• Anonym (stundande)

    Stoppa inflödet av slit-och-slängjulklappar hur?

    När syrran fick barn förra året så överöstes hon, mannen och barnet av julklappar. Vi räknade ihop över 100 stycken och väldigt mycket av det var av sämre kvalitet, mycket var av plast och mycket var för framtida behov som flera av släktingarna sa. Det kom också ganska mycket när barnet föddes och när barnet fyllde år i år, totalt runt 50 persenter vid båda tillfällena.

    I år är det min tur och jag får ett decemberbarn. Jag nästan fasar över tanken att det ska trilla in 200 julklappar. Hur farao ska jag stoppa det utan att någon blir besviken eller arg? Syrran försökte när hennes barn fyllde år men fick inte mycket gehör. Jag och min kille har dessutom gått all in för kvalitet och hållbarhet efter att vi sydde egna sommardräkter för tre år sedan som en kul grej. Även om jag förstår att släkten vill vara snälla och hjälpa till så känns det inte riktigt bra.

  • Svar på tråden Stoppa inflödet av slit-och-slängjulklappar hur?
  • Anonym (...)

    Säg att släkten ska gå ihop gemensamt och köpa kvalitetleksaker.

  • Anonym (o)

    Skriv ett vykort
    "Vi har allt vi behöver och vi önskar oss inga julklappar. Om någon ger oss en julklapp lämnar vi den vidare till Myrorna"

  • Anonym (Erin)

    Säg bara att ni är tacksamma, och förstår att dom är glada för barnet, men att ni inte vill ha/behöver/har plats för så mycket grejer.

    Respekterar dom inte det och ni får ett lass med 200+ presenter kan ni ju donera mycket av det till t.ex kvinnojourer eller second hand.

  • Pope Joan II
    Anonym (stundande) skrev 2019-11-15 22:21:00 följande:

    När syrran fick barn förra året så överöstes hon, mannen och barnet av julklappar. Vi räknade ihop över 100 stycken och väldigt mycket av det var av sämre kvalitet, mycket var av plast och mycket var för framtida behov som flera av släktingarna sa. Det kom också ganska mycket när barnet föddes och när barnet fyllde år i år, totalt runt 50 persenter vid båda tillfällena.

    I år är det min tur och jag får ett decemberbarn. Jag nästan fasar över tanken att det ska trilla in 200 julklappar. Hur farao ska jag stoppa det utan att någon blir besviken eller arg? Syrran försökte när hennes barn fyllde år men fick inte mycket gehör. Jag och min kille har dessutom gått all in för kvalitet och hållbarhet efter att vi sydde egna sommardräkter för tre år sedan som en kul grej. Även om jag förstår att släkten vill vara snälla och hjälpa till så känns det inte riktigt bra.


    "Sydde våra egna sommardräkter" - vad betyder det? Ett enda ombyte under hela sommaren, eller vad?
  • Anonym (stundande)
    Anonym (...) skrev 2019-11-15 22:25:40 följande:

    Säg att släkten ska gå ihop gemensamt och köpa kvalitetleksaker.


    Ja, den tanken har jag tänkt.
  • Anonym (stundande)
    Anonym (o) skrev 2019-11-15 22:28:23 följande:

    Skriv ett vykort
    "Vi har allt vi behöver och vi önskar oss inga julklappar. Om någon ger oss en julklapp lämnar vi den vidare till Myrorna"


    Den tanken har vi också tänkt. Vi kanske ska göra det.
  • Anonym (stundande)
    klyban skrev 2019-11-15 22:29:10 följande:

    Man önskar sig saker.


    Man får saker ändå även om man inte önskat sig något.
  • Anonym (stundande)
    Anonym (Erin) skrev 2019-11-15 22:41:33 följande:

    Säg bara att ni är tacksamma, och förstår att dom är glada för barnet, men att ni inte vill ha/behöver/har plats för så mycket grejer.

    Respekterar dom inte det och ni får ett lass med 200+ presenter kan ni ju donera mycket av det till t.ex kvinnojourer eller second hand.


    Ja det blir väl så. 
  • klyban
    Anonym (stundande) skrev 2019-11-15 22:46:23 följande:
    Man får saker ändå även om man inte önskat sig något.

    Okey.


    Men nu sa jag att du skulle önska dig nått istället.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Stoppa inflödet av slit-och-slängjulklappar hur?