• Fri 15 Nov 2019 00:08
    252 visningar
    16 svar
    16
    252

    Hjälp mig förstå vad han menar

    Lång historia kort. Känt varandra 1.5 år. Började ha roligt direkt. Blev typ bästa vänner. Efter 6 månader. Flörtade 6 månader. Och sen var det han och jag.

    Tillsammans hade det vi det fantastiskt på genom varje steg

    Nu mår han rätt dåligt, sen kanske en månsd. Och har blivit fram o tillbaka. Avslutat. Kommit. Avslutat. Kommit. Sagt de beror på rädsla. Han ringde mig en dag o sa att han är glad gör att Jag står kvar för han går igenom mycket. Men bad mig stanna.

    Nu ville han helt plötsligt avsluta helt o inte ha kontakt. Han skrev förlåt på sms.

    Men han ville ha lite kontakt. Kanske.

    Men de här va de senaste, idag.

    Han:

    Vi skiter i allt, jag tar min väg som leder in i helvete och du tar din!

    Jag bara orkar inte mera. Jag är ett fucking vrak skit i mig bara. Jag gör allt vara värre. Släpp allt bara. Skit i mig.

    Jag:

    Jag vill att du ska må bra. Jag vill att du ska sluta kasta bort allt för att du mår dåligt nu. Jag vill att du ska sluta få mig att tro att det finns något kvar att kämpa för. Jag vill att du ska komma tillbaka till mig. Jag vill att du ska se att du inte är dina handlingar.

    Jag vill att du ska ta ett beslut som är helt utifrån dig själv å sluta lägga över ansvaret på mig. För jag står här. Jag kan stå kvar alltid för dig. Att säga att jag ska skita i dig är inte snällt. För det kan jag inte.

    Så. Om du vill avsluta. Säg det men sluta säga det med ord om att det skulle kunna ändras. Sluta säga det på ett sätt som går att tolka som att de skulle va mitt val .

    Jag ska inte rakt in i helvetet. Jag ska må bra igen. Jag ska kriga för allt det du och jag pratat om. Så lägg inte ansvaret på mig. Jag sörjer dig varje jävla dag. Men ändå, jag är här. Som du ville ha mig förut. Så vill du ta bort allt. Säg vad DU vill. Jag kommer aldrig kunna va bara din vän.

    Hans svar

    Jag vill vara för mig själv.

    Blir jag förvirrad för att Jsg är kär. Eller håller han fortfarande på å vägrar stängs dörrar?

  • Svar på tråden Hjälp mig förstå vad han menar
  • Fri 15 Nov 2019 00:13
    #1

    Vad i "jag vill vara själv" är otydligt?

  • Fri 15 Nov 2019 00:20
    #2

    Det är inre just det som är otydligt. Men att han bett mitt stanna tidigare. Och gjort så. Men komer tillbaka. Att vara för sig själv är inte dåligt. Men han har hela tiden gjort på samma sätt. Och att vara för sig själv har förut betytt en stund. Betyder det helt o hållet? Orkar inte sitta o tro att han ska göra som förut o höra av sig om ett par dagar.

  • Anonym (svårt­)
    Fri 15 Nov 2019 00:26
    #3

    Jobbigt med någon så osäker emotionellt. 
    Men ingen orkar med det där fram och tillbaka spelet. Säg som det är. Antingen är det vi eller så är det inte det. Jag tycker om dig, men ber du mig att gå nu så blockar jag dig och vill inte höra något mer av dig för du gör mig ledsen. 
    Sen får du se svaret. Antingen så fattar han vad han gör och säger, förlåt stanna!
    Eller så blir det tack och hejdå. Då skiter du i allt och blockar hans nummer. 
    Hur låter det? 

  • Fri 15 Nov 2019 00:40
    #4
    Anonym (svårt) skrev 2019-11-15 00:26:59 följande:

    Jobbigt med någon så osäker emotionellt. 

    Men ingen orkar med det där fram och tillbaka spelet. Säg som det är. Antingen är det vi eller så är det inte det. Jag tycker om dig, men ber du mig att gå nu så blockar jag dig och vill inte höra något mer av dig för du gör mig ledsen. 

    Sen får du se svaret. Antingen så fattar han vad han gör och säger, förlåt stanna!

    Eller så blir det tack och hejdå. Då skiter du i allt och blockar hans nummer. 

    Hur låter det? 


    Jag vill komma dit men är inte där än att jag kan säga tack o hej. För mår han dåligt så är det ju något som. Kan gå över.

    Men han sa jag vill vara för mig själv. Och jag kan tolka det på hundra sätt. Det kan va hans sätt att säga att det är över. Men så sa han en gång också och kom tillbaka. Men förklarade ju ändå att jag inte e ville ha mer öppna dödar
  • Anonym (svårt­)
    Fri 15 Nov 2019 00:48
    #5
    Förvirradochkär skrev 2019-11-15 00:40:17 följande:
    Jag vill komma dit men är inte där än att jag kan säga tack o hej. För mår han dåligt så är det ju något som. Kan gå över.

