• Anonym (Ts)

    Få återbetalningskrav markulerad?

    Dras med ett korkat återbetalningskrav från FK. Då jag var långtidsarbetslös och gick på bistånd hos soc var jag tvungen att ansöka om bostadsbidrag och hade det under alla år.

    När jag till slut fick ett sommarjobb som varade i 3månader tvingades jag betala tillbaka hela det årets bostadsbidrag. Jag gick sedan arbetslös i ytterligare 6månader där jag fick söka bostadsbidrag, samma visa där när jag sedan fick ett jobb. Jag försökte överklaga men brevet "kom bort i posten" så nu betalar jag minsta summan möjlig varje månad i ren protest. Det är helt sjukt att dom tycks tänka att jag ska sitta och gnugga min spåkula och se när jag får ett jobb.

    Så summa kardemumma, kan jag såhär flera år efteråt ansöka om o få skiten markulerad på något sätt?

  • Svar på tråden Få återbetalningskrav markulerad?
  • Anonym (..)

    Behövs ingen spåkula OM man följer rekommendationerna och anmäler när ens inkomster förändras. Eller ännu hellre själv håller lite koll på hur mycket man tjänat i förhållande till den nivå som berättigar bidrag.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2019-11-13 19:10:36 följande:

    Behövs ingen spåkula OM man följer rekommendationerna och anmäler när ens inkomster förändras. Eller ännu hellre själv håller lite koll på hur mycket man tjänat i förhållande till den nivå som berättigar bidrag.


    Det gjorde jag, anmälde dom månaderna jag jobbade första gången, hur mycket jag tjänade och sa till andra gången. Sen dess har jag inte behövt bostadsbidrag.
  • Anonym (Ts)
    GGN skrev 2019-11-13 19:20:29 följande:

    Betalar du ingen ränta?


    Det gör jag.
  • Nonym

    Problemet med FKs beräkningsmall är när man som ts bara får jobb några månader under ett år, då måste man verkligen spara varenda krona man får utöver det absolut minimala man kan överleva på, och använda det till hyran senare under året.. FK är sjuka i huvudet så sätt..

    Har en kollega (invandrare, extra svårt för de att reda ut FKs regler) som efter att han började jobba hos oss blev återbetalningsskyldig på precis varenda krona han fått i bostadsbidrag av FK, trots att han fick anställning i mitten av oktober.. hans månadslön var såpass hög att hans totala inkomst för året blev för mycket för det bostadsbidrag han fått.. lagom kul när ett återbetalningskrav på 18000 dimper ner i brevlådan i mars när man då bara jobbat typ fem månader..

  • GGN
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-13 19:30:38 följande:

    Det gör jag.


    Då är det ju osmart att betala så lite som möjligt.
  • Anonym (Ts)
    GGN skrev 2019-11-13 20:26:18 följande:

    Då är det ju osmart att betala så lite som möjligt.


    Tack, men nu hade inte det nått med min frågeställning att göra
Svar på tråden Få återbetalningskrav markulerad?