• Igelkott91

    Alltid försenad mens?

    Sedan jag fick barn för två år sedan har min menscykel varit helt off. Varje månad verkar min mens sen, alltså har jag en lååång lutealfas. Jag känner när ägglossning sker och har även fått det bekräftat hos gyn. ÄL sker alltid mellan dag 15-20, men sedan dröjer det ytterligare 20-30 dagar innan jag får mens. Kan lutealfasen verkligen vara så lång? Varje månad mår jag pyton de sista två veckorna och känner mig gravid, men inget. (Vi skyddar oss förövrigt).

    Förra månaden var jag hos gyn 20 dagar efter ÄL, och hon kunde då se att jag fortfarande hade ordentligt tjock slemhinna och en gulkropp som inte ville ge med sig. ?Ibland händer det att den hakar upp sig och inte bryts ner när den ska? sa hon. Men det kan väl inte alltid vara ?fel? att det dröjer så länge till mens? Någon annan som har det likadant? Man läser ju överallt att lutealfasen aldrig är längre än 16 dagar.

  • Svar på tråden Alltid försenad mens?
  • Anonym (Hmm...)

    Nej så lång lutealfas kan man inte ha. Har du tagit progesteronprov eller hur har gyn sett att du har äl? Låter som nåt är knas i din kropp. Tycker du ska be om att få lite hormonprover tagna.

  • Anonym (Hmm...)
    Igelkott91 skrev 2019-11-16 18:25:41 följande:
    Gyn har sett att jag har haft ägglossning vid flera cykler, och tycker alltid det ser bra ut på VUL.
    Jamen sett hur då? Egentligen är det bara progesteronprov som verkligen kan bekräfta äl. Man har som sagt inte en lutealfas på 20-30 dagar. Cykler över 35 dagar räknas som onormalt.
  • Igelkott91

    Jag är inte gynekolog själv så jag vet inte hur de ser det :) gulkropp? Sprucken äggblåsa? Jag vet inte mer än vad de sagt till mig - vilket är att jag haft ÄL.

Svar på tråden Alltid försenad mens?