    Men han sa jag vill vara för mig själv. Och jag kan tolka det på hundra sätt. Det kan va hans sätt att säga att det är över. Men så sa han en gång också och kom tillbaka. Men förklarade ju ändå att jag inte e ville ha mer öppna dödar
    Jag fattar, men jag har gjort samma resa som du nu gör. Du ödslar din tid på någon som inte bryr sig om dina känslor. 
    Kärlek är inte att såra den andra och säga att dom kan dra. 
    Men det kommer du fatta sen.. Hur som, önskar dig lycka till, och säger packa din väska och dra =)
  • Barbro­45
    Fri 15 Nov 2019 05:35
    #6

    Vi förstår alla att det är svårt att ta steget helt bryta fast man förnuftsmässigt vet att det är det bästa. Just nu är du hans krycka, han mår dåligt och vill ha kryckan. Åtminstone ibland, ibland är kryckan i vägen. 
    Du är hans vän och vill honom väl, just nu äter hans beteende helt upp dig och Du kommer att bli som en trasa till slut. 
    Du låter nu honom styra förhållandet, kom, gå, vill, vill inte. Han styr, du följer. Kanske ska du säga gå, nästa gång han säger att han vill ha dig kvar så säger du nej och håller fast vid det. Det blir kanske löften och vackra ord. Men ord betyder inget utan handling. Det bästa för honom är säkert att bli utan kryckan ovh lära sig gå på egen hand.

  • ttr
    Fri 15 Nov 2019 05:51
    #7

    Vissa kan inte göra slut snyggt utan driver med den andra delen i förhållandet tills människan gör slut själv.

  • Anonym (Trasa­n)
    Fri 15 Nov 2019 06:00
    #8
    Barbro45 skrev 2019-11-15 05:35:11 följande:

    Vi förstår alla att det är svårt att ta steget helt bryta fast man förnuftsmässigt vet att det är det bästa. Just nu är du hans krycka, han mår dåligt och vill ha kryckan. Åtminstone ibland, ibland är kryckan i vägen. 

    Du är hans vän och vill honom väl, just nu äter hans beteende helt upp dig och Du kommer att bli som en trasa till slut. 

    Du låter nu honom styra förhållandet, kom, gå, vill, vill inte. Han styr, du följer. Kanske ska du säga gå, nästa gång han säger att han vill ha dig kvar så säger du nej och håller fast vid det. Det blir kanske löften och vackra ord. Men ord betyder inget utan handling. Det bästa för honom är säkert att bli utan kryckan ovh lära sig gå på egen hand.


    Exakt så, var inte hans krycka. Talar av egen erfarenhet. Jag bröt och det var så jobbigt att behöva göra det med en person man tycker om så mycket. Men det håller inte i längden när någon håller på så där fram o tillbaka. Man går sönder inombords.
  • Fri 15 Nov 2019 07:12
    #9

    Han låter som en drama queen. Sluta köpa hans utspel,var tydlig en sista gång och ge honom chansen att sluta upp med sin av-och-på-grej. Gör han inte det, så ärr det dags att låta kontakten upphöra en gång för alla.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Netta­n)
    Fri 15 Nov 2019 07:55
    #10
    Anonym (svårt) skrev 2019-11-15 00:26:59 följande:

    Jobbigt med någon så osäker emotionellt. 

    Men ingen orkar med det där fram och tillbaka spelet. Säg som det är. Antingen är det vi eller så är det inte det. Jag tycker om dig, men ber du mig att gå nu så blockar jag dig och vill inte höra något mer av dig för du gör mig ledsen. 

    Sen får du se svaret. Antingen så fattar han vad han gör och säger, förlåt stanna!

    Eller så blir det tack och hejdå. Då skiter du i allt och blockar hans nummer. 

    Hur låter det? 


    Spelet? Varför tror du att det är ett spel? Det är en människa som mår dåligt! När en människa mår dåligt så känner denne att han/hon inte ens orkar med sig själv. Än mindre ge av sig själv i ett förhållande. Man kan inte ställa en människa mot väggen, som mår psykiskt dåligt.

    Eller säga - ryck upp dig! Det går inte...
  • Fri 15 Nov 2019 07:58
    #11

    Han mår dåligt och behöver tid för sig själv. Ni har väl bara varit ett par i några månader så gå vidare tycker jag.

  • Anonym (ta hand om dig)
    Fri 15 Nov 2019 08:01
    #12

    Han mår dåligt, han "orkar" inte vara i en relation just nu (tyvärr en rätt så vanlig reaktion när man mår dåligt), han har fullt sjå att ta vara på sig själv. 
    Du mår förstås inte bra av att känna att han "kanske" vill ha dig - när då? Om en vecka, en månad, ett år? 

    Personligen anser jag att hans svar är tydligt: han vill vara själv
    Du får släppa allt nu.
    Han vet ju att du älskar honom, men du kan självklart inte vänta och vänta, och sen kanske det inte blir nåt i alla fall. 

    Det är slut nu, kontakta honom inte mer nu. Lev ditt liv. Han får leva sitt. Om det är meningen att ni ska hitta tillbaka till varann senare så kommer ni att göra det, men det här tuggummi/gummibandsliknande är inte friskt för någon part. 

  • Anonym (*)
    Fri 15 Nov 2019 08:03
    #13
    Anonym (Nettan) skrev 2019-11-15 07:55:11 följande:
    Spelet? Varför tror du att det är ett spel? Det är en människa som mår dåligt! När en människa mår dåligt så känner denne att han/hon inte ens orkar med sig själv. Än mindre ge av sig själv i ett förhållande. Man kan inte ställa en människa mot väggen, som mår psykiskt dåligt.

    Eller säga - ryck upp dig! Det går inte...
    Självklart har man rätt att göra slut med en människa som mår dåligt, eller säga åt en människa att sluta vela fram och tillbaka. Varför inte hålla sig borta, om man nu inte klarar av förhållanden pga sitt mående?

    TS är inte killens kurator. Hans hälsa är hans ansvar.
  • Anonym (Sara)
    Fri 15 Nov 2019 08:13
    #14
    Förvirradochkär skrev 2019-11-15 00:40:17 följande:

    Jag vill komma dit men är inte där än att jag kan säga tack o hej. För mår han dåligt så är det ju något som. Kan gå över.

    Men han sa jag vill vara för mig själv. Och jag kan tolka det på hundra sätt. Det kan va hans sätt att säga att det är över. Men så sa han en gång också och kom tillbaka. Men förklarade ju ändå att jag inte e ville ha mer öppna dödar


    Men han har ju också möjlighet att komma tillbaka till dig (om du fortfarande vill det då) när han mår bättre.

    Du skulle ju kunna säga något i stil med att du gärna finns där för honom även när han mår dåligt, men att detta velandet fram och tillbaka inte funkar för dig. Att du förstår att det har med hans dåliga mående att göra men att han ändå måste bestämma om han vill ha dig i sitt liv just nu eller inte. Och vill han det får han pratat med någon annan än dig när hans panikkänslor om att vara ensam och göra slut med dig dyker upp. Du kan vara hans partner som stöttar honom men inte en "slagpåse" i form av att verbalisera sina tvångstankar och panikkänslor på.

    Och sen kan också du ställa krav. Du kan kräva att han söker proffesionell hjälp om han i te redan gör det. Om han vögrar är frågan om det är någon större ide att satsa på en romantisk relation just nu.
  • Anonym (svårt­)
    Fri 15 Nov 2019 13:57
    #15
    Anonym (Nettan) skrev 2019-11-15 07:55:11 följande:

    Spelet? Varför tror du att det är ett spel? Det är en människa som mår dåligt! När en människa mår dåligt så känner denne att han/hon inte ens orkar med sig själv. Än mindre ge av sig själv i ett förhållande. Man kan inte ställa en människa mot väggen, som mår psykiskt dåligt.

    Eller säga - ryck upp dig! Det går inte...


    Det är ju inte heller det jag menar. Men man är inte tvingad till att ta skit och stanna bara för att den andra mår dåligt och behandlar en annan som en skit. Ellerhur?

    Jag menar, när jag mår dåligt säger jag knappast till folk jag älskar att dom ska dra åt helvette. Då behöver man hjälp.
  • Anonym (Netta­n)
    Sat 16 Nov 2019 12:34
    #16
    Anonym (Sara) skrev 2019-11-15 08:13:18 följande:

    Men han har ju också möjlighet att komma tillbaka till dig (om du fortfarande vill det då) när han mår bättre.

    Du skulle ju kunna säga något i stil med att du gärna finns där för honom även när han mår dåligt, men att detta velandet fram och tillbaka inte funkar för dig. Att du förstår att det har med hans dåliga mående att göra men att han ändå måste bestämma om han vill ha dig i sitt liv just nu eller inte. Och vill han det får han pratat med någon annan än dig när hans panikkänslor om att vara ensam och göra slut med dig dyker upp. Du kan vara hans partner som stöttar honom men inte en "slagpåse" i form av att verbalisera sina tvångstankar och panikkänslor på.

    Och sen kan också du ställa krav. Du kan kräva att han söker proffesionell hjälp om han i te redan gör det. Om han vögrar är frågan om det är någon större ide att satsa på en romantisk relation just nu.


    Bra skrivet Sara. Jag började undra om det bara va människor utan empati som svarade i tråden.

    Jag har varit ihop med en kille som mådde dåligt psykiskt. Jag hade inte ens tänkt tanken att lämna för just den sakens skull.

    Det tog slut många år senare men inte av den anledningen. Sen kan det naturligtvis vara så att man inte orkar.. självklart.

    Att stå i bakgrunden och finnas till som stöd är inte alldeles lätt och speciellt inte om man

    bara har varit ihop en kort tid.

    Man kan inte råda TS..

    Hon måste känna själv hur hon ska göra.
Svar på tråden Hjälp mig förstå vad han menar