• Anonym (Lis)

    Är er dotter mest lik mamma eller pappa?

    Väldigt nyfiken på detta. Fick höra att flickor mestadels ärver sitt utseende från pappan som i sin tur mest ärvt det från sin mamma. Skulle ju i såfall innebära att flickor är mer lika sin farmor än sin mamma.

    Är din dotter mest lik pappa/farmor? Är du som vuxen kvinna mest lik din pappa/farmor? Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Är er dotter mest lik mamma eller pappa?
  • Anonym (J)
    Anonym (Lis) skrev 2019-11-15 10:07:49 följande:

    Väldigt nyfiken på detta. Fick höra att flickor mestadels ärver sitt utseende från pappan som i sin tur mest ärvt det från sin mamma. Skulle ju i såfall innebära att flickor är mer lika sin farmor än sin mamma.

    Är din dotter mest lik pappa/farmor? Är du som vuxen kvinna mest lik din pappa/farmor? Tacksam för svar :)


    Jag tror inte det stämmer. Jag är väldigt lik min mamma och min systerdotter är otroligt lik mig :) Mina två halvbröder är kopior av deras pappor. Min bror däremot har ärvt mycket av dragen på mammas sida, så det känns helt enkelt mycket som slumpen :)
  • Duckan

    Mina vänner säger att hon är lik mig, makens sida säger tvärtom och vi själva tycker att hon är en riktig korsning av oss båda.

  • Anonym (Stina)

    Hela mitt liv har jag fått höra att jag är lik farmor.

  • Duckan

    Kan tillägga att jag själv ser ut som min mamma och min mormor med lite drag från pappas sida.

  • Anonym (E)

    Jag är läskigt lik min pappa, det tycker till och med jag, och får alltid höra av mormor att jag är så lik farmor...

  • sextiotalist

    Jag är lik pappa och mormor.

    Min mamma är lik sin pappa

    Sonen är lik min pappa

  • LFF

    Har mammas utseende men pappas färger vilket gör att folk tycker jag ser ut som pappa. Men på svartvita kort syns det tydligt att det är mamma jag är lik.

  • Anonym (....)

    Har två döttrar och två söner och alla är lika sin pappa

  • Anonym (Mamma)

    Jag är mest lik min pappa. Men min dotter är mest lik mig.

  • Nonym

    När dottern var nyfödd var hon JÄTTELIK sin pappa (tack och lov inte sin farmor) nu (snart fyra år) är hon (förutom hår och ögonfärg) jättelik mig..

    Syns fortfarande vem som är hennes far (pappas näsa bla) men mycket mer lik mig, särskilt om man kollar på foton på mig i samma ålder..

  • syntharen

    Min dotter som endast är 10 mån liknar just nu mest mig och min mamma och min bror till viss del. Nåt litet drag från hennes pappa finns också men absolut inte hennes farmor. Däremot andra barnet, en pojke liknar sin farmor sjukt mycket, men finns små likheter med mig också. Äldsta sonen är nån salig blandning mellan alla, liknar väldigt mycket min systerson.

    Sedan ändras utseendet och likheter så himla mycket genom åren.

  • Anonym (H)

    Jag är kvinna och är mest lik min pappa. Både till ansiktsform, ögon och läppar. Har även fått höra att jag är lik min farmor som ung (aldrig träffat henne dock då hon dog tidigt). Så för mig stämmer det!

  • Anonym (Lisa)

    Jag är lika pappa och farmor. Min ena dotter är lik mig och sin far, den andra är bara lik mig, min pappa och min farmor.

  • Anonym (A)

    Dottern är mycket lik mig, inte lik sin pappa och definitivt inte lik sin farmor.

  • Anonym (starka gener)

    Jag och min mamma tas ofta för systrar.
    Min äldsta dotter är superlik min mormor.
    Mellandottern är lik min syster.
    Lilla dottern är lik sin pappa men inte direkt farmor.

  • Fiiee

    Dottern är väldigt lik sin pappa! Och farmor.

    Jag själv är mest lik min pappa.

    Och sonen är mest lik mig och min pappa.

  • Anonym (Lis)

    Verkar vara väldigt olika :) Skönt då är det inte helt säkert att dottern blir lik sin farmor. Låter kanske hemskt. Finns ingen jag stör mig på som svärmor så vill verkligen inte behöva se henne i mitt barn varje dag.

  • Anonym (Men...)

    Borde det inte bero på vilka gener man har? Vilka som är recessiva/dominanta. Någon som kan nåt om genetik här?

Svar på tråden Är er dotter mest lik mamma eller pappa?