• Anonym (TS)
    Fri 15 Nov 2019 19:25
    172 visningar
    12 svar
    -1
    12
    172

    Ljuga om sin ålder för alltid, går det?

    Jag har en relation med en yngre man och det är stor åldersskillnad på oss. Hans föräldrar bor i ett annat land långt härifrån och är väldigt traditionella och att kvinnan ska vara äldre finns bara inte, speciellt inte SÅ mycket äldre som jag är. Jag vill bli omtyckt av dem och accepterad och det kommer inte hända om de får reda på min ålder. Då är det troligare att de bryter kontakten både med mig och mannen. Mannen har sagt att det är okej för honom, och att han hellre väljer mig över dem men det känns inte okej för mig. 

    Så... jag funderar på att helt enkelt ljuga för dem och säga att jag är 10 år yngre än vad jag är. Är det hållbart i längden? De behöver ju aldrig se mitt pass, ID etc menar jag, och vi lär träffa dem max vartannat eller vart tredje år i framtiden pga avståndet mellan länderna. 


    Jag är 38 nu och funderar alltså på att ljuga och säga att jag är 28. Min partner är 25. Tänker att bara att jag isf är 3 år äldre kan bli lite kontroversiellt men kanske accepterbart. De lär inte söka i svenska arkiv etc efter min ålder eftersom de knappt pratar engelska ens. Jag ser yngre ut för min ålder förutom lite rynkor kring ögonen, och funderar på att fixa till dem... 


    Har alltså inte träffat föräldrarna ännu. Jag och min partner har varit ett par i drygt två år nu. De har sett ett foto av mig och trodde av fotot att jag var samma ålder som min partner och han bytte samtalsämne då så det blev ingen diskussion om det. 


    Så frågan är - kan detta hålla i längden utan att bli avslöjat eller missar jag något viktigt här... 

  • Svar på tråden Ljuga om sin ålder för alltid, går det?
  • Anonym (Varfö­r inte)
    Fri 15 Nov 2019 19:30
    #1
    +1

    Många utländska män ljuger att de är minderåriga för att få komma hit så varför skulle det inte vara okej att ljuga när det är tvärtom? Tänker jag spontant...

  • Anonym (Hmmm)
    Fri 15 Nov 2019 19:37
    #2

    Är det inte enklare att aldrig träffa föräldrarna? Du kan ju inte ens prata med dem. Planerar ni barn?

  • Anonym (Fröke­n Lind)
    Fri 15 Nov 2019 19:40
    #3

    Här är barnfrågan ytterst central, är övertygad om att svärföräldrarna väntar sig barnbarn. Har ni redan barn? Annars måste ni fixa det i rödaste rappet, annars kommer aldrig svärföräldrarna tror i längden på att du är tio år yngre än du är. (Om det inte blir några barn alltså).

  • Anonym (Felic­ia)
    Fri 15 Nov 2019 19:42
    #4

    Nej, jag skulle inte göra det. Någon gång kommer det ju komma fram. Eller tänker du att hans föräldrar aldrig kommer stöta på t.ex. en bild från din framtida 50-årsfest? Någon gång kanske de råkar se ditt pass. Om ni börjar ljuga nu kommer det alltid ligga över er och ni kommer alltid behöva ljuga mer och mer. Känns så sjukt onödigt.

    Din kille bryr sig ju inte. Du verkar ju inte bry dig. Varför ljuga? Det är ju ERT förhållande och det är ju enbart er åsikt som räknas.

  • Anonym (L)
    Fri 15 Nov 2019 19:53
    #5

    Han kanske vill ha barn om 10 år och då är du för gammal för det så det löser nog sig automatiskt. Berätta bara om du har planer på att träffa dom inom de närmsta åren.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 15 Nov 2019 20:00
    #6

    Ja vi planerar att gifta oss nästa sommar och efter det så är barn väldigt välkommet. Jag vet ju att jag inte är lika fertil som en 28åring men tror ändå att jag kan bli gravid fortfarande, även om det bara blir ett eller max två barn. 


    Jag kommer träffa dem vid bröllopet om inte före, men förmodligen en gång innan också, eftersom de vill det... 


     


     

  • Anonym (Momok­o)
    Fri 15 Nov 2019 20:52
    #7

    Nej. Det är verkligen det dummaste du kan göra. Har du inte sett TV-serien younger?

    Att hålla illusionen några år går säkert, men inte för alltid! Tänk om de vill flytta till Sverige så småningom? Tänk om de vill ha en relation med dig och eventuella barnbarn? Övriga släktingar, ska ni ljuga för dem med? Har din pojkvän syskon till exempel?

    Säg sanningen. De kanske visare sig ha ett öppnare sinne än ni tror. Eller kanske kan komma att acceptera det i framtiden.

  • Anonym (Varfö­r)
    Fri 15 Nov 2019 20:58
    #8

    Varför skulle du överhuvudtaget säga din ålder till din sambos föräldrar. Om de vill veta det så går ju han säga det och vad han säger är ju liksom hans problem.

  • Anonym (Felic­ia)
    Fri 15 Nov 2019 21:01
    #9
    Anonym (TS) skrev 2019-11-15 20:00:06 följande:

    Ja vi planerar att gifta oss nästa sommar och efter det så är barn väldigt välkommet. Jag vet ju att jag inte är lika fertil som en 28åring men tror ändå att jag kan bli gravid fortfarande, även om det bara blir ett eller max två barn. 

    Jag kommer träffa dem vid bröllopet om inte före, men förmodligen en gång innan också, eftersom de vill det... 

     

     


    Har du kollat upp din fertilitet? För det kan vara bra att göra och inte bara anta saker.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 15 Nov 2019 21:10
    #11
    Anonym (Momoko) skrev 2019-11-15 20:52:13 följande:

    Nej. Det är verkligen det dummaste du kan göra. Har du inte sett TV-serien younger?

    Att hålla illusionen några år går säkert, men inte för alltid! Tänk om de vill flytta till Sverige så småningom? Tänk om de vill ha en relation med dig och eventuella barnbarn? Övriga släktingar, ska ni ljuga för dem med? Har din pojkvän syskon till exempel?

    Säg sanningen. De kanske visare sig ha ett öppnare sinne än ni tror. Eller kanske kan komma att acceptera det i framtiden.


    Jag har inte sett den, men kanske borde... De kommer inte flytta till Sverige eftersom han har syskon i deras land som de vill bo nära. Ja, vi måste ju ljuga för hans syskon till en början iaf, sen vet jag inte. Det beror kanske lite på hur nära vi kommer dem. Men enklast är att ljuga för allihop antar jag. 


    De har nog inte ett öppet sinne, nej. Möjligen att man kan säga det efter att vi gift oss och skaffat barn och allt. Men jag vet inte. Då blir det ju illa att vi ljög. Men jag vill verkligen bli accepterad, att de kommer på bröllopet etc. 


    Anonym (Varför) skrev 2019-11-15 20:58:34 följande:

    Varför skulle du överhuvudtaget säga din ålder till din sambos föräldrar. Om de vill veta det så går ju han säga det och vad han säger är ju liksom hans problem.


    Han säger ju 28 om jag ber honom säga det... han undvek frågan sist men det kommer nog inte gå att göra nästa gång. 


    Anonym (Felicia) skrev 2019-11-15 21:01:13 följande:
    Har du kollat upp din fertilitet? För det kan vara bra att göra och inte bara anta saker.

    Nej det har jag inte men nog kan väl de flesta få barn vid 39? Eller i alla fall så är det stor chans. Man kan ju aldrig veta 100% även om man är under 30. Så blir det svårt så kanske vi får göra äggdonation eller något, det behöver ju inte heller hans föräldrar få veta. 

  • LukeSt­airwal­ker
    Fri 15 Nov 2019 21:41
    #12

    Din relation med hans familj kommer nog inte bli särskilt bra efter de fått reda på att du ljugit. Nu eller om några år.

    Jag tycker det låter som en sjukt dålig idé.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 16 Nov 2019 00:01
    #13
    Anonym (Varför inte) skrev 2019-11-15 21:06:28 följande:

    Är du säker på att han är den åldern han säger? Han är kanske en av skäggbarnen som kommit hit?

    Ni är kanske lika gamla egentligen?!


    Ja jag har sett hans pass och han är dessutom inte flykting utan utbytesstudent här. 
    LukeStairwalker skrev 2019-11-15 21:41:04 följande:

    Din relation med hans familj kommer nog inte bli särskilt bra efter de fått reda på att du ljugit. Nu eller om några år.

    Jag tycker det låter som en sjukt dålig idé.


    Mm jag förstår det, men är det inte ännu värre om de skulle bara bryta direkt...? Och behöver det verkligen komma fram...? Om han hjälper mig att dölja det, så kanske det går att dölja? 
Svar på tråden Ljuga om sin ålder för alltid, går det?