• Anonym (Bonusmamman)

    Försörja bonus eller inte?

    Min man har en son sen tidigare som i sommar tar studenten. Då är vi inte längre försörjningsskyldiga för honom. Nu har min man fått reda på att hans jobb ska läggas ner. Han blir alltså arbetslös i april om han inte hittar något nytt.

    Bonussonen fyller 20 och vill ha ett sabbatsår innan han börjar livet säger han.

    Alltså ska min lön räcka till mig, min man, hans son och våra tre gemensamma barn.

    Jag säger att om bonus ska bo kvar efter studenten så måste han ordna en inkomst och dra sitt strå till stacken.

    Eller tänker jag fel? Min lön kommer inte räcka till alla. Min mans a-kassa täcker hans del av räkningarna. Efter att allt är betalt kommer vi ha ca 2000 kronor kvar på kontot som ska räcka till mat, bensin, kläder, nöjen, hygien, busskort, fritidsaktiviteter och liknande. Det räcker ju knappast till 6 personer.

  • Svar på tråden Försörja bonus eller inte?
  • Limeblad

    Du tänker inte fel. Är ingen rättighet att dra hemma. Börja jobba eller plugga tycker jag han kan göra. De som tar sabbatsår brukar väl finansiera det själva om inte föräldrarna vill och har resurser till det.

  • Anonym (V)

    Nej, under rådande omständigheter är det inget snack, pojken måste hjälpa till på något sätt.

  • Anonym (Nn)

    Ett sabbatsår brukar innebära att man tar en paus från skolan i ett år och jobbar istället och ev reser eller liknande.

    Har han sagt att han bara ska dra runt hemma alltså? Han verkar fått det om bakfoten vad det innebär med sabbatsår?

    Men nej han bör absolut jobba, vanligtvis hade inte jag förespråkat att han skulle betala hemma om det handlar om ett år och han ist kanske sparar till kommande studieår eller likande men i er situation så absolut.

  • Anonym (H)

    2000kr kommer inte räcka det är en helt orealistisk budget. Din man måste sätta fart med jobbsökandet. Bonusen måste förstå situationen, tillsammans med alla andra vuxna i familjen. Kan ni se över era kostnader också?

  • Praktisk58

    Sabbatsår är bra. Min son jobbade I en mataffär.

    Tog tre veckor innan han kom på vad han ville studera.

  • Anonym (Som)

    Som tidigare sagt, det där är inte sabbatsår, det där är arbetslöshet.

  • Anonym (Nej)

    Omg absolut inte för mycket begärt. Vill din man försörja sonen får han göra det helt själv. Din lön ska inte gå till hans vuxna barn i huvud taget. Inte när ni har andra barn att försörja. Och hittar mannen inget jobb får sonen jobba och betala hemma.

  • Anonym (Nej)

    Btw så innebär inte sabbatsår att gå hemma och drälla och bli försörjd och uppassad på i ett år. Det innebär att han ska testa något annat. Jobba eller plugga. Inte ligga hemma och peta sig i naveln.

  • Ess

    Jag hade sagt nej till att betala för honom, för har man tre egna barn så går de långt före en vuxen latoxe till särkulle.

    Alternativen jag gett honom hade varit att jobba eller studera och ta hjälp av studiemedel och stå för sina kostnader själv.

    Annars får han flytta ut och bo på en bänk om han inte vill dra in pengar för att betala för sig.

Svar på tråden Försörja bonus eller inte?