• Anonym (Mapa)

    Chinchilla till ett barn?

    Vi har en dotter med autism som vi känner skulle må bra av ett djur. Helst hade jag velat köpa hund, men det vägrar sambon tills vi köpt hus, men däremot har vi börjat fundera på chinchilla. Jag hade såna som barn, eller ja, min familj hade såna, men de var absolut inte handtama som jag insett nyligen att de faktiskt kan bli.

    Finns det någon här som har såna? Skulle det fungera för en tioåring tror ni? Hon är väldigt snäll mot djur, men hur pålitliga är djuren? Är de rymningsbenägna eller kan man ha de lösa i rummet tex? Hur vanligt är det att de bits?

  • Svar på tråden Chinchilla till ett barn?
  • anonym2005

    Jag har en, han är 10 år gammal nu.

    Helst ska man ha 2, men så blev inte fallet för oss när han kom.

    Han är väldigt tam, springer lös hemma i ett rum med stängd dörr - tycker det är super roligt.

    Lättskötta och luktfria är de också!

    Skitar ner lite på golvet med sand och så, men det får man tåla.

    Råder att skaffa 2 st samtidigt om ni bestämmer er för att köpa. Det är faktiskt bra för de att ha en kompis.

  • Anonym (.)

    Djur är inga presenter man ger till ett barn.
    Skaffa vilket djur till dig själv och låt barnet vara med på skötseln.

    Veterinärerna avlivar mängder av djur som barn tröttnat på. Djur som blivit slit-och-släng, som ingen vill ha.

  • Anonym (Mapa)
    Anonym (.) skrev 2019-11-15 13:11:40 följande:

    Djur är inga presenter man ger till ett barn.

    Skaffa vilket djur till dig själv och låt barnet vara med på skötseln.

    Veterinärerna avlivar mängder av djur som barn tröttnat på. Djur som blivit slit-och-släng, som ingen vill ha.


    Även om det är barnets djur så kommer det självklart vara vi vuxna som har huvudansvaret. Jag tror det är viktigt för henne att känna att det är HENNES kompis.

    Jag kan nästan lova dig att hon inte kommer tröttna, har hon väl fixerat sig vid något så förblir det så, men OM hon nu ändå skulle göra det så är det ju inte svårare än att den/de blir familjens djur.
  • Anonym (Mapa)
    anonym2005 skrev 2019-11-15 13:09:15 följande:

    Jag har en, han är 10 år gammal nu.

    Helst ska man ha 2, men så blev inte fallet för oss när han kom.

    Han är väldigt tam, springer lös hemma i ett rum med stängd dörr - tycker det är super roligt.

    Lättskötta och luktfria är de också!

    Skitar ner lite på golvet med sand och så, men det får man tåla.

    Råder att skaffa 2 st samtidigt om ni bestämmer er för att köpa. Det är faktiskt bra för de att ha en kompis.


    Tack för ditt svar, låter jättebra :)
  • Anonym (.)
    Anonym (Mapa) skrev 2019-11-15 13:24:01 följande:
    Även om det är barnets djur så kommer det självklart vara vi vuxna som har huvudansvaret. Jag tror det är viktigt för henne att känna att det är HENNES kompis.
    Jag kan nästan lova dig att hon inte kommer tröttna, har hon väl fixerat sig vid något så förblir det så, men OM hon nu ändå skulle göra det så är det ju inte svårare än att den/de blir familjens djur.
    >Jo, det är exakt precis sådana djur som hamnar hos veterinären för avlivning.

    MAN KÖPER INGA DJUR SOM PRESENTER, SPECIELLT INTE TILL BARN.

    Djur till familjen skaffar man för att man vill ha dem själv. Då är det minst risk för att de avlivas för att folk tröttnat på dem.
  • Anonym (Mapa)
    Anonym (.) skrev 2019-11-15 13:33:03 följande:

    >Jo, det är exakt precis sådana djur som hamnar hos veterinären för avlivning.

    MAN KÖPER INGA DJUR SOM PRESENTER, SPECIELLT INTE TILL BARN.

    Djur till familjen skaffar man för att man vill ha dem själv. Då är det minst risk för att de avlivas för att folk tröttnat på dem.


    Inget djur i vår familj kommer avlivas för annat än att de lider av obotlig sjukdom eller skada.

    Det är ju inte så att jag köper den som present till någon annan familj, det är till MIN dotter som bor i MITT hem där JAG kommer ha huvudansvaret för den.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mapa) skrev 2019-11-15 13:36:36 följande:
    Inget djur i vår familj kommer avlivas för annat än att de lider av obotlig sjukdom eller skada.
    Det är ju inte så att jag köper den som present till någon annan familj, det är till MIN dotter som bor i MITT hem där JAG kommer ha huvudansvaret för den.
    Tror du att någon tänker att de ska köpa ett djur för att sen avliva det?
  • IceKitten
    Anonym (.) skrev 2019-11-15 13:39:42 följande:

    Tror du att någon tänker att de ska köpa ett djur för att sen avliva det?


    Men ge dig. TS har svarat på din farhåga, hon ger chinchillan till dottern i namnet men inser själv att hon har huvudansvaret för djuret.

    Mina systrar fick kaniner och katter som små, tröttnade de på sitt djur? Absolut. Mådde djuren dåligt av det? Nej, för föräldrarna såg djuren som familjens djur redan från början.

    TS verkar ansvarig och vettig, gå och hitta några andra väderkvarnar att slåss mot.
  • Anonym (.)
    IceKitten skrev 2019-11-15 13:43:43 följande:
    Men ge dig. TS har svarat på din farhåga, hon ger chinchillan till dottern i namnet men inser själv att hon har huvudansvaret för djuret.
    Mina systrar fick kaniner och katter som små, tröttnade de på sitt djur? Absolut. Mådde djuren dåligt av det? Nej, för föräldrarna såg djuren som familjens djur redan från början.
    TS verkar ansvarig och vettig, gå och hitta några andra väderkvarnar att slåss mot.
    Jag ställde en fråga, kanske du kan svara på den.

    Otroligty många djur avlivas hos veterinärerna enbart för att människor tröttnat på dem. Det händer flera gånger om dagen så det handlar om massor av djur.

    Tror du att alla de som skaffade de där djuren tänkte att de skaffar djur idag för man kan alltid avliva dem när man tröttnat?
Svar på tråden Chinchilla till ett barn?