• mamma 86

    Nervositet inför prov och slarvfel

    Jag har jobbat hårt med matten med min dotter (11 snart 12 år) och uppmuntrat henne att gå på läxhjälpen i skolan. Hon fick tillbaka sitt prov idag och hade ca halva provet fel. Kollade genom det och nästan allt var slarvfel. Det var saker hon verkligen kunde men hon hade liksom vänt på flera saker och skrivit fel tecken osv. Hon blir så nervös inför prov (speciellt matte!). Vad kan jag göra för att hjälpa henne? Nästa år ska hon börja få betyg så hon behöver ju verkligen få ordning på detta. Hon säger att hon verkligen försöker att inte stressa, läraren sa att de skulle titta igenom innan de lämnade in men det kan hon ju inte ha gjort ordentligt.

    Tips???

  • Svar på tråden Nervositet inför prov och slarvfel
  • Kodia

    Jag tror att det kan vara en bra idé att lära henne HUR man kollar om man räknar rätt. Öva in ett antal olika frågor hon ska ställa sig, t.ex. Vad är frågan? Vilken enhet ska svaret ha? Vilket räknesätt ska jag välja? Är svaret rimligt? (i förhållande till räknesättet osv)
    Det finns en del praktiska knep för olika räknesätt. Om hon tex har räknat en addition kan hon addera differensen med den andra termen för att se om det blir den första termen. 
    Som en övning kan du göra ett prov på hennes nivå när du svarar fel på alla frågor (logiska/vanliga fel). Låt henne gå igenom det och berätta för dig enligt mallen:
    Du har tänkt...
    men man ska....
    så svaret ska vara...

Svar på tråden Nervositet inför prov och slarvfel