• Anonym (Stina­)
    Fri 15 Nov 2019 17:38
    7997 visningar
    13 svar
    13
    7997

    Ni som förstår provsvar från läkare, vad betyder detta?

    Var hos läkaren och tog blodprov samt urinprov. Fick vissa svar med en stjärna bakom, de ligger utanför referansvallen. Jag hade 4 missade samtal från min läkare när jag vaknade (sover på dagen utan ljud på)

    Är det någon som kan hjälpa mig att tyda vad som är fel? Vad står proverna för?

    Pt-eGFR(Krea)relativ

    Resultat: 77 ml/min/1,73 *

    Referensintervall: 80-125

    P--TIBC

    Resultat: 82 µmol/L *

    Referensintervall: 47-80

    P--Ferritin

    Resultat: 5,9 µg/L *

    Referensintervall: 13-148

    U-Ery./Blod (PNA)

    Resultat: 1 arb enh *

    Referensintervall: 0-0

    U-Leukocyter (PNA)

    Resultat: 1 arb enh *

    Referensintervall: 0-0

    Det fanns även andra prover med, men de låg innanför Referensintervallarna.

  • Svar på tråden Ni som förstår provsvar från läkare, vad betyder detta?
  • Fri 15 Nov 2019 17:49
    #1

    De två nedersta betyder att du har röda och vita blodkroppar i urinen.

    Ferritinet innebär att du har ett lågt värde på järndepåerna, och GFRvärdet pekar på att njurarna är lite påverkade och inte arbetar riktigt som de ska.

  • Anonym (A)
    Fri 15 Nov 2019 19:56
    #2

    Inte konstigt du sover länge och tungt med de där järndepåerna. Din läkare kommer garanterat ringa upp imorgon så var vaken och redo att svara då :)

  • Fri 15 Nov 2019 22:29
    #3
    Anonym (A) skrev 2019-11-15 19:56:01 följande:

    Inte konstigt du sover länge och tungt med de där järndepåerna. Din läkare kommer garanterat ringa upp imorgon så var vaken och redo att svara då :)


    Nja, men på måndag. Inte nån panik.
  • Sat 16 Nov 2019 14:44
    #4

    Skulle säga att du har grov järnbrist och högst troligtvis anemi.

    Du har blod och vita blodkroppar i urinen, och njurarna jobbar lite hårdare än vanligt (dock inte farligt lågt värde gfr 77). Skulle tro urinvägsinfektion.

    Sedan beror det lite på vilken ålder du har och varför du sökt läkare. Men om nu inte är över 50 år (och mensen upphört) så är det troligtvis uvi och järnbristanemi.

  • Sat 16 Nov 2019 14:47
    #5

    TIBC stiger och ferrit sjunker vid järnbrist.

    GfR är en uträkning efter ditt krea som visar på hur njurarna fungerar.

    U-eryt är blid i urinen. 1+ är lite blod.

    U-leuk är vita blidkroppar i urinen.

    U leuk och U eryt är vanligt vid uvi.

  • Sat 16 Nov 2019 14:51
    #6

    Vad visar hb, mcv och krea?

  • Anonym (Nina)
    Sat 16 Nov 2019 14:51
    #7

    Du har absolut järnbrist, antingen med eller utan anemi. Hur som så kan man må skit av båda.
    Jag hade ett ferritinvärde på 8 ug/l och kunde knappt stå på benen. Är du inte trött?
    Jag äter fortfarande järntabletter, ätit i 3 månader. 

  • Anonym (Orsak sympto­m)
    Sat 16 Nov 2019 15:03
    #8

    Hade vid kontroll en depå på 2, men blodvärde 127. Trött har jag varit i många år, men även om jag ätit järntabletter i två månader nu känner jag ingen effekt. Tror järnbristen ibland kan vara symptom snarare än orsak. På vad har jag dock ingen som helst aning om. Men, ja läkaren kommer erbjuda tabletter (och vissa av dem slår ut magen rätt rejält tyvärr). Dessa jag fick denna gång gick dock bra. 

  • Sat 16 Nov 2019 15:43
    #9
    Anonym (Orsak symptom) skrev 2019-11-16 15:03:11 följande:

    Hade vid kontroll en depå på 2, men blodvärde 127. Trött har jag varit i många år, men även om jag ätit järntabletter i två månader nu känner jag ingen effekt. Tror järnbristen ibland kan vara symptom snarare än orsak. På vad har jag dock ingen som helst aning om. Men, ja läkaren kommer erbjuda tabletter (och vissa av dem slår ut magen rätt rejält tyvärr). Dessa jag fick denna gång gick dock bra. 


    Ferrit stiger ca 5-10 steg i månaden om du äter 100mg fe++ (inte fe+++) per dag. Om din början varit 2, så betyder det att du MAX legat på 22 efter 2 månader. Och med ferrit 2 så har man anemi (hb 127 är anemi för de allra flesta), och då kommer det första veckorna av ditt järn gå till att korrigera hb, sedan först till dina depåer. Ferrit under 30 räknas som total järnbrist. Så sanningen är nog mer att du aldrig blivit av med din järnbrist. 

    har man lidit länge av järnbrist så behöver man äta järn alla dagar i ca 1-2 ÅR. Sanningen är att 2-3 månader fyller inte dina förråd. Och effekten brukar kunna ta lång tid att känna av. Ferrit stiger så oerhört sakta.

    När det kommer till Hb så är det inte referensvärdet som gäller. Alla människor har sin egen personliga nivå där hb ska ligga. För vissa är det 130, för andra 150. Men om någon som har 150 ligger på 130, så är det anemi. Hb är ett värde som är stabilt genom livet. Du har alltså inte 150 en gång och 130 en annan gång. 5-7 steg kan det variera pga tid på dygnet, hur mycket du ätit, fysisk ansträngning. Men det kastar inte 15-20 steg. Då är det anemi.
  • Anonym (Stina­) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 21:27
    #10

    Tack för alla svaren. :)

    Jag märkte för ett år sedan att jag började blöda lättare och att blodet inte ville läka sig lika fort som jag är van vid. Kan det ha med blodbrist att göra?

    Jag har haft urinvägsinfektion tidigare och det gjorde svinont att kissa, nu känner jag ingenting, kan man ha uvi ändå?

    Kan man ha vita blodkroppar fast inte ha uvi?

    Jag känner mig inte tröttare än vanligt men då är mintrötthetsnivå maxad nästan konstant, så inget har förvärrats.

    Vad ska jag göra om läkaren inte ringer upp?

  • Anonym (A)
    Sun 17 Nov 2019 03:17
    #11
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-16 21:27:51 följande:

    Tack för alla svaren. :)

    Jag märkte för ett år sedan att jag började blöda lättare och att blodet inte ville läka sig lika fort som jag är van vid. Kan det ha med blodbrist att göra?

    Jag har haft urinvägsinfektion tidigare och det gjorde svinont att kissa, nu känner jag ingenting, kan man ha uvi ändå?

    Kan man ha vita blodkroppar fast inte ha uvi?

    Jag känner mig inte tröttare än vanligt men då är mintrötthetsnivå maxad nästan konstant, så inget har förvärrats.

    Vad ska jag göra om läkaren inte ringer upp?


    Om läkaren inte ringer upp så ska du självklart ringa dit istället.

    I mitt fall så har jag haft vita blodkroppar i urinet i 3 år sen jag var gravid. Jag har även haft järnbrist sen dess med tomma järndepåer. Är så trött dygnet runt, har öronsus ocgh kroppen känns tung och blir anfådd av minsta lilla.. Torr hud, tappar hår, blir yr osv. Har inte utretts vidare då de säger åt mig att äta järntabletter (vilket jag gjort i flera år) och kolla upp om jag har adhd eller är deprimerad.. Dumt att de inte vill utreda varför jag ständigt har järnbrist men jag är för trött för att orka tjata.

    Jag har även blivit behandlad för uvi utan att märka av det. Hade inte ens bakterier/nitrit eller vad det var för att det skulle räknas som uvi, de gav mig ändå antibiotika. Hade fortfarande blodkroppar i urinet efter det men de sa att de kanske försvinner sen.

    Och jag har samma med dålig läkning och blöder lättare. Så din historia låter likadan som min. Berätta sen vad din läkare säger så kanske jag får klarhet om min kropp spökar pga järnet eller annat :')
  • Anonym (Orsak sympto­m)
    Sun 17 Nov 2019 13:51
    #12
    1234568 skrev 2019-11-16 15:43:54 följande:
    Ferrit stiger ca 5-10 steg i månaden om du äter 100mg fe++ (inte fe+++) per dag. Om din början varit 2, så betyder det att du MAX legat på 22 efter 2 månader. Och med ferrit 2 så har man anemi (hb 127 är anemi för de allra flesta), och då kommer det första veckorna av ditt järn gå till att korrigera hb, sedan först till dina depåer. Ferrit under 30 räknas som total järnbrist. Så sanningen är nog mer att du aldrig blivit av med din järnbrist. 

    har man lidit länge av järnbrist så behöver man äta järn alla dagar i ca 1-2 ÅR. Sanningen är att 2-3 månader fyller inte dina förråd. Och effekten brukar kunna ta lång tid att känna av. Ferrit stiger så oerhört sakta.

    När det kommer till Hb så är det inte referensvärdet som gäller. Alla människor har sin egen personliga nivå där hb ska ligga. För vissa är det 130, för andra 150. Men om någon som har 150 ligger på 130, så är det anemi. Hb är ett värde som är stabilt genom livet. Du har alltså inte 150 en gång och 130 en annan gång. 5-7 steg kan det variera pga tid på dygnet, hur mycket du ätit, fysisk ansträngning. Men det kastar inte 15-20 steg. Då är det anemi.
    Tack för ditt svar :) Antar att jag kanske borde tagit erbjudandet om järn intravenöst från läkaren, men då jag ogillar nålar så tänkte jag att piller nog duger gott.. har legat lågt i depåer länge, 9-8-6 (6 förra året) men nu när det var 2 började det kännas lite mer allvarligt. Tar piller två ggr per dag och ska väl till läkaren och kolla upp värden igen snart. Beroende på vad det ligger då kanske jag ber att få det intravenöst istället.
  • Anonym (Stina­) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 10:02
    #13

    Fick svar från läkaren.

    Har begynnande järnbrist och ska äta Duroferon.

    Urinprovet visade tecken till lite blod, så jag ska göra ett test till om 4 veckor. Det var allt.

    Ingenting om något annat av de andra låga värdena.

Svar på tråden Ni som förstår provsvar från läkare, vad betyder detta?