• Anonym (Minst­?)
    Wed 13 Nov 2019 14:29
    3770 visningar
    17 svar
    17
    3770

    Vilka jobb är minst stressiga generellt?

    Vilka jobb är minst stressiga generellt?

    Hur orkar förresten folk jobba på snabbmatställen med mycket kunder?

  • Svar på tråden Vilka jobb är minst stressiga generellt?
  • Anonym (.)
    Wed 13 Nov 2019 14:35
    #1
    +1

    Det du trivs med.

  • Anonym (M)
    Wed 13 Nov 2019 14:38
    #2

    Av de jobb jag haft har det varit minst stressigt att jobba inom LSS, har jobbat på boende och daglig verksamhet. Man har mer tid än inom äldreomsorgen och gör mycket roliga saker tillsammans tex baka, laga mat, åka på utflykter. Det finns inget krav på att producera, utan bara hjälpa människor med det de behöver hjälp med.

    Jag har även jobbat på snabbmatsställen, upplever det inte som stressigt, men såklart stundvis högt tempo. Man måste ju vara snabb och effektiv, men man behöver ju inte tänka särskilt mycket.

  • Anonym (Sälja­re inom rätt bransc­h)
    Wed 13 Nov 2019 14:43
    #3

    Vill inte outa för mycket. Jobbar med försäljning med hemmakontor i en stabil bransch som tillhandahåller eftertraktade produkter inom teknikbranschen och forskning . Har ut mellan 42-60kkr / mån. Gör det jag ska på ?pappret?, fyller i rapporter, är med på obligatoriska möten och utbildningar. Affärerna flyter på av sig själv och pitchar på telefon när det behövs samt gör personliga kundbesök när jag måste. Dock har jag varit i branschen i ca 10 år men arbetsinsatsen är minimal . Börjar dagen runt 8:30, slutar runt 16. Kvällsjobb någon enstaka gång vid större affärer.Har alltid haft lätt för att lära mig nya saker, har näsa för affärer och en trevlig förtroendeingivande personlighet utan att verka pushig. Tror dock aldrig att man kan få ett välbetalt jobb utan att ha en utbildning i grunden. Dock har jag slitit på mindre välbetalda jobb tidigare men också lärt vara mer effektiv än många av mina kollegor.

  • Anonym (lugne­t)
    Wed 13 Nov 2019 14:43
    #4

    Statligt jobb, som administratör eller handläggare. Det är lugnt och skönt och samtidigt roligt. 

  • Anonym (H)
    Wed 13 Nov 2019 14:48
    #5
    Anonym (Minst?) skrev 2019-11-13 14:29:55 följande:

    Vilka jobb är minst stressiga generellt?

    Hur orkar förresten folk jobba på snabbmatställen med mycket kunder?


    Jag tror det är svårt att svara på. Det är inte lätt att ställa sig i någon annans skor. Dessutom hänger det mycket på arbetsgivaren om det blir stressigt eller inte. Ett och samma yrke kan vara stressigt hos en arbetsgivare med dålig styrning och kontroll men helt ok hos en annan.
    Sen måste man se vad som utlöser stress. Att ha många kunder men arbeta med repetetiva moment där du kan släppa jobbet när man går hem kan vara stressigt och jobbigt. Men, du har kontroll över situationen, det finns inga osäkerhetsfaktorer att ta hänsyn till. Andra jobb, ofta mer komplexa, kan ha så mycket osäkerhet, dåliga chefer och omöjliga situationer att göra ett bra jobb.


    Lägg på en personlighet att vilja göra ett bra jobb... så kan det sluta rakt in i väggen.

    Jag vill skilja på tidspress och stress.

    Själv skulle jag bli oerhört stressad av att jobba under pressade situationer i vården, det människor riskerar att fara illa.
    Samtidigt kan jag mycket väl förstå att snabbmatställena kan vara jobbiga, ofta högljutt och slamrigt och det verkar varmt vid spisarna.

    Finns det ostressiga jobb? Eller icke tidspressade då? Allting verkar ha en deadline nu för tiden och övervakas och mätas, men kanske trädgårdsmästare på en kyrkogård? Hm... tål att fundera på. Jag kan mycket väl ha fel.

  • Anonym (Huvet­)
    Wed 13 Nov 2019 15:31
    #6
    Anonym (Minst?) skrev 2019-11-13 14:29:55 följande:

    Vilka jobb är minst stressiga generellt?

    Hur orkar förresten folk jobba på snabbmatställen med mycket kunder?


    Stress och hur man påverkas av det sitter i huvudet och beror på hur mycket man låter sig påverkas och hur man hanterar det.

    Jag personligen blir jag mer stressad om andra människor riskerar att fara illa om jag inte hinner med mitt jobb.

    Så utifrån det så är alla jobb där man har mycket ansvar för människors väl och ve alltför stressande för just mig. Vård, skola, omsorg, handläggare på soc, försäkringskassan, arbetsförmedlingen osv.

    Däremot skulle jag inte ha nåt problem med stress tex inom restaurangbranschen eller tillverkning av något slag. Jag har tex deadlines på mitt arbete men det är ingen annan än jag som drabbas om jag inte gör ett bra jobb eller om jag inte hinner i tid så det är en hanterbar stress för mig.
  • Anonym (S)
    Thu 14 Nov 2019 04:44
    #7

    Detfinns ju olika typer av stress. I en snabbmatrestaurang är det ju många nya kunder och man ska vara trevlig och effektiv. En del kan aäkert uppfatta det som stressande.

    Inom vården har man ett väldigt stort ansvar över mäniskor och det kan bli väldigt srora konsekvenser om man gör fel, vilket kan vara stressande för andra. Så jag tror inte att man kan svara generellt uran det är delvis individuellt. Men det brukar ju hävdas att man känner mycket negativ stress inom jobb där man har liten möjlighet till inflytande och påverkan. Men jag tänker att även jobb med stor frihet kan vara väldigt stressande eftersom de lägger stort ansvar på individen.

  • Thu 14 Nov 2019 06:36
    #8

    Personligen tycker jag tristress är betydligt värre än stress. Att ha ett tråkigt jobb är det absolut värsta som finns. Dagarna känns superlånga. Att sitta som nattreceptionist på ett hotell eller i spärren till tunnelbanan känns som jobb med rätt låg tresskvot (men möjligen hög tristress).

  • Thu 14 Nov 2019 06:42
    #9
    Anonym (M) skrev 2019-11-13 14:38:04 följande:

    Av de jobb jag haft har det varit minst stressigt att jobba inom LSS, har jobbat på boende och daglig verksamhet. Man har mer tid än inom äldreomsorgen och gör mycket roliga saker tillsammans tex baka, laga mat, åka på utflykter. Det finns inget krav på att producera, utan bara hjälpa människor med det de behöver hjälp med.


    Oj! Jag har snarare upplevt det motsatta. Inom äldreomsorgen och hemtjänsten var det alltid massa spring och arbetsuppgifterna var riktigt tight planerade som gjorde att du knappt hann med. Inom LSS:en (boende, daglig verksamhet och satellitlägenheter) har vi alltid haft gott om tid till annat än mat, dusch och medicin. Där fick vi alltid tillgång till tre tjänstebilar om vi ville göra något särskilt med brukarna. Planera in aktiviteter var inga problem och aldrig något tjafs om att ta in extra personal för detta ändamål.
  • Anonym (S)
    Thu 14 Nov 2019 06:44
    #10
    camomill skrev 2019-11-14 06:42:11 följande:

    Oj! Jag har snarare upplevt det motsatta. Inom äldreomsorgen och hemtjänsten var det alltid massa spring och arbetsuppgifterna var riktigt tight planerade som gjorde att du knappt hann med. Inom LSS:en (boende, daglig verksamhet och satellitlägenheter) har vi alltid haft gott om tid till annat än mat, dusch och medicin. Där fick vi alltid tillgång till tre tjänstebilar om vi ville göra något särskilt med brukarna. Planera in aktiviteter var inga problem och aldrig något tjafs om att ta in extra personal för detta ändamål.


    Det är väl inte motsatt mot vad M skriver utan samma sak? Ni tycker båda att LSs var mindre stressigt än hemstjänsten?
  • Anonym (M)
    Thu 14 Nov 2019 06:45
    #11
    Anonym (S) skrev 2019-11-14 06:44:14 följande:

    Det är väl inte motsatt mot vad M skriver utan samma sak? Ni tycker båda att LSs var mindre stressigt än hemstjänsten?


    Exakt! :)
  • Anonym (S)
    Thu 14 Nov 2019 06:47
    #12

    Personligen upplrver jag mest negativ stress nör jag känner att jag inte gör ett bra jobb (eller så bra som jag skulle vilja). Om det sen beror på tidsbrist, bristande kompetens/erfarenhet, otydliga riktlinjer eller andra inre eller yttre omständigheter spelar mindre roll.

  • Thu 14 Nov 2019 06:53
    #13
    Anonym (S) skrev 2019-11-14 06:44:14 följande:

    Det är väl inte motsatt mot vad M skriver utan samma sak? Ni tycker båda att LSs var mindre stressigt än hemstjänsten?


    Nej alltså gud förlåt! Läste det som att hon tyckte LSS var mycket stressigare. Aja, får skylla på att jag snart slutar jobba och kanske är något trött :)
  • Anonym (S)
    Thu 14 Nov 2019 06:54
    #14
    camomill skrev 2019-11-14 06:53:02 följande:

    Nej alltså gud förlåt! Läste det som att hon tyckte LSS var mycket stressigare. Aja, får skylla på att jag snart slutar jobba och kanske är något trött :)


    Inom äldreomrorgen då.? :) (eftersom du är så trött)
  • Anonym (A)
    Thu 14 Nov 2019 11:37
    #15
    Guapa skrev 2019-11-14 06:36:54 följande:
    Personligen tycker jag tristress är betydligt värre än stress. Att ha ett tråkigt jobb är det absolut värsta som finns. Dagarna känns superlånga. Att sitta som nattreceptionist på ett hotell eller i spärren till tunnelbanan känns som jobb med rätt låg tresskvot (men möjligen hög tristress).
    Tycker jag med.
  • nernu
    Fri 15 Nov 2019 08:14
    #16

    Nu får man väl en massa skit. Men jag tyckte att det var extremt lugnt att jobba på särskilt boende. På morgon lunch och kväll jobbade man ju på men det kändes inte stressat. Mellan det stoppade man in en tvätt spelade fia spelade piano städade lite kanske. Det enda som drog ner stämningen var gnällspikarna i personalen. De tyckte att det var så stressigt men sitta och fika i en halvtimme och gnälla på andras arbetsinsatser hade vi tid med...

  • Anonym (Idq)
    Fri 15 Nov 2019 08:51
    #17

    Jag tycker butik verkar vara lugnt och härligt. Fylla på varor, skylta någon ny kampanj och stå i kassan. Det värsta som kan hända är att det är lång kö Men då räcker det med att le och vara trevliga mot kunderna så blir de nöjda ändå.

    Är för tillfället sjukskriven och är ibland i centrum dagtid. Då kan man se hur butiksbiträdena hinner springa in i andra butiker och handla något eller gå till någon restaurang för att köpa lunch.

    Så jag brukar tänka att när jag blir äldre och inte orkar stressa mer på jobbet ska jag jobba i butik!

Svar på tråden Vilka jobb är minst stressiga generellt?