• Frodas

    En AI som hittar på unika barnnamn

    Allt fler letar ju idag efter unika namn åt sina barn, namn de förhoppningsvis kan att vara ensam om när de växer upp. 
    Så vi tänkte att det hade varit kul att skapa en AI (artificiell intelligens) som faktiskt hittar på helt nya namn. 
    Just nu kan det fortfarande bli lite knasigt ibland, men vi har fått fram många riktigt fina namn som aldrig hörts tidigare. Och ju mer den används ju bättre blir den att förstå vad ett "bra namn" är. 
    Man swipear helt enkelt bara höger på de man gillar och vänster på de som inte riktigt funkar. Alla "gillade" namn samlas i en lista som du sen kan skicka till en vän eller partner. Om inte annat som inspiration. 
    Det finns inga ekonomiska intressen i detta, inga sponsorer, ingen reklam på sidan osv. Det är bara ett experiment och det hade varit jättekul om ni ville testa. 
  • Svar på tråden En AI som hittar på unika barnnamn
  • annabellelee

    Testade och valde "inte så konstiga namn", men fick namn som Qutr och Sbugay. Båda är konstiga tycker jag. Så inte min grej.

  • ankan6

    Förslagen för "inte så konstiga" är lite för weird... Avagina var första förslaget jag fick

  • myskmalva
    ankan6 skrev 2019-11-16 13:59:46 följande:
    Förslagen för "inte så konstiga" är lite för weird... Avagina var första förslaget jag fick

    Själv fick jag upp Karl-And. Han har väl en egen serietidning såvitt jag vet.
  • myskmalva

    Vet inte om den funkar så bra för att hitta ett passande namn. Bland annat verkar den ha sin alldeles egen uppfattning om vad som är konstigt och inte. Men den är förstklassig underhållning en dag när man sovit för lite och inte har så mycket annat för sig. Nyss fick jag upp namnet Cola och jag har även stött på Urna, Isvak, Brun och Ruda!

  • Mascaraklumpar

    Superkul idé, bra jobbat!!

    Varför tar namnen slut efter ett tag?

  • Xlr8
    Frodas skrev 2019-11-16 13:35:39 följande:
    Allt fler letar ju idag efter unika namn åt sina barn, namn de förhoppningsvis kan att vara ensam om när de växer upp. 
    Så vi tänkte att det hade varit kul att skapa en AI (artificiell intelligens) som faktiskt hittar på helt nya namn. 
    Just nu kan det fortfarande bli lite knasigt ibland, men vi har fått fram många riktigt fina namn som aldrig hörts tidigare. Och ju mer den används ju bättre blir den att förstå vad ett "bra namn" är. 
    Man swipear helt enkelt bara höger på de man gillar och vänster på de som inte riktigt funkar. Alla "gillade" namn samlas i en lista som du sen kan skicka till en vän eller partner. Om inte annat som inspiration. 
    Det finns inga ekonomiska intressen i detta, inga sponsorer, ingen reklam på sidan osv. Det är bara ett experiment och det hade varit jättekul om ni ville testa. 
    Wow artificiell intelligens vilka coola ord du kan.

    Det är en kod som spottar ut bokstäver efter en vis algoritm i bästa fall. Men den tycks vara simplare än så.

    Om man skulle kolla i källkoden kommer man med största sannolikhet hitta en ord bok och en kod som väljer x antal av dom första bokstäver ut ett ord för att avsluta med y antal av dom sista bokstäver i ett annat ord.

    Det slänger man ihop på 10 min om man är lite skicklig.

    Posta källkoden eller så är det bullshit AI.
  • Frodas
    Mascaraklumpar skrev 2019-11-16 17:18:26 följande:

    Superkul idé, bra jobbat!!

    Varför tar namnen slut efter ett tag?


    Just nu går den bara på en lista med för-genererade namn, så att dessa kan utvärderas (vilka gillades, vilka bokstavskombinationer kom ut helt fel osv.) och ligga till grund för hur vi sen tar fram nya och bättre namn. 
    Men om du bara ändrar lite i inställningarna (länk uppe i vänstra hörnet) så får du ännu fler namn att titta på.  :) 
  • myskmalva
    Frodas skrev 2019-11-17 10:46:39 följande:
    Just nu går den bara på en lista med för-genererade namn, så att dessa kan utvärderas (vilka gillades, vilka bokstavskombinationer kom ut helt fel osv.) och ligga till grund för hur vi sen tar fram nya och bättre namn. 
    Men om du bara ändrar lite i inställningarna (länk uppe i vänstra hörnet) så får du ännu fler namn att titta på.  :) 

    Hoppas att du inser att vi är många som lägger de helt befängda namnen i gilla-listan, inte de som funkar.
  • Lilant

    Jag heter amone va ensam om det i Sverige i 18 år men tyvärr så valde andra idioter att sno mitt namn för att döpa deras ungar

  • Frodas
    myskmalva skrev 2019-11-17 10:57:24 följande:

    Hoppas att du inser att vi är många som lägger de helt befängda namnen i gilla-listan, inte de som funkar.
    Haha, alltså det är inte så noga egentligen, mest på skoj. Men ju mer vi kan definiera vad ett befängt namn är ju bättre förslag kommer vi få nästa runda. 
  • Frodas
    Mascaraklumpar skrev 2019-11-16 17:18:26 följande:

    Superkul idé, bra jobbat!!

    Varför tar namnen slut efter ett tag?


    Nu har vi justerat lite och fyllt på med nästan 6000 nya namn, så nu borde det inte ta slut i första taget :) 
  • BeautifulLiz
    Lilant skrev 2019-11-17 11:13:23 följande:

    Jag heter amone va ensam om det i Sverige i 18 år men tyvärr så valde andra idioter att sno mitt namn för att döpa deras ungar


  • BeautifulLiz
    Lilant skrev 2019-11-17 11:13:23 följande:

    Jag heter amone va ensam om det i Sverige i 18 år men tyvärr så valde andra idioter att sno mitt namn för att döpa deras ungar


    Jag har ett namn som jag är ensam om i Sverige. Dock inte mitt tilltalsnamn. Förstår hur du känner, hade garanterat känt likadant. Dock har man ju inte ensamrätt på namn... Låter bli att berätta vad jag heter för säkerhets skull.
Svar på tråden En AI som hittar på unika barnnamn