• Anonym (Anonym (NM))

    Hormonspiral hjälp hjälp hjälp!

    Ni som har erfarenhet av hormonspiral, jag behöver er hjälp!!

    Bakgrund: 
    För ca tre veckor sedan satte jag in en Kyleena hormonspiral. Ville egentligen sätta in en pärlspiral men blev avrådd av min gynekolog då jag redan har hyfsat riklig mens. Insättningen gjorde helt fruktansvärt ont! Efteråt låg jag hemma med extrema kramper och illamående. De kommande två veckorna efter det hade jag extrema smärtor i livmodern samt rikliga blödningar varje dag. Ringde till min gynekolog som skrev ut ett recept på Primolut-Nor som skulle minska blödningarna samt att jag skulle komma på ett återbesök för att se så allt såg bra ut. Efter återbesöket konstaterades det att spiralen satt som den skulle. Hon passade även på att klippa trådarna då min kille kunde känna de under sex. Fick utskrivet antibiotika ifall det skulle ha bildats någon infektion samt något starkare mot smärtan. Även ytterligare recept mot blödningen. 

    Nu till poängen: Jag har varit tillsammans med min kille i lite över tre månader. Allt har verkligen varit superbra mellan oss och jag har bara blivit mer och mer kär under tiden som gått. Efter jag satte in spiralen förändrades inget men samma dag som jag började äta "blodpillrena" ändrades allt. Jag har nu drabbats av extrem ångest och kan inte avgöra vad jag känner för min kille länge. Förnuftet säger ju att jag vet hur jag känner för honom men kroppen vill något annat. Tanken på att inte känna samma sak längre resulterar i panikångestattacker då jag gråter hysteriskt och får svårt att andas. Har slutat ta blodpillrena sen några dagar tillbaka men ingenting har ändrats än. I biverkningarna står det att minskad sexlust är vanligt men inget om ångest. Däremot finns minskad sexlust och nedstämdhet/depression med som en biverkning av hormonspiral. Är livrädd att det inte är spiralen som spökar utan att känslorna bara försvunnit över en natt? 

    Det som händer är att jag trivs i hans sällskap fortfarande och vill vara med honom men får panik vid beröring. ALL typ av beröring i princip. Har noll sexlust och får inte fram samma pirriga känsla när jag tittar på honom längre. 

    Är det NÅGON som upplevt detta tidigare snälla dela med dig! Har fullkomlig panik just nu!!

    Börjar fundera på om jag ska ta ut spiralen men har läst en del och många säger att biverkningarna försvinner efter ett tag. Så vill ju försöka stå ut då det inte finns speciellt många andra preventivmedel som är lämpliga för mig.
  • Svar på tråden Hormonspiral hjälp hjälp hjälp!
  • Anonym (Ellie)

    Jag har haft hormonspiral och fick ångest och blev nedstämd av den. Ångest och depression är listat som en vanlig biverkning på FASS.

    För min del så blev min ångest värre ju längre jag hade den insatt och det lättade inte förren jag tog ut den. Andra biverkningar som tex att jag också blödde konstant i början och fick både bakteriell vaginos och svamp upprepade gånger blev bättre efter ca 6-8 månader.

    Men just ångesten blev bara värre och värre.

    Så jag tycker verkligen du borde ta ut spiralen innan det blir värre.

  • Anonym (Ellie)

    Ja du har rätt det står nedstämdhet ich depression.

    Jag fick också mer ångest än depression. Men jag blev med tiden diagnosticerad med lindrig depression. Jag har faktiskt aldrig mått så dåligt som under de två åren jag hade min spiral insatt. Jag började må successivt bättre direkt när jag tog ut den.

  • identitetx

    Hej!

    Jag tror absolut att dina känslor kan bero på spiralen! Min erfarenhet:

    Är 31 år och satte in hormonspiral (Jaydess, som innehåller förhållandevis lite hormoner) efter jag fött mitt första barn för snart 3 år sedan. Har tyckt att den har funkat toppen och har inte trott att jag haft några biverkningar av den. Tills nu under de senaste veckorna.. plötsligt har jag börjat känna mig annorlunda, börjat känna lust till saker, känt mig företagsam, känt mera och starkare känslor, har känt mig kär i min kille igen, haft sexlust.. dessutom har jag fått rikligare mens och mensvärk vilket jag inte heller har haft tidigare under den här tiden med spiralen. Så lyssnade jag på ett podcastavsnitt häromdagen, Alla Våra Ligg avsnitt 163 ?Det du inte visste om preventivmedel? och kände liksom att allt föll på plats.. beskrivningen av hur hormonet som finns i spiralen liksom kan göra en lite ?nollställd? i känslolivet, att allt blir lite dimmigt på nåt vis, att man även kan uppleva att man tappar sexlusten och bokstavligen blir torr. Då fattade jag ju att jag har varit mer påverkad än jag trott av spiralen! Jag som bara tänkt att jag helt enkelt inte är så kär i min kille längre.. att jag tappat sexlusten (och lusten för det mesta annat också för den delen) för att man är trött småbarnsförälder och jobbar mycket typ.. att man blivit gammal och torr... Jag bokade en tid för att ta ut spiralen direkt. När jag kom dit frågade barnmorskan om jag haft blödningar och jag berättade att jag faktiskt haft rätt riklig mens nu på slutet. Till vilket hon svarade att ?ja, det kan nog vara för att effekten börjar avta nu? (den skulle alltså ha behövt bytas ut nu om ett par månader, då har det gått 3 år sedan jag satte in den). Tycker det hon sa räcker som ?bevis?. Därför har jag alltså på sistone känt mig annorlunda, känt mig mer som mig själv helt enkelt. För att effekten av den börjat avta.. Så glad att vara av med den nu! Läskigt hur artificiella hormoner kan påverka ens personlighet och känslor sådär! Aldrig mer i min kropp.

  • Anonym (Anonym (NM))

    Är såsåså glad att du skrev det här!! Det dämpade min ångest så mycket. Har nu bestämt mig för att ta ut den om det inte blir bättre den här veckan. Tack för ditt svar verkligen. Ska även lyssna på podcast avsnittet snarast. 

Svar på tråden Hormonspiral hjälp hjälp hjälp!