartsjuka, manlig vs kvinnlig

    I ett avsnitt av Fawlty Towers så flirtar Sybil med en manlig gäst, som går omkring i uppknäppt skjorta och visar sin håriga bringa.
    Hon t o m säger till Basil att kvinnor tycker såna män är sexiga.
    Senare, när Basil pratar med en kvinnlig gäst som har djup urringning, så står Sybil bredvid och visar tydligt att hon inte tycker om att hennes man pratar med kvinnan, och ser ner i hennes urringning.
    Han säger inte till sin fru att män tycker såna kvinnor är sexiga.

    Kan nån kvinna förklara för mig så att jag förstår varför det är mer ok att kvinnor glor och flirtar med män, och att det är oönskat att en man ens pratar med en annan attraktiv kvinna?

  • Svar på tråden Svartsjuka, manlig vs kvinnlig
  • Anonym (D)

    Har jag fattat det rätt om du baserar en allmänt menad (?) fråga på observationer från en brittisk tv-serie från 70-talet? Dessutom en TV-serie som driver friskt med stereotyper?

    Har du sett samma tendenser på riktigt? Mina observationer säger nämligen det motsatta. Jag har extremt få kvinnor i min närhet som följer avklädda män på sociala medier eller kommenterar mäns utseende slentrianmässigt. Männen som gör det motsvarande är däremot väldigt många.

  • Anonym (Swing for fun)

    Men herre gud. Pang i bygget är en humorserie från 1975. Knappast en dokumentet om hur kvinnor ser på män som är lite flörtiga och som tittar på andra kvinnor. Har för min del aldrig haft det minsta problem med att någon av mina tidigare partners eller min nuvarande man kopplat på stora charmen och tittat lite extra på andra kvinnor.

  • Anonym (.)

    Va?
    Hur kom du fram till den slutsatsen?
    Tror du att en gammal brittisk humorserie är någon slags norm, att det ger uttryck för vad som är könsnormativt?

  • Anonym (IQ)

    Eh! Du måste lära dig skillnaden på fiktion och verklighet..

  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2019-11-13 13:21:11 följande:
    Va?
    Hur kom du fram till den slutsatsen?
    Tror du att en gammal brittisk humorserie är någon slags norm, att det ger uttryck för vad som är könsnormativt?
    Håller med
  • KimLinnefeldt

    Enligt min erfarenhet så är inte svartsjuka könsbundet. Det handlar om bristande självförtroende och/eller ett galopperande kontrollbehov. Svartsjuka kan endast botas av den som har sjukdomen, och som behöver stärka sitt självförtroende. Terapi kan säkert hjälpa.

  • KimLinnefeldt

    Enligt min erfarenhet så är inte svartsjuka könsbundet. Det handlar om bristande självförtroende och/eller ett galopperande kontrollbehov. Svartsjuka kan endast botas av den som har sjukdomen, och som behöver stärka sitt självförtroende. Terapi kan säkert hjälpa.

  • Anonym (Manuel)

    Många kassa svar.
    Har inte hänt nåt sen 70-talet.
    Om en man gillar att titta på kvinnor, då är det kvinnoförnedrande.
    Kvinnor själva kan glo ögonen ur sig. Tjejgänget tjuter som brandsirener när de ser lättklädda män.
    En man som pratar med en annan kvinna och har trevligt, oj vad svartis kvinnan blir. Själv kan hon flirta med andra män, och t o m säga att en man är sexig.
    Det är inte samma sak. Tycker kvinnor.
    Que?

  • Anonym (meh)
    Anonym (Manuel) skrev 2019-11-13 13:09:53 följande:

    I ett avsnitt av Fawlty Towers så flirtar Sybil med en manlig gäst, som går omkring i uppknäppt skjorta och visar sin håriga bringa.
    Hon t o m säger till Basil att kvinnor tycker såna män är sexiga.
    Senare, när Basil pratar med en kvinnlig gäst som har djup urringning, så står Sybil bredvid och visar tydligt att hon inte tycker om att hennes man pratar med kvinnan, och ser ner i hennes urringning.
    Han säger inte till sin fru att män tycker såna kvinnor är sexiga.

    Kan nån kvinna förklara för mig så att jag förstår varför det är mer ok att kvinnor glor och flirtar med män, och att det är oönskat att en man ens pratar med en annan attraktiv kvinna?


    Så du bygger din "bevisning" på en serie från 70-talet? Som dessutom är en HUMORserie där de givetvis anspelar på just detta för att få Basil att (igen) hamna i dålig dager. Hela serien går ju ut på att förlöjliga honom som person eftersom han är så up-tight. 
    Nä, bättre kan du ;) 
  • Anonym (meh)
    Anonym (Manuel) skrev 2019-11-16 09:10:06 följande:

    Många kassa svar.
    Har inte hänt nåt sen 70-talet.
    Om en man gillar att titta på kvinnor, då är det kvinnoförnedrande.
    Kvinnor själva kan glo ögonen ur sig. Tjejgänget tjuter som brandsirener när de ser lättklädda män.
    En man som pratar med en annan kvinna och har trevligt, oj vad svartis kvinnan blir. Själv kan hon flirta med andra män, och t o m säga att en man är sexig.
    Det är inte samma sak. Tycker kvinnor.
    Que?


    du har fel, så enkelt är det. 
  • Anonym (Manuel)
    Anonym (meh) skrev 2019-11-16 09:20:12 följande:
    Så du bygger din "bevisning" på en serie från 70-talet? Som dessutom är en HUMORserie där de givetvis anspelar på just detta för att få Basil att (igen) hamna i dålig dager. Hela serien går ju ut på att förlöjliga honom som person eftersom han är så up-tight. 
    Nä, bättre kan du ;) 
    Tycker det avsnittet är talande för hur det är. I verkligheten.
  • Anonym (jepp)

    Ingen skillnad mot idag.  Ofta ser man på fejjan att tjejer lägger bilder på diverse vältränade  män som håller i hundvalpar , sitter på hästar etc. Och det kommer massa kommenatarer, olika smileys osv.  söta hundar bla bla 

    Lägger en kille upp bilder på lättklädda tjejer så blir det liv eller anmält

  • KimLinnefeldt
    Anonym (Manuel) skrev 2019-11-16 09:10:06 följande:

    Många kassa svar.
    Har inte hänt nåt sen 70-talet.
    Om en man gillar att titta på kvinnor, då är det kvinnoförnedrande.
    Kvinnor själva kan glo ögonen ur sig. Tjejgänget tjuter som brandsirener när de ser lättklädda män.
    En man som pratar med en annan kvinna och har trevligt, oj vad svartis kvinnan blir. Själv kan hon flirta med andra män, och t o m säga att en man är sexig.
    Det är inte samma sak. Tycker kvinnor.
    Que?


    Vi har en könsmaktordning i samhället, där män är överordnade kvinnor. En man som sexualiserar bilder av kvinnor slår neråt. Det är en starkare part som markerar mot en svagare part. En kvinna som sexualiserar manskroppen slår uppåt, eller slår egentligen inte alls utan bara smickrar männen. Mannen blir inte hotad av att bli behandlad som kropp, det blir däremot en kvinna.

    Jag förstår om de här tankarna provocerar många, men se dig omkring, det här med könsmaktordning förklarar väldigt mycket. Som att kvinnor kan cykla på herrcyklar men män inte kan cykla på damcyklar, då kan de bli förlöjligade.
Svar på tråden Svartsjuka, manlig vs kvinnlig