• LFF
    Thu 14 Nov 2019 08:57
    888 visningar
    11 svar
    11
    888

    Varför lägger folk så lite tid på sitt hundköp?

    Har suttit och kollat lite på dokumentären "Älskade smuggelhund" på SVT och blir åter igen fascinerad över hur otroligt lite tid folk lägger ner på sitt hundköp samt hur naiva de är när de köper hund. 

    Hur kommer det sig att folk slutar tänka med hjärnan när de ska köpa hund (speciellt om man köper via annonssidor som tex Blocket)? Varför lägger man mer tid på att göra efterforskningar och ställa frågor när man ska köpa andra kapitalvaror än när man köper hund (som också räknas som en kapitalvara)? Var för är man inte villig att vänta på att få en "bra" hund? Där man träffat iaf mamman till valpen innan? 

    Jag lider så med dessa stackars valpar som börjar sitt liv under horribla förhållanden bara för att det finns så många människor som inte tänker efter och läser på när de ska skaffa hund.

  • Svar på tråden Varför lägger folk så lite tid på sitt hundköp?
  • Thu 14 Nov 2019 10:10
    #1

    Jag har inte förmått titta på den där dokumentären ännu, men jag håller verkligen med. Finns det ingen efterfrågan så skulle tillgången minska och på sikt upphöra. 

    Eländigt också med de som skänker bort djur, de skulle man också vilja sträcka upp ordentligt genom exempelvis böter. 

  • Thu 14 Nov 2019 10:23
    #2

    Jag undrar *verkligen* samma sak.

    Samtidigt är vår ena hund en omplacering från blocket som var ett extremt impulsköp. Det var min sambo som köpte honom och när vi åkte dit för att titta på honom satt jag hela bilresan och sa: ?Vi kan inte köpa en blandras vi inte vet något om på blocket! Vi vet inte nåt om föräldrarna! Vi vet inte något om bakgrunden! Vi vet inte något om en eventuell sjukdomsbild! Vi vet inte om han är insmugglad! Vi vet inte etc etc etc!?

    Och sen kom vi fram och mötte världens härligaste hund. Visst, han var ju inte en 8 veckors valp så vi visste ju lite mer vad vi fick, och vi träffade dem i deras hem och de hade alla papper från ?uppfödaren? och så. Och hunden är en blandning med rasen vi redan har och en annan kompatibel ras. Men du hör ju samtidigt hur jag försöker rättfärdiga mitt agerande trots att det gick emot allt sunt förnuft och mina egna värderingar. Jag blev ögonblickligen kär i hunden och jag vill inte ens veta hur jag hade agerat om förutsättningarna varit annorlunda. Men ja, ett väldigt läskigt wake up-call för min del.

    Men nej, jag tänker inte ens utsätta mig för det scenariot igen. När jag köper nästa hund tänker jag - som jag alltid har gjort innan - ha hittat min uppfödare långt innan valpen ens är född. För bästa möjliga förutsättningar att få en frisk och mentalt bra hund.

  • Tuteli­tut
    Wed 11 Dec 2019 09:21
    #3

    Att man ens överväger att skaffa hund är ett tecken på att man inte använder hjärnan.

  • Wed 11 Dec 2019 10:26
    #4

    Håller helt med!

    Och även bortsett från smuggelhundar så är förhållandena för många svenska blocketkorsningar också bedrövliga.

    Ingen har koll på tikarnas ålder, mellanrum mellan kullar eller förutsättningar för både tik och valpar.

    Mentala och hälsomässiga tester är oftast inte gjorda, valparna föds upp på ibland helt horribla sätt. Har ex vart med om munkorg på 6v valpar för att dom lät och uppfödda på fiskbullar!!

    Det är betydligt svårare att få seriösa köpare varvid hundarna blir vandringspokaler.

    Omplaceringar från tex hundstallet etc är ju såklart något annat men vill man köpa hund så Köp reggat från en sund ras och från en vettig uppfödare eller ge tusan i hund alls.

  • Wed 11 Dec 2019 10:55
    #5

    Största frågan, eller ska man kalla det problemet, är väl att det finns så otroligt många olika raser att välja på. Eller ska man kalla det underraser? Har själv många gånger funderat på att även skaffa en hund. Har sex katter och bor på landet långt ifrån grannar och vägar. Så vad beträffar katterna får de komma och gå som de själva vill. Fast de äter och sover självklart inomhus. Sommartid är de väl mest utomhus och vintertid är de nästan enbart inomhus utom för att gå ut och göra sina behov.

    Men en hund fungerar ju lite annorlunda. Och för att ytterligare försvåra hundvalet så fungerar ju alla de knappa 300 hundraserna vi bara har i Sverige helt olika. Så att bara skjuta skulden eller lägga över hela ansvaret på hundköparen är väl både rätt och fel.

  • Wed 11 Dec 2019 11:11
    #6
    Håkan på Öland skrev 2019-12-11 10:55:32 följande:

    Största frågan, eller ska man kalla det problemet, är väl att det finns så otroligt många olika raser att välja på. Eller ska man kalla det underraser? Har själv många gånger funderat på att även skaffa en hund. Har sex katter och bor på landet långt ifrån grannar och vägar. Så vad beträffar katterna får de komma och gå som de själva vill. Fast de äter och sover självklart inomhus. Sommartid är de väl mest utomhus och vintertid är de nästan enbart inomhus utom för att gå ut och göra sina behov.

    Men en hund fungerar ju lite annorlunda. Och för att ytterligare försvåra hundvalet så fungerar ju alla de knappa 300 hundraserna vi bara har i Sverige helt olika. Så att bara skjuta skulden eller lägga över hela ansvaret på hundköparen är väl både rätt och fel.


    Det är klart att det är ett köparansvar vad man väljer att köpa för hund.

    Så gott som alla raser har rasklubbar man kan kontakta för utförligare info, på dom stora utställningarna har dom ofta rasmontrar just för att intresserade ska kunna få information.

    Det går även kontakta SKK för råd vart man ska leta för att inte tala om att googla efter info.

    Ett tips om du verkligen funderar

    Måla upp hur du vill ha ditt hundliv, vad som bör vara lätt, vad som är ok att lägga jobb på.

    Fundera över hur mycket tid du är beredd att lägga, päls, storlek osv.

    Därefter börja söka efter vilka raser som motsvarar dina önskemål.
  • Wed 11 Dec 2019 11:42
    #7

    Jag såg dokumentären. Det märkligaste är att huvudpersonen i filmen, vars hund som var köpt på blocket och som senare dog, inte verkar fatta att han är en del av problemet. Han sitter och grinar för att hunden dog (helt förståligt) men borde frågasatt sitt eget beteende mer, att köpa okända hundar på blocket

    Finns ingen marknad för smuggelhundar kommer de inte födas upp. Vilket inte kommer ske, eftersom det fortfarande kommer finnas folk som köper dem

  • Wed 11 Dec 2019 12:17
    #8
    Nisch skrev 2019-12-11 11:11:35 följande:
    Det är klart att det är ett köparansvar vad man väljer att köpa för hund.

    Så gott som alla raser har rasklubbar man kan kontakta för utförligare info, på dom stora utställningarna har dom ofta rasmontrar just för att intresserade ska kunna få information.

    Det går även kontakta SKK för råd vart man ska leta för att inte tala om att googla efter info.

    Ett tips om du verkligen funderar

    Måla upp hur du vill ha ditt hundliv, vad som bör vara lätt, vad som är ok att lägga jobb på.

    Fundera över hur mycket tid du är beredd att lägga, päls, storlek osv.

    Därefter börja söka efter vilka raser som motsvarar dina önskemål.
    För det första diskuterar jag inte "Blocket hundar" i den betydelse "smuggelhundar" utan jag syftar enbart på hundar födda i Sverige. Sedan kan man naturligtvis ha åsikter om de auktoriserade kennlarna som säljer hundar för 15K - 25K kronor håller högre kvalitet och är mindre problemfria än blandrashundar man kan finna för några hundralappar på nätet. Svenskfödda så klart. 

    Nu vet jag ärligt talat inte om det är avsevärda skillnader mellan katter och hundar. Men jag har själv sex katter. En är renrasig Norsk Skogkatt och de andra 5 är blandraskatter. Samtliga katter (utom en)  är sk "omplaceringskatter" där den förra kattägaren inte har kunnat haft katten kvar av olika orsaker.
    Den äldsta i flocken är en sk "förvildad katt" dvs den förra ägaren troligen tillhör de som skaffat katten som en sommarkatt år barnen och när sommaren tagit slut och de varit tvungna att återvända till "stan" så har de bara dumpat katten. Han kom till mig hösten 2005.
    Men av dessa sex katter har INGEN varit tvungna att besöka veterinär på grund av sjukdom. Enbart vanliga vaccinationer, kastrering mm.

    Och samma sak sätter jag väl lite som krav av en hunduppfödare. Köper jag en hund så förväntar jag mig att den även ska vara frisk större delen av livet. Min äldsta katt är minst 16 år gammal och har aldrig varit sjuk. Eller snarare - INGEN av mina katter har varit sjuk. Inte jag heller för den delen. Skrattande

    För övrigt ställer jag naturligtvis kravet på hunden (hunduppfödaren) att hunden må leka med mina katter... inte jaga don eller bita ihjäl någon.

    Har faktiskt funderat på en Dansk Svensk Gårdshund. Såg en svenskfödd valp som låg ute för en dryg tusenlapp för några dagar sedan. Ägaren kunde styrka att den var född av svenska föräldrar. Dock inre registrerad eller liknande. Men det fäster jag ingen vikt vid.
  • Wed 11 Dec 2019 12:58
    #9
    Håkan på Öland skrev 2019-12-11 12:17:48 följande:

    För det första diskuterar jag inte "Blocket hundar" i den betydelse "smuggelhundar" utan jag syftar enbart på hundar födda i Sverige. Sedan kan man naturligtvis ha åsikter om de auktoriserade kennlarna som säljer hundar för 15K - 25K kronor håller högre kvalitet och är mindre problemfria än blandrashundar man kan finna för några hundralappar på nätet. Svenskfödda så klart. 

    Nu vet jag ärligt talat inte om det är avsevärda skillnader mellan katter och hundar. Men jag har själv sex katter. En är renrasig Norsk Skogkatt och de andra 5 är blandraskatter. Samtliga katter (utom en)  är sk "omplaceringskatter" där den förra kattägaren inte har kunnat haft katten kvar av olika orsaker.

    Den äldsta i flocken är en sk "förvildad katt" dvs den förra ägaren troligen tillhör de som skaffat katten som en sommarkatt år barnen och när sommaren tagit slut och de varit tvungna att återvända till "stan" så har de bara dumpat katten. Han kom till mig hösten 2005.

    Men av dessa sex katter har INGEN varit tvungna att besöka veterinär på grund av sjukdom. Enbart vanliga vaccinationer, kastrering mm.

    Och samma sak sätter jag väl lite som krav av en hunduppfödare. Köper jag en hund så förväntar jag mig att den även ska vara frisk större delen av livet. Min äldsta katt är minst 16 år gammal och har aldrig varit sjuk. Eller snarare - INGEN av mina katter har varit sjuk. Inte jag heller för den delen.

    För övrigt ställer jag naturligtvis kravet på hunden (hunduppfödaren) att hunden må leka med mina katter... inte jaga don eller bita ihjäl någon.

    Har faktiskt funderat på en Dansk Svensk Gårdshund. Såg en svenskfödd valp som låg ute för en dryg tusenlapp för några dagar sedan. Ägaren kunde styrka att den var född av svenska föräldrar. Dock inre registrerad eller liknande. Men det fäster jag ingen vikt vid.


    Som jag skrivit högre upp, även om det inte handlar om smuggelhundar utan svenska blockerkorsningar/oreggade hundar bidrar man som köpare till sämre skydd och villkor för hundarna.

    Tikar som får kull på kull för unga/gamla.

    Inga hälsoundersökningar, mentala prov osv.

    Renrasiga hundar som inte reggad beror ofta på att föräldradjuren inte är godkända hälsomässigt eller mentalt för att uppfylla minimumkraven för regga valpar.

    Vilket även ger sämre förutsättningar än reggat där man dessutom själv kan kolla alla de bitar som gäller för aktuell ras. Där hade du tex själv genom vissa tester kunnat se att just den rasen kanske inte passar om du inte vill ha jakt i tex.

    Jag hade gärna sett än högre krav på reggad avel, inte minst på vissa raser men du har iaf min krav.

    Priset nämner du med, beror kanske lite på hundtyp men min egen typ av hund tycker jag runt 18 000 är en mycket skälig kostnad.

    Hälsotester och mentala tester landar på runt 4-5 000 för min krav per föräldradjur, det är en arbetande ras där det ligger tusentals timmars träning bakom meritering, uppfödarna åker ofta ner till kontinenten för att få tag på så bra arbetsmaterial som möjligt. Man köper ofta in hundar från andra länder där man kanske i slutändan anser att endast en bråkdel är tillräckligt bra för att avlas på.

    Uppfödarna har dessutom god hundkunskap oftast vilket även borgar för rätt miljöpåverkan av valpen dom första 8v.

    Det här blev en halv novell men som avslutning reggad hund = minimumkrav finns åtminstone
  • LFF
    Thu 12 Dec 2019 07:47
    #10
    Håkan på Öland skrev 2019-12-11 10:55:32 följande:

    Största frågan, eller ska man kalla det problemet, är väl att det finns så otroligt många olika raser att välja på. Eller ska man kalla det underraser? Har själv många gånger funderat på att även skaffa en hund. Har sex katter och bor på landet långt ifrån grannar och vägar. Så vad beträffar katterna får de komma och gå som de själva vill. Fast de äter och sover självklart inomhus. Sommartid är de väl mest utomhus och vintertid är de nästan enbart inomhus utom för att gå ut och göra sina behov.

    Men en hund fungerar ju lite annorlunda. Och för att ytterligare försvåra hundvalet så fungerar ju alla de knappa 300 hundraserna vi bara har i Sverige helt olika. Så att bara skjuta skulden eller lägga över hela ansvaret på hundköparen är väl både rätt och fel.


    Jo, ansvaret är hundköparens. Det är hundköparen som ska ta reda på vilken ras som passar dem bäst. Det är hundköparen som ska undersöka att kenneln är bra. Det är hundköparen som ska ställa krav på uppfödaren vad gäller hälsotester etc. Allt detta kan man, om man bara gör den minsta lilla ansträngning, utan problem hitta via SKKs hemsida! De har inte mindre än TVÅ databaser för att hitta tex hälsostatistik på föräldrarna, deras syskon, mor- och farföräldrar och deras syskon samt eventuell inavelsgrad! Sen kan uppfödare bli bättre på att se till att valpköpare faktiskt gör vissa hälsotester på hundarna (alla raser har inte obligatoriska tester för mer än avelsdjuren).

    Ja, det är svårt att hitta rätt i djungeln av raser. Det är därför det finns diverse tester man kan göra för att få ett hum om vart man ska börja leta efter den perfekta rasen. Sen kontaktar man rasklubben för att få mer kött på benen samt kollar upp eventuella presumtiva parningar i SKKs databas.

    På samma vis som om du köper vilken annan kapitalvara som helst! Du ställer upp vad du vill ha av kapitalvaran, vilka funktioner den ska fylla, kollar upp olika märken och modeller, läser recensioner, jämför priser etc innan du tar ett beslut om vilken du ska köpa.
  • LFF
    Thu 12 Dec 2019 07:54
    #11
    Håkan på Öland skrev 2019-12-11 12:17:48 följande:
    Har faktiskt funderat på en Dansk Svensk Gårdshund. Såg en svenskfödd valp som låg ute för en dryg tusenlapp för några dagar sedan. Ägaren kunde styrka att den var född av svenska föräldrar. Dock inre registrerad eller liknande. Men det fäster jag ingen vikt vid.
    Man ska aldrig köpa en oreggad renras.

    Om man såg dokumentären så hade du sett att flera av valpköparna har blivit lurade att tro att valpen var svenskköpt (vilket man hade kunnat upptäckt fort att något inte stämde om man pratat med SKK) och nån valp hade de även lyckats registrera i SKK!

    Det finns ingen som helst anledning till att inte registrera valparna om föräldrarna är renrasiga och uppfyller hälsokraven! 

    Samma egentligen med blandrasvalpar där uppfödaren säger att föräldrarna är så fina och bra (där det är renras/renras som parats). Varför har man då inte använt hundarna i renrasaveln om de nu är så bra?

    Självklart finns det skit även inom den registrerade renrasaveln men om valpköpare generellt la ner mer tid på att kolla upp uppfödare och kullar, gjorde sin undersökningsplikt och läste på så skulle mycket av skiten försvinna!
Svar på tråden Varför lägger folk så lite tid på sitt hundköp?