• Thu 14 Nov 2019 11:12
    459 visningar
    4 svar
    4
    459

    Tips på mat till Barn från 6mån och uppåt!

    Hej!


    Jag är urusel när det kommer till mat till mig och sambon, blir bara vanlig mat som t.ex pasta, potatis, grillat på sommaren. Vi gör aldrig något speciellt med maten, så jag känner att nu när vi har en dotter på 4 månader så vill jag vara lite mer kreativ när hon når den åldern så hon kan börja äta ordentlig mat! Blir ju roligt sen när hon är äldre och kan själv välja ur receptboken vad hon vill ha och äta under veckan :)

    Men har ni några tips på recept på kreativ och god mat som också kan ätas barn på 6mån+ som jag kan lägga till i min receptbok? Både snabbkok och långkok är välkommet!

  • Svar på tråden Tips på mat till Barn från 6mån och uppåt!
  • Thu 14 Nov 2019 11:48
    #1

    Jag gav och ger mina två yngsta barn samma mat som jag själv äter från dom varit 6 mån (viktigt att dom kan sitta stadigt i en barnmatstol). Googla BLW. Mat i stavar som bebisen själv kan hålla och gnaga och smaka på.

  • Thu 14 Nov 2019 12:58
    #2
    syntharen skrev 2019-11-14 11:48:41 följande:

    Jag gav och ger mina två yngsta barn samma mat som jag själv äter från dom varit 6 mån (viktigt att dom kan sitta stadigt i en barnmatstol). Googla BLW. Mat i stavar som bebisen själv kan hålla och gnaga och smaka på.


    Jag har tänkt börja med BLW ifall hon klarar att sitta stadigt, vill inte behöva göra puré av allt, låter bara jobbigt :)

    Fick dina vanlig mat på kvällen också eller gav du dom gröt/välling?
  • Fri 3 Jan 2020 10:35
    #3

    För mig ville jag från början skippa industrimaten så långt det var möjligt och laga egen mat.

    Puréerna är ju vad som regerar i övergången från ersättning/bröstmjölk till riktig mat.

    Men från 10-12 månaders ålder kan du börja med plockmat (eller BLW).

    Du hittar flera recept och hur man kan resonera på hemsidan i min fotnot.

    I grunden får man lyssna till sitt barn. För min äldsta blev det ofta gröt på kvällen i den perioden. (Gjord på hirs, mycket smör och nyponskalsmjöl).

    Men min yngre son åt hellre bitar av kött, fisk och grönsaker. Så man får känna av.


  • Fri 3 Jan 2020 11:53
    #4

    Kanske är det läge att laga bättre/roligare mat till hela familjen? Bebisen kan ju äta samma bara med mindre salt och inga gröna blad, rödbetor eller honung. Det är roligare att laga mat om man kan lite grunder i matlagning och har bra utrustning (tex vettig kniv, matberedare, stavmixer, termometer, en vettig stekpanna). Köp en kokbok med enkla goda recept och då lagar du dig igenom den är mitt tips :)

    Jag brukade ta ut en liten del av maten jag lagar innan jag saltade (är ok med att med att spädbarn får mat smaksatt med buljong) och så mixade eller mosade jag till en bebisvänlig konsistens. Funkade utmärkt :)

    Min gillade hemlagade frikadeller med potatismos (går att ha i många andra rotfrukter)också. Går att göra i större mängd i frysen och tinar snabbt i micron. Pasta med olika såser funkar bra och även hemlagad fiskgryta.

Svar på tråden Tips på mat till Barn från 6mån och uppåt